Krystalklare og eventyrlige fotografier

Krystalklare og eventyrlige fotografier

Udsnit af Postman No. 4 af Maleonn, Pressefoto

Billedserie

Udstilling

Uforudsigeligheden i det velkendte

29 sep 2010 24 okt 2010

Tim White-Sobieski, Maleonn

VejleMuseerne - Kunstmuseet
Se kort og tider

Vejle Kunstmuseums udstilling Uforudsigeligheden i det velkendte charmerer med fantasifulde fotografier fra barndomsuniversets forunderlige verden. Men hvorfor ikke lade de to deltagende kunstnere tale sammen?

To verdener, ét medie
Amerikanske Tim White-Sobieski og kinesiske Maleonn bor på hver deres kontinent, men nærer en fælles passion for det samme kunstneriske medie: fotografiet. Begge fotokunstnere arbejder med de utallige redigeringsmuligheder, som det digitale fotografi tilbyder.

Væk er forestillingen om, at fotografiet altid fortæller sandheden. De to kunstnere omfavner billedmanipulationens evne til at frembringe fantastiske, forunderlige, men også foruroligende billeder.

Days on the cotton candy No. 1 af Maleonn, pressefoto
Days on the cotton candy No. 1 af Maleonn, pressefoto
Mødes i barndommen?
Ud over at dele medie, deler de to fotokunstnere også tematik. Sobieski skildrer den sene barndoms grænsetilstand, hvor forvandlingen fra barn til voksen sker. Maleonn nærmest insisterer på at lægge et magisk filter henover den skræmmende virkelighed, som hans voksne jeg befinder sig i.

Begge kunstnere kredser altså om tabet af barndommen, men også om genetableringen af et magisk og fantastisk (billed)univers. Det kan derfor undre, at udstillingen på Vejle Kunstmuseum ikke i højere grad forsøger at få de to kunstneres værker til at tale sammen.

Et kinesisk eventyrunivers
Den kinesiske fotokunstner Maleonn er et forholdsvist uskrevet blad herhjemme, men i sit hjemland har han opnået stor anerkendelse for sin fotokunst.

Hans farvemættede fotografier er fyldt med personer og genstande, og vidner om en stor fortællelyst. Maleonn har en fortid i reklamebranchen, hvilket absolut ikke fornægter sig i billedernes visuelle udtryk.

Kunstnerens fotografier ligner et slags moderne kinesisk eventyrunivers befolket med spraglede karakterer og mærkværdige rekvisitter. Der er langt fra virkelighedens forurenede Shanghai – Maleonns hjemby – til det billedunivers, som vi møder i kunstnerens manipulerede fotografier.

Den hårdtprøvede postmand
I Uforudsigeligheden i det velkendte optræder Maleonn med en række billedserier, og i serien Postman møder vi en hårdtprøvet kinesisk postmand. Iklædt sin gule regnfrakke forcerer han byens labyrintiske gader på de mest fantastiske måder, blandt andet med faldskærm.

Postman No. 1 af Maleonn, pressefoto
Postman No. 1 af Maleonn, pressefoto

Maleonns serielle fotografier ligner illustrationer til en endnu ikke nedskrevet børnebogsfortælling. De er magiske, underfundige og stærkt appellerende, og alt andet end overfladiske. Kunstnerens excentriske billedsprog ligner en spids kommentar til et farveløst samfund, som ikke giver fantasien nok albueplads.

Fotografierne fascinerer
Tim White-Sobieski har igennem en årrække markeret sig på den internationale foto-, lys- og videokunstscene, og på Vejle Kunstmuseum optræder han med alle disse tre udtryksformer.

Sobieski er dog rigest repræsenteret ved sine fotografier, hvilket falder ud til hans fordel, for fotografierne er klart dem der fascinerer mest.

Moon Catcher af White-Sobieski, pressefoto
Moon Catcher af White-Sobieski, pressefoto

I forhold til Maleonn, opererer Sobieski med et mere stringent billedsprog, som især arbejder med manipulationen af fotografiets dybdeskarphed. Fælles for samtlige af Sobieskis kunstværker er en enorm æstetisk sensibilitet. De er simpelthen smukke at se på.

Billeder fra barndommens land
Sobieskis fotokunst kredser om den sene barndoms fantasifulde univers, hvor uskyldigheden langsomt erstattes af frygt og usikkerhed. I det sort/hvide fotografi Running from birds jages en dreng igennem natten af en stor flok fugle.

Running from birds af White-Sobieski, Pressefoto
Running from birds af White-Sobieski, Pressefoto

Fuglene fører drengen væk fra legetårnets område og ud i natten. Værket sender en klar hilsen til Hitchcoks kanoniserede film Fuglene, men Sobieskis billede er stadig helt sit eget.

Kunstneren har manipuleret med fotografiet således at baggrundsmotivet – legetårnet i træ – træder knivskarpt frem. Som beskuere får vi et fuldstændigt krystalklart blik på hele billedets motiv, et blik, som det ikke er muligt at indtage i den virkelige verden. Dette kunstneriske greb tilfører fotografiet et overvirkeligt og nærmest surreelt udtryk, som er urovækkende smukt.

Et medie, én verden
Når nu de to fotokunstnere arbejder inden for samme tematik, kan det undre, at billederne ikke i højere grad får lov til at komplementere hinanden. De er gode hver for sig, men det kunne være spændende at se dem sammen. Det er dog reelt set skønhedspletter på en overordnet set vellykket udstilling på Vejle Kunstmuseum.

Særudstillingen er kurateret af Grevinde Cath Alexandrine
Danneskiold-Samsøe

Billedserie

Udstilling

Uforudsigeligheden i det velkendte

29 sep 2010 24 okt 2010

Tim White-Sobieski, Maleonn

VejleMuseerne - Kunstmuseet
Se kort og tider

Del artiklen

'Krystalklare og eventyrlige fotografier'

Facebook