Tal R – klar til en maveplasker

Tal R – klar til en maveplasker

Tal R: Blind date (udsnit). 2009-10, Louisiana Museum of Modern Art. Pressefoto

Billedserie

Udstilling

Tal R - The Virgin

23 nov 2013 21 apr 2014

Tal R

ARoS
Se kort og tider

I forbindelse med udstillingen har ARoS i samarbejde med DR produceret portrætfilmen Tal R - The Virgin, som blev vist på CPH:DOX 2013, men som også kan ses i udstillingen.

Til udstillingen er desuden udgivet et illustreret katalog med tekst af bl.a. digter Søren Ulrik Thomsen og kunstkritiker Barry Schwabsky.

“Det er simpelthen for tidligt at lave en retrospektiv i en alder af 46 år", mener Tal R. Men derfor kan man jo godt udstille flere hundrede værker fra hele karrieren på Aros for at fortælle om nybrud og udvikling - og om at smide ud.

Tal R’s udstilling Tal R – The Virgin på Aros møder beskueren med et formsprog, der er lige så udfordrende, uhøjtideligt og kulørt som manden selv. Men hvad er egentlig det interessante ved en mand med en avis? Og er det hele virkelig så spontant, som det ser ud til? Tal R fortæller her om sit arbejde, søgen efter nye greb og om at bruge værker som skraldespand.

En jagt og en flugt
Det kræver en Tal R’sk tankegang at forstå idéen bag Aros’ nye soloudstilling Tal R The Virgin:

Tal R. Foto: Pressefoto
Tal R. Foto: Pressefoto

At samlinger og interesser egentlig først bliver rigtig interessante, når man kommer af med dem.

Formålet med en stor, samlende udstilling er derfor ikke at se tilbage, men at udstille eksperimenterne og se fremad. Tal R fortæller om titlen The Virgin:

“Det handler både om en flugt fra alt det, man har lavet, og en jagt efter noget, man ikke laver.

Som kunstner er din store modstander din egen forestilling om, hvordan dine malerier skal være. Jeg vil gerne ud over forestillingen og starte på ny – det er det, som titlen refererer til.”

Sidegader, blindgyder og underlige alléer
The Virgin afspejler da også en meget stor variation i Tal R’s arbejde med malerier, tegninger, collager af både papir og Hermés-tærklæder, modetøj samt tryk lavet på skærebrædder, så Tal R’s figurer blandes med ridserne fra “udskæring af hakkebøffer og spejlæg”.

Samtidig går mange motiver – eksempelvis en mand med en banan – igen i de forskellige medier.

Installtionsview fra Tal R - The Virgin. Foto: Ole Hein Pedersen
Installtionsview fra Tal R – The Virgin. Foto: Ole Hein Pedersen

Hovedattraktionen er dog de relativt nye pigmentmalerier malet med pigment rørt op i lim af harehud:

“Udstillingen er lavet ligesom en by. Der er nogle hovedveje, som er de her pigmentmalerier. Ligesom enhver god by har en masse sidegader, blindgyder og underlige alléer, så er udstillingen her lavet på samme måde. Jeg har haft en idé om at vise vejene omkring malerierne, så man måske får en fornemmelse af, hvorfor malerierne ser ud, som de gør”, fortæller Tal R.

Folk skal selv ud på dansegulvet
Gentagelserne har også en anden funktion, som ses i Tal R’s praksis med at inddrage et virvar af avisudklip og fotos af alt fra porno og bogreoler til ryttere og sølvkander som inspiration eller delelementer i hans værker.

Tal R  Adieu Interessant (red), 2005-08, collage, 250 x 251 cm, THE EKARD COLLECTION
Tal R Adieu Interessant (red), 2005-08, collage, 250 x 251 cm, THE EKARD COLLECTION

Dette giver både synlige elementer, der rammer beskueren intellektuelt, men skaber også ubevidste påvirkninger, fordi tingene “rimer” på noget, vi kender andre steder fra. Tal R ønsker at skabe ambivalens i værkerne, så de måske både er flotte og føles ubehagelige:

“Der er jo det, man ser, og så er der det, man ikke vidste, man så, forstået på den måde: Når man går ud, kan man huske, at man så en fugl eller en høj hat. Og så er der alt det, der sidder i dig bagefter og arbejder på en anderledes, usproglig måde.”

Tal R Folk 2011, harelim, pigment og pastel på lærred, 200 x 200 cm. Magasin 3 Stockholm Konsthall
Tal R Folk 2011, harelim, pigment og pastel på lærred, 200 x 200 cm. Magasin 3 Stockholm Konsthall

Eksempelvis viser værket Folk fra 2011 en hyggelig avislæsende mand i en dagligstue – altså indtil man ser hans overskæg og får at vide, at værket faktisk tager afsæt i et avisudklip med Hitler, som Tal R har gået rundt med i tegnebogen.

Selvom maleriet gengiver figuren som en ´helt almindelig mand´, afsløres han alligevel af omgivelserne, hvor Tal R har oversat tapet og nips til “abstrakte og entartede” mønstre.

Tal R mener derfor, at metoden er “pædagogisk” – dog med visse forbehold:

“Jeg kan lægge alle mulige hints ud til folk. Min begrænsning er, at selvom jeg kunne stå ved hvert billede og forklare, så er det ikke det, det drejer sig om. Folk skal selv ud på dansegulvet med malerierne.”

Lang forberedelse
Det overvældende værkmateriale, det enkle formsprog og harelimsteknikken, der kræver en ekstremt hurtig arbejdsproces, giver et indtryk af en kunstner, der med en stor spontanitet sprøjter værker ud til højre og venstre.

Tal R  The Schlomo  2011. Harelim, pigment og farvekridt på lærred, 250x250 cm. Privateje. Courtesy Cheim & Read Gallery
Tal R The Schlomo 2011. Harelim, pigment og farvekridt på lærred, 250×250 cm. Privateje. Courtesy Cheim & Read Gallery

Tal R afviser dog myten om ham som en legende billedmaskine og fremhæver, at der særligt bag malerierne ligger en lang proces, som selv med pigmentmaleriet nemt tager 14 dage.

Her leder han efter greb, der kan koble idéerne med den helt rigtige form:

“Jeg kan godt lide at gå omkring billederne. At komme dertil, hvor jeg godt ved, hvad jeg kan gøre, men også at vente på en anden fantastisk udvej – og det tager tid.

Jeg laver ikke skitser, men bruger meget tid på at sidde og glo på malerierne og overveje, om der er krudt nok i bøssen til at male det billede. Jeg leder efter en måde at fortælle.”

En kreativ billedstorm
Også Tal R’s collager har et langt tidsperspektiv bag sig. Værket Rumdi rumdi rumdi (1989-2013) består af mange lag papirlapper med små tegninger, øvelser og idéer til værker, som er tegnet og opbevaret helt tilbage fra 1989 og til 2013.

Tal R  Rumdi, rumdi, rumdi  1989-2013 (udsnit). Collage på lærred og mdf, 202x601 cm. Courtesy Tal R
Tal R Rumdi, rumdi, rumdi 1989-2013 (udsnit). Collage på lærred og mdf, 202×601 cm. Courtesy Tal R

Nogle af motiverne går igen i udstillingens værker, men en del af dem er ifølge Tal R “så dårlige idéer, at det er heldigt, at de kun forblev et lille notat – for de kunne være blevet pinagtige malerier!”

Alligevel er lapperne med på udstillingen som del af kollagen. De rummer nemlig et potentiale:

“Jeg høster erfaring, når et maleri går rigtig godt, men jeg høster faktisk endnu mere erfaring, når jeg kører i grøften med ting.

Lige før du kører i grøften ligger en masse fantastiske muligheder og beslutninger og venter på dig. Så kan du overskride dig selv. Hvis du søger efter fantastiske billeder, skal du være klar til at tage en maveplasker.”

Samtidig bruger Tal R ofte collageværkerne som en form for ‘skraldespand’ til at få ryddet op i sine lagre af udklip, fotos og papirlapper, så han kan starte på noget nyt:

“Jeg har gemt alle de her notater, og nu vil jeg gerne af med dem. Jeg ved efterhånden godt, hvad der sker med mine interesser – det er mere interessant at se, hvad der sker uden dem.”

Tal R (1967) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 1994-2000. Han har udstillet over hele verden i bl.a. New York, Chicago, London, Vilnius, Berlin, Moskva og Tel Aviv, og han har i Danmark haft soloudstillinger på bl.a. Holstebro Kunstmuseum, Louisiana Museum for Moderne Kunst, Horsens Kunstmuseum, Galleri Nicolai Wallner og tidligere på Aarhus Kunstmuseum i 2000.

Tal R fik i 2002 tildelt Carnegie Art Award og modtog i 2004 Eckersberg Medaillen. Har haft haft professorater på bl.a. Kunstakademiet i Helsinki, Hamborg og Düsseldorf.

Tal R’S værker indgår i samlingerne på bl.a. Statens Museum for Kunst, Arken, Louisiana Museum for Moderne Kunst, Aros Aarhus Kunstmuseum, Horsens Kunstmuseum og Holstebro Kunstmuseum, samt på museer i Sverige, Holland, Tyskland og Østrig.

Billedserie

Udstilling

Tal R - The Virgin

23 nov 2013 21 apr 2014

Tal R

ARoS
Se kort og tider

I forbindelse med udstillingen har ARoS i samarbejde med DR produceret portrætfilmen Tal R - The Virgin, som blev vist på CPH:DOX 2013, men som også kan ses i udstillingen.

Til udstillingen er desuden udgivet et illustreret katalog med tekst af bl.a. digter Søren Ulrik Thomsen og kunstkritiker Barry Schwabsky.

Del artiklen

'Tal R - klar til en maveplasker'

Facebook