Frirum for kontorkunstnere og provinsavantgardister

Frirum for kontorkunstnere og provinsavantgardister

Læsemaskiner: Dispositiv/Demokrati/Distribution, 2015. Foto: Kunsthalaarhus.dk

Læsemaskiner er en række foredrag, samtaler, filmvisninger, boglanceringer og udstillinger med fokus på kunstnerbogens potentiale. Vi har taget en snak med manden bag, Mathias Kokholm.

“Kunstnerbogen er et frirum for kontorkunstnere og provinsavantgardister,” siger Mathias Kokholm, redaktør på forlaget Antipyrine, da jeg en kold eftermiddag i november møder ham i boghandlen på Kunsthal Aarhus.

Han er en af hovedaktørene bag en række foredrag, samtaler, filmvisninger, boglanceringer og udstillinger i Aarhus under titlen Læsemaskiner. Det omfattende program folder sig ud fra boghandlen her i Kunsthal Aarhus, men finder også sted flere andre steder i byen – blandt andet i Øst for Paradis og på udstillingsstedet Piscine.
Vi præsenteres blandt andet for Henrik Have, Edition After Hand, William S. Malevich (Peter Laugesen), Anarko-syndikalistisk Institut for Teoretisk Lingvistik, Soft Machine Productions, OEI og Samlingens Afd. f. Bureaukratiske Apparater (Lasse Krog Møller).

Et udvalg af bøger fra forlaget Antipyrine, Kunsthal Aarhus, 2015. Foto: Elisabeth Hjortshøj Thostrup
Et udvalg af bøger fra forlaget Antipyrine, Kunsthal Aarhus, 2015. Foto: Elisabeth Hjortshøj Thostrup

En kunstinstallation i lommeformat
“Kunstnerbøger er som serielle kunstinstallationer – en slags udstilling man kan tage med sig i lommen,” fortæller den unge redaktør. Det er tydeligt at mærke Kokholms fascination af kunstnerbøgerne i Kunsthal Aarhus’ boghandel. Bøger han selv nøje har kurateret til Læsemaskiner. Han lægger en uendelig række af bøger i mine arme, jeg naturligvis lige må kaste et blik på.

“Den helt centrale forskel mellem kunstnerbøger og ‘almindelige’ bøger er, at kunstnerbøgerne er lavet af kunstnerne selv,” forklarer Kokholm mig. “De er altså ikke ‘bare’ bøger om kunst, som man ellers kunne foranlediges til at tro,” fortsætter han og understreger samtidig, at kunstnerbøgerne på den måde er uafhængige af redaktører og andre institutioner: “Alt man skal bruge er papir og printer”.

Det er ikke første gang forlaget Antipyrine og Kunsthal Aarhus sætter fokus på kunstnerbogen som et uafhængigt medium. I 2013 åbnede Mathias Kokholm Kunsthal Aarhus’ boghandel med udstillingen Reading Machines – Unfolding Books and Archives, som et led i udstillingsrækken Systemic. Udgangspunktet var dengang at undersøge og pege på udstillingen og bogens rummelige strukture.

Kokholm og Forlaget Antipyrine har nu igen tilrettelagt et projekt under titlen Læsemaskiner. Denne gang lyder undertitlen DISPOSITIV/ DEMOKRATI /DISTRIBUTION, og ud over udvalget af kunstnerbøger i Kunsthal Aarhus inkluderer Læsemaskiner denne gang også en lang række foredrag, samtaler, film, events og udstillinger.

Et udvalg af bøger fra forlaget Antipyrine, Kunsthal Aarhus, 2015. Foto: Elisabeth Hjortshøj Thostrup
Et udvalg af bøger fra forlaget Antipyrine, Kunsthal Aarhus, 2015. Foto: Elisabeth Hjortshøj Thostrup

Kunstbogen peaker igen
Efter at have set et stort udvalg af kunstnerbøger, sætter vi os med en kop kaffe. Kokholm forklarer mig, at kunstbogen inden for de sidste ti år har opnået et nyt peak:

“Der bliver lavet enormt mange kunstnerbøger i de her år, og der er en stor interesse for dem. Selvom bogen mister terræn som massemedie, så er der aldrig blevet produceret flere bøger, end der gør i dag. Muligvis en krampetrækning fra bogbranchens side, men for kunstnerbogen et mulighedsrum for at gå ind og genforhandle bogens værdi, som distributør af viden og som æstetisk objekt blandt andet”.

Kokholm begrunder også den store interessse for kunstnerbogen med, at den formår at beholde sin position som en autonom og fri størrelse:

“Kunstnerbogen er ikke noget som helst andet end det, den enkelte kunstner eller forfatter vil lægge ind i den.”

Ord og maskiner
Hvorfor er læsning og maskine koblet sammen i projektets titel Læsemaskiner?

“Fordi bogen er en teknologi,” svarer Kokholm promte og uddyber: “Bogens teknologi har altid været en afgørende distributør for viden, men i dag mister den terræn på grund af den digitale udvikling. Det kaster et nyt lys på bogen. Den ændrer karakter og må indgå nye forbindelser, få en mindre privilegeret position i medieøkologien og må derfor genforhandle en række forhold”.

Læsemaskiner ønsker at forstå og undersøge bogen i forhold til nutidens teknologier. Projektet er optaget af, hvordan bogen adskiller sig fra bl.a. internettet. Kokholm forklarer:

“Jeg oplever en tydelighed i bogen. Internettet er mere den her sump, hvor alting hele tiden skal oversættes. Værkerne er kun tilgængelige i det, at nogen går ind og peger på dem”.

Udstillingsmontre på udstillingen Læsemaskiner. Kunsthal Aarhus, 2015. Foto: Elisabeth Hjortshøj Thostrup
Udstillingsmontre på udstillingen Læsemaskiner. Kunsthal Aarhus, 2015. Foto: Elisabeth Hjortshøj Thostrup

Plads til outsideren langt fra den tivoliserede kunstscene
En af de kunstnere, der er flittigt repræsenteret i udvalget af bøger på Læsemaskiner, er Poul Pedersen, som bl.a. er kendt for værket Det Stjålne Alfabet.

“Vi har hevet fat i Poul Pedersen, fordi han er en karakteristisk bogkunstner – en bevidst outsider fra det kunstneriske centrum, der vil gøre det på sin egen måde. Og så er Poul Pedersen eksemplarisk, fordi han gennem et langt kunstnerisk liv har arbejdet med bogen som medie og netop har været inde og tale om det langsommelige og serielle ved bogen.”

På den måde står det også klart, at Kokholm ønsker at inkludere kunstnere, der ikke nødvendigvis er hotte navne på kunstscenen lige nu.
Læsemaskiner viser kunstnere, der ikke har den store tivoliserede kunstscene at kommunikere fra, men til en vis grad har valgt bogen som tilbagetrækningsstrategi”, forklarer han.

Ellers er det bare at gå ombord i Læsemaskiner. Flere af aktiviteterne i programmet er afviklet, men man kan eksempelvis stadig nå at se udstillingen L’hombre invicible i Piscine med materiale fra forlaget Edition After Hands arkiv og boglignende værker af forlagets stifter, digteren og kunstneren Henrik Have (1946-2014).

L'hombre invicible, Piscine. Foto: Paw Gissel
L’hombre invicible, Piscine. Foto: Paw Gissel
L'hombre invicible, Piscine. Foto: Paw Gissel
L’hombre invicible, Piscine. Foto: Paw Gissel
L'hombre invicible, Piscine. Foto: Paw Gissel
L’hombre invicible, Piscine. Foto: Paw Gissel
L'hombre invicible, Piscine. Foto: Paw Gissel
L’hombre invicible, Piscine. Foto: Paw Gissel

Kunsthal Aarhus boghandel vil i forbindelse med Læsemaskiner blive opdateret med nye bøger fra forlaget Antipyrine, samt fra Forlaget Virkelig, Nebula og Pork Salad Press og Motto Distribution.

Del artiklen

'Frirum for kontorkunstnere og provinsavantgardister'

Facebook