Kunstnerisk selviscenesættelse

Vis billedserie

Udstilling

Magnetic Fields

25 jul 2009 22 aug 2009

Rosa Marie Frang

Galleri NB Viborg
Se kort og tider

Kunstnerisk selviscenesættelse

Still fra videoværket Baggrund.

Rosa Marie Frang fortæller om sin undersøgelse af at bryde grænser på den danske kunstscene, hvor man som et væsentligt led i den kunstneriske karriere og selviscenesættelse skal kunne puttes i en kasse.

Det er i dag den 25. juli og ferniseringsdagen for Rosa Marie Frangs udstilling Magnetic Fields på galleri NB i Viborg. Rosa og jeg har aftalt at mødes her og lave et interview, ikke så meget med fokus på selve udstillingen, men på hendes kunstneriske arbejde og udvikling frem til nu.

Fra politisk aktion til blomstercollager
Rosa Marie Frangs arbejde cirkler om et politisk engagement, der er kommet til udtryk i performances og et fokus på samfundets generelle selviscenesættelse, såvel som selviscenesættelse af kunstneren selv.

Video-still fra værket I am the slogan i Illum i København, 2007.
Video-still fra værket I am the slogan i Illum i København, 2007.

Jeg har glædet mig til at høre Rosa fortælle om forbindelsen mellem hendes politiske performance I am the Slogan i Illum i København tilbage i 2007 og den kunstner hun er i dag, hvor hun åbner en udstilling med storblomstrede collager.

En stærkt opdelt dansk kunstscene
Vi sætter os ud på galleriets trappe mod gaden, og Rosa Marie Frang fortæller meget engageret om sin kunstneriske undersøgelse:

Rosa Marie Frang på Viborg gågade. (foto: Pernille Bøttcher)
Rosa Marie Frang på Viborg gågade. (foto: Pernille Bøttcher)
”Enten er du formel eller politisk.” Rosa Marie Frang mener, at man i Danmark i høj grad mødes af skepsis fra kunstscenen, når man springer mellem medier. Det forventes, at man lægger sig fast i en gruppering, og skifter man for meget rundt, betragtes det som usikkerhed. Særligt er det uset og grænsende til tabu at springe mellem den politiske og den figurative kunst.

”Den her selviscenesættelse og hele den måde, vi kunstnere positionerer os på, det synes jeg er sindssygt interessant!”

At Rosa Marie Frang er uddannet i udlandet, mener hun, skaber en frihed, da hun derved ikke automatisk er placeret i et netværk, men besidder en art ’ikke-position’.

Nærgående portræt

Rosa Marie Frang er også nu at finde på Frederiksborg Slots udstilling Portræt Nu!, hvor hun deltager med videoværket Baggrund, der var undervejs i over to år og først blev helt færdig til hendes afgang fra Umeå Kunstakademi i 2008.

Filmstill fra Baggrund, videoværk. Samtale med Mads Brøgger på DR.
Filmstill fra Baggrund, videoværk. Samtale med Mads Brøgger på DR.

Videoen varer en time og er en nærgående undersøgelse af hendes personlige udfordring, hvor hun igennem coaching, styling og branding nærmer sig sin påståede gamle drøm om at blive tv-vært på DR. Til trods for videoværkets alder, spiller det stadig en central rolle i Rosa Marie Frangs arbejde, hvor hun fortsat har fokus på selviscenesættelsen.

En leg med forventninger
I arbejdsprocessen med Baggrund skabte Rosa Marie Frang ikke noget sikkerhedsnet i forhold til sin livshistorie og person. Alt, hvad der var relevant, blev filmet. Redigeringsfasen brugte hun naturligvis efter alle manipulationens forskrifter, hvorved selviscenesættelsen blev fuldt gennemført:

Filmstill fra Baggrund, videoværk. Rosa Marie Frang i samtale med coach.
Filmstill fra Baggrund, videoværk. Rosa Marie Frang i samtale med coach.
”Det var en leg eller en undersøgelse af, hvad der sker, når jeg lægger det her ud i et offentligt rum som kunstner? I forhold til hvordan vi ser på den klassiske kunstner og det at være succesfuld, og hvordan man interagerer både privat og offentligt.”

Rosa Marie Frang synes i det hele taget, det er lidt uinteressant, hvis det bliver for ‘safe’:

"Lige fise ud og være lidt modig i 5 minutter og så skynde sig hjem i sin småborgerlige stue og drikke café latte. Altså skal det være, så skal den sgu køres helt ud!"

The Genetic Goddess og storytelling
Videoværket Baggrund går under huden på kunstneren og den private Rosa Marie Frang. Under arbejdet med værket fik kunstneren oplevelsen af at miste sig selv og følelsen af konstant at se sig selv som gennem en kameralinse. Denne oplevelse førte til en ny fase for hendes arbejde. I to til tre måneder herefter søgte hun derfor arbejdsterapi i plante- og blomstertegninger:

Collage, udklip af natur- og dyreleksika,120 x 120 cm, 2009, Magnetic Fields, galleri NB Viborg. (Foto: Pernille Bøttcher)
Collage, udklip af natur- og dyreleksika,120 x 120 cm, 2009, Magnetic Fields, galleri NB Viborg. (Foto: Pernille Bøttcher)

”Jeg fandt ud af, at jeg egentlig gerne ville lave nogle andre ting, som nok i virkeligheden var ret tabu at lave, når du kommer fra et politisk felt.”

Tegneriet blev stille udbygget fra at være pertentlige blomstertegninger med blæk og farveblyant til en slags nye plantearter skabt af ‘Den Genetiske Gudinde’ svævende i det ydre rum.

Storytelling bliver dermed bindeleddet mellem Rosa Marie Frangs politiske performances, hendes videoværk og de collager, hun udformer sideløbende og som nu kan ses i Viborg.

Rosa Marie Frang har gået på Det Fynske Kunstakademi tilbage i 2002-2004 og tog sin afgang sidste år fra Umeå Kunstakademi.

Vis billedserie

Udstilling

Magnetic Fields

25 jul 2009 22 aug 2009

Rosa Marie Frang

Galleri NB Viborg
Se kort og tider

Kommentarer

Del artiklen

'Kunstnerisk selviscenesættelse'

Facebook