“Klimakunst nytter”

“Klimakunst nytter”

The Maldives Exodus Caravan Show. Foto: Søren Dahlgaard

Statusrapport over Søren Dahlgaards omrejsende The Maldives Exodus Caravan Show: “Alle – også kunstnere – spiller en væsentlig rolle i arbejdet på at udbrede en forståelse for jordens økosystemer og konsekvenserne af unødigt ressourceforbrug”, siger kunstneren.

En campingvogn med en oppustelig tropeø på taget har nu i tre år turneret rundt i verden. Først dukkede den op på Venedig Biennalen 2013, sidenhen på kunstinstitutioner i Auckland, New York, Andratx (Mallorca), Gdansk og Melbourne.

Bag The Maldives Exodus Caravan Show står danske Søren Dahlgaard, som satte projektet i værk som svar på den miljømæssige og politiske situation på Maldiverne. Dahlgaards kone, kunstneren Amani Naseem, er fra Maldiverne, og familien boede i en årrække på den lavtliggende øgruppe, som –  ifølge eksperter – vil blive det første land, som forsvinder under bølgerne, hvis vandstigningerne fortsætter.

På Maldiverne udviklede Dahlgaard i øvrigt forsøgsprojektet Growing Vegetable on a Coral Island Hibalhidhoo, som vi tidligere har skrevet om på kunsten.nu. Læs her

Den omrejsende udstilling i Brooklyn, NYC. Foto: Søren Dahlgaard
Den omrejsende udstilling i Brooklyn, NYC. Foto: Søren Dahlgaard

Campingvognen symboliserer den nomadetilstand, der skræmmende snart kan blive en realitet for Maldivere og andre klimaflygtninge. I campingvognen har Dahlgaard kurateret en udstilling med videoer af kunstnere som Bik Van der Pol, Antti Laitinen, Christian Falsnaes, Superflex, Rirkrit Tiravanija samt kunstnere fra Maldiverne. Superflex viser eksempelvis deres videoværk Flooded McDonald’s, hvor en replika af en McDonald’s-restaurant oversvømmes, mens Antti Laitinen i sin video sejler rundt i en hjemmelavet robådsø med palme.

Udstilling i samarbejde med klimaaktivistisk politiker
“Jeg udviklede udstillingen til Venedig Biennalen i samarbejde med Mohamed Nasheed, den kendte klimaaktivistiske politiker, der var Maldivernes første – og indtil videre eneste – demokratiske præsident fra 2008-2012”, fortæller Søren Dahlgaard fra Melbourne, hvor han pt. bor og er igang med en praksisbaseret PhD på Victorian College of Art under universitetet i Melbourne.

“Miljøbevidsthed og klimaforandringerne var det oplagte tema, da han jo er så passioneret omkring lige netop det emne. Tænk tilbage på klimatopmødet COP15 i København og Nasheeds undervands-happening, Underwater Cabinet Meeting, der gik verdens medier rundt”.

Nasheed har bidraget til udstillingen med en tekst om klimaretfærdighed, og desuden vises Jon Shenks prisbelønnede dokumentarfilm om ham, The Island President (2011).
I 2012 blev Nasheed imidlertid fjernet og fængslet af repræsentanter for det tidligere diktatorstyre, og derfor ændrede Dahlgaard Venedig-udstillingen – der var tiltænkt en officiel maldivisk pavillon – til det uafhængige campingvognsformat. Kunstnerne, Dahlgaard arbejdede sammen med – både de maldiviske og internationale – ville ikke repræsentere det nye diktatoriske regime, der havde kuppet Nasheed.

Værkerne i campingvognen består af videoværker og prints. Foto: Te Tuhi Art Centre, New Zealand

Klima og demokrati
Exodus i titlen henviser både til de klimaforandringer, som Maldiverne står ansigt til ansigt med, og som potentielt kan gøre hele den maldiviske befolkning til klimaflygtninge, men også til exileringen af demokrati, menneskerettigheder, institutionel gennemsigtighed, uafhængige domstole og kontrol med korruption. Klima- og demokratispørgsmål er tæt forbundne”.

Hvilke erfaringer har du med, hvordan udstillingen kommunikerer?
“Feedback i campingvognens gæstebog giver et praj om nogle af de besøgendes reaktioner og oplevelser, og de er særdeles positive, hvilket siger noget om, at idéen og udførelsen fungerer som tilsigtet. Det er også en side af kunsten, jeg altid har været optaget af – nemlig hvordan kommunikerer min kunst? Dvs. hvordan oplever de fleste mennesker mødet med den, hvad tænker de, hvilke spørgsmål afføder den? I denne udstilling er en væsentlig del idéen om at skabe en levende udstilling og have deltagelse, leg og sociale aktiviteter som en måde at inddrage, aktivere og kommunikere på gennem kunsten”.

Political Clima Wrestle med Mark Harvey. Foto: Laznia Contemporary Arts Centre
Political Clima Wrestle med Mark Harvey. Foto: Laznia Contemporary Arts Centre

Derfor er der et performance-program tilknyttet udstillingen, hvor blandt andet Mark Harveys performance Political Climate Wrestle indgår, ligesom der er mulighed for at deltage i en række spil kurateret af Amani Naseem.

Nytter det?
Fortæl lidt om, hvordan du opfatter forholdet mellem at være kunstner og politisk aktivist?
“Jeg er ikke aktivist som aktivister, der arbejder i eksempelvis Greenpeace. Den fundamentale forskel mellem kunst og aktivisme er, at kunst åbner op for nye spørgsmål, refleksioner, oplevelser, hvorimod aktivisme oftest går mod ét punkt, der siger; dét er rigtigt og dét er forkert. Typisk klimaaktivisme serverer et facit og lukker ned for mulighederne. Klimaaktivisme er jo ikke flertydig, som god kunst ofte er”.

Men er kunsten ikke for ‘blød’ en strategi i den sammenhæng? Med andre ord, tror du ‘klimakunst’ nytter?
“Kunst kan have en ambition om at kommunikere over den lange bane – dvs. skabe en bevidsthed gennem læring. Kunst fungerer sjældent som et ‘call-to-action’. Der kan aktivisme, kampagner og demonstrationer nok være mere effektive, selvom det også er en slidt metode, der får sværere og sværere ved at trænge igennem.
Jeg har lige interviewet Nasheed i London i maj 2016, hvor han talte om, at alle – kunstnere, forfattere, journalister, politikere, diplomater, undervisere – spiller en væsentlig rolle i arbejdet på at udbrede en forståelse for jordens økosystemer og konsekvenserne af unødigt ressourceforbrug.

Så, ja, det nytter at lave klimakunst, især hvis man kan skabe en platform gennem medierne med fængende ikoniske billeder. Det lykkes såvel for The Maldives Exodus Caravan Show som for Nasheeds Underwater Cabinet Meeting i 2009 og dokumentarfilmen The Island President af Jon Shenk”.

Der kan spilles kunstspil udenfor. Her et spil af australske Harry Lee. Foto: Laznia Contemporary Arts Centre.
Der kan spilles kunstspil udenfor. Her et spil af australske Harry Lee. Foto: Laznia Contemporary Arts Centre.

Campingvognen i de rige lande
Udstillingen The Maldives Exodus Caravan Show fortsætter sin verdensturné nogle år endnu på kunstfestivaler, kunstmuseer, medborgerhuse og kulturcentre. Udstillingen har ikke været vist endnu i Danmark, men det håber Dahlgaard bliver muligt:

“Det er vigtigt, udstillingen besøger lande, der ikke er ramt så hårdt af klimaforandringerne, men som sætter et væsentligt aftryk på miljøet og naturen ved sit store forbrug af ressourcer. Det er selvfølgelig de rige lande i verden som Danmark, Europa og Nordamerika, der især skal blive klar over konsekvenserne af overforbrug og forurenende teknologier”.

Se billeder fra The Maldives Exodus Caravan Shows verdenstourne.

 

Søren Dahlgaard (f. 1973) bor og arbejder i dag i Melbourne. Han er uddannet fra Slade School of Fine Arts, University College London (1997-2002) og er pt. i gang med en praksisbaseret PhD på Victorian College of Art, University of Melbourne (2015-2018).

Dahlgaard forbereder en større bogudgivelse om The Maldives Exodus Caravan Show, der er planlagt til 2018. Den vil også indeholde en fotoserie, som kunstneren er i færd med at producere, med den oppustelige ø (uden campingvogn) i mange forskellige landskaber rundt om i verden. Se billeder fra fotoserien

 

Læs Ugens kunstner-portræt af Søren Dahlgaard

Søren Dahlgaards hjemmeside

The Maldives Exodus Caravan Show

Hør radiointerview med Søren Dahlgaard her

Trailer til The Island President af Jon Shenk

Læs om Amani Naseems spildesign her

Del artiklen

'“Klimakunst nytter”'

Facebook