Har kaospiloten slået automatpiloten til?

Har kaospiloten slået automatpiloten til?

Hvad så Uffe Elbæk? spørger galleristen Nicolai Wallner og Kristoffer Weiss. (Pressefoto, KUM)

Kristoffer Weiss og Nicolai Wallner har store forhåbninger men efterhånden også en god portion skepsis, når det gælder kulturpolitikkens status og den nyslåede men tøvende kulturminister, Uffe Elbæk.

Voreskulturminister Uffe Elbæk har nu siddet for bordenden i mere end 3 måneder. Deter rimeligt, at nye ministre får mulighed for at sætte sig godt til rette og fåoverblik over de mange sager. MEN, nu er hvedebrødsdagene ved at være ovre, ogkulturministeren ved formentlig udmærket, at presset stiger: Der skal snartkomme udspil, der viser, at landet har fået en ny kulturminister – med visionerog ambitioner.

Smileneer begyndt at stivne. Forandring fryder. Vi venter fortsat i spænding.

Hylekorets nye dirigent
Efter tiår med kulturministeriel ørkenvandring er der endelig lys for enden aftunnellen. En vaskeægte iværksætter med fingrene dybt begravet i den kulturellemuld har sat sig for bordenden. Det forpligter.

Noglevil mene at det er en uskik at dømme for hurtigt. Problemet er, at selvom UffeElbæk har et kæmpe potentiale, så kan man frygte at han bliver trynet i detministerielle bureaukrati, en forfladigende konsensuskultur, hvor der ikke kanrokkes ved noget, uden det sædvanlige hylekor stiller op.

Et aktivt ministerium?
Kulturministerieter som bekendt lavest i det ministerielle hierarki. Det er et relativt lilleresortområde, der ikke fylder meget i den offentlige debat. Den tidligereregering brugte mest af alt posten son en slags retrætestilling, eller ikulturminister Brian Mikkelsens tilfælde, som enuddannelsesstilling/praktikplads, der kunne kvalificere ham til tungere poster.Brian Mikkelsen sad dog i regeringens koordinationsudvalg, og den forrigeregering brugte ministeriet aktivt som arena for værdikampen.

Detkunne man godt ønske sig, at den nuværende regering lærte noget af.Skrækscenariet er, at ministeriet igen bliver pænt og ligegyldigt uden evne tilat sætte en markant dagsorden. Brian Mikkelsen tog mange intiativer af symbolskkarakter, men det virkede som om at han havde opbakning fra sin regering til atforetage sig noget. Den borgerlige regering brugte kulturområdet og var ikkebange for at skabe debat.

Et uindfriet potentiale
Man kanstadigvæk have forhåbninger om nye interessante initiativer og forbedringer påkulturområdet. Stifteren af Kaospiloterne, Formand for KulturministerietsUdviklingsfond og meget meget mere er kendt for at være dybt professionel oghar i hele sit virke vist nye veje som fødselshjælper til visionære ideer ogprojekter.

Detvirker – indtil videre – ikke som om kulturminister Uffe Elbæk har resten afregeringens opmærksomhed. Det er økonomien, der er i centrum, men sandheden erat kulturøkonomien rummer et kæmpe uindfriet potentiale som det er på høje tidat få brugt. Ja, i krisetid skal der prioriteres, men det kan også være enkærkommen lejlighed til at sætte kritisk fokus på kvaliteten i dansk kultur,dvs. om vi får nok for de skatteyderkroner, der går til kulturen.

Vi tror,at Uffe Elbæk har visioner for området og ønsker at både Socialdemokraterne, SFog De Radikale gav Kulturministeriet højere prioritet så kulturen igen kankomme på dagsordenen.

Indlægget er bragt på wallnerweissblog den 5. januar 2012.

Del artiklen

'Har kaospiloten slået automatpiloten til?'

Facebook