"De studerende har medindflydelse og ansvar"

"De studerende har medindflydelse og ansvar"

Samarbejde tematiseret på elevudstilling. Sarah Ridao, The Possibility of A Bridge, 2012. Foto. Det Fynske Kunstakademi.

Billedserie

Uddannelse

Det Fynske Kunstakademi
Se kort og tider

Vi slutter vores lille fokusserie om Det Fynske Kunstakademi med en snak med rektor Stine Hebert. Hun arbejder sammen med underviserne og de studerende på at skabe en international kunstuddannelse, der udforsker, hvad et kunstakademi kan og skal være i dag.

”Noget af det jeg først bed mærke i, da jeg startede på Det Fynske Kunstakademi, var den særlige intimitet som præger stedet og de studerendes store engagement. Skolen defineres af de i alt 65 studerende samt en mindre, fast lærerstab, og den relativt lille størrelse muliggør et tæt samarbejde, hvor vi i fælleskab kan afprøve forskellige tiltag, udfordre rammerne og udvikle nye undervisningsmodeller.”

Sådan formulerer Stine Hebert oplevelsen af at arbejde på Det Fynske Kunstakademi, hvor hun har været rektor siden marts 2013.

Akademiet er en selvejende institution, som står udenfor den europæiske uddannelsesreform Bolognaprocessen. Det Fynske Kunstakademi tilbyder en femårig videregående billedkunstnerisk uddannelse, hvor al undervisningen foregår på engelsk, og hvor internationale studerende optages uden at skulle betale en undervisningsafgift.

Rektor på Det Fynske Kunstakademi, Stine Hebert. Foto: Det Fynske Kunstakademi.
Rektor på Det Fynske Kunstakademi, Stine Hebert. Foto: Det Fynske Kunstakademi.
Professoren er ikke oraklet
På Det Fynske Kunstakademi har man valgt at etablere åbne atelierpladser, da et afgørende aspekt af uddannelsen er, at man arbejder side om side med sine kolleger.

Her er det vigtigt, at man som studerende kan inspireres og møde kritik af sine medstuderende midt i arbejdsprocessen.

Stine Hebert understreger, at akademiets grundtanke er, at de studerende har medindflydelse samt etablerer et ansvar og ejerskab overfor hvilken uddannelse, de tager del i:

”Vi har valgt at drage nytte af den frihed, som eksisterer ved at operere udenfor Bolognaprocessen, hvilket betyder, at vi ikke at skal ensrette og måle uddannelsen alene ud fra universitetsverdenens akademiske kriterier.

I stedet tager vi udgangspunkt i de kritiske refleksioner, som opstår i forbindelse med det kunstneriske arbejde og forskningen i feltet, og sådan undersøger og tilpasser vi løbende, hvad der skal til for at etablere en interessant og vedkommende kunstuddannelse i dag.

Skolen udgør derfor en platform for eksperimenter, kollektive arbejdsprocesser og diskussioner som afprøves i et trygt fagligt miljø,” understreger Stine Hebert og fortsætter:

”Professorskolen er ikke en del af vores struktur. Vi arbejder på tværs af medier og årgange, og vi tilbyder undervisningen i seminar- og workshopformat.

De studerende sammensætter deres individuelle uddannelsesforløb på baggrund af deres kunstneriske interesse, og det kan være udfordrende fra første færd at skulle være med til at skabe sin egen uddannelse, men det udvikler evnen til at tage stilling, afprøve hvad der sker, når man tager fejl, og så kunne komme videre og navigere i forhold til tvivlen – noget som de fleste kunstnere lever med på tæt hold i et arbejdsliv, der ikke er præget af et fast pensum eller ét givent svar.”

Men betyder det så, at der på Det Fynske Kunstakademi ikke er en forskel på undervisere og studerende? Svaret fra Stine Hebert er et klart nej:

”Den pædagogiske tilgang til kunstuddannelsen på Det Fynske Kunstakademi er ikke baseret på at understøtte et hierarki, hvor professorerne betragtes som alvidende orakler. Den kollektive arbejdsform driver det meste af undervisningen med fokus på at studere sammen og i fællesskab etablerer og diskuterer diverse undersøgelser.

Alle underviserne på akademiet er udøvende kunstnere med en velfunderet kunstnerisk praksis kombineret med en stor undervisningserfaring, og på trods af et stort spænd i kunstneriske tilgange og interessefelter deler de en oprigtig interesse i at udforske pædagogiske tiltag.

Underviserne vejleder, perspektiverer og bidrager med nye input til at stimulere de studerendes arbejde, men den primære opgave er at ruste dem til selv at træffe de kunstneriske valg og at skabe grundlaget for at kunne fastholde en kunstnerisk praksis. ”

Et internationalt studiemiljø
I dag søger studerende ikke længere kun mod uddannelsesinstitutioner, der ligger tæt på, hvor de er vokset op, og mange orienterer sig langt bredere. Konkurrencen om at tiltrække de bedste studerende er derfor ikke længere kun national men international, og Det Fynske Kunstakademi oplever også en stigende interesse fra internationale studerende og samarbejdspartnere.

Akademiet mener derfor, at det er vigtigt at markere sin profil både lokalt, nationalt og internationalt. Og netop geografien kan være relevant at diskutere, når akademiet ligger i Odense og dermed ikke midt i et typisk kunstcentrum. Stine Hebert forklarer hvordan skolens geografiske beliggenhed påvirker det daglige arbejde sådan:

”At akademiet befinder sig i Odense præger vores arbejde på flere niveauer. Det kan skabe en anden koncentration og fokus, at skolen ikke ligger midt i en pulserende storby som New York, hvor en masse andet konstant frister udenfor skolens vægge. De studerende har  mulighed for at sætte et tydeligt præg på den lokale kunstscene, og en gruppe studerende er blandt andet gået sammen om at etablere udstillingsstedet Habitat i byen, hvor de laver udstillinger, performances og events.

Ofte oplever vi, at det er muligt at introducere intensive arbejdsprocesser, netop fordi de studerende er meget dedikerede, når de er på skolen. Det er samtidig vigtigt, at de studerende oplever andet end den kontekst skolen eksisterer i, og de eksponeres for den internationale kunstscene. Derfor er fjerde år på uddannelsen bygget op omkring udvekslingsophold på partnerakademier, praktikophold hos en kunstner eller selvstændige projekter, som orienterer sig internationalt. ”

Det Fynske Kunstakademi er en femårig videregående billedkunstnerisk uddannelse.

Omdrejningspunktet for uddannelsen er det internationale fokus, den seminar- og workshopbaserede undervisning og samarbejdet mellem de studerende på tværs af kunstneriske medier og studieår.

www.detfynskekunstakademi.dk

Stine Hebert er mag. art i kunsthistorie fra Københavns Universitet samt MA i Contemporary Art Theory fra Goldsmiths College, University af London.

Arbejder som kurator og har bl.a. tidligere været ansat som leder af BAC - Baltic Art Center i Sverige samt kurator på Kunsthal Charlottenborg.

Billedserie

Uddannelse

Det Fynske Kunstakademi
Se kort og tider

Del artiklen

'"De studerende har medindflydelse og ansvar"'

Facebook