Signa inviterer publikum ind i fiktionen

Signa inviterer publikum ind i fiktionen

Signa: Ventestedet. Foto: Arthur Köstler.

Billedserie

Forestilling

Ventestedet

23 okt 2014 14 dec 2014

Forestillingen foregår ved Torveporten 10/Grønttorvet, Valby.

Se nærmere info og spilletidspunkter på: www.republique.dk

Den banebrydende performancegruppe undersøger grænsefeltet mellem teater og billedkunst med forestillingen Ventestedet.

En let tåge har lagt sig hen over Grøntorvet i Valby. To maskerede skikkelser løber i stilhed rundt på asfalten, derefter i skjul omme bag en toetagers bygning – det psykiatriske behandlingshjem ”Laguna”. Ved indgangen står personalet side om side iklædt hvide kitler. En overlæge med fuldskæg og stirrende øjne bryder tavsheden med et alvorsfuldt ”Welcome”.

Indenfor ved skranken bliver stemningen ikke mindre anspændt.

”You are late!” påpeger en sygeplejerske. Klokken er 13.02, så hun har ret og får straks en undskyldning. Uden at fortrække en mine langer hun en seddel med introduktion til ”Laguna” hen over disken.

Virker scenariet besynderligt? Performancegruppen Signas forestilling ”Ventestedet” er først lige begyndt.

Signa: Ventestedet. Foto: Arthur Köstler.
Signa: Ventestedet. Foto: Arthur Köstler.

Det varer ikke længe, før samtlige publikummer er iført lange patientskjorter og hvide tøfler – alle mistænkt for at være ramt af den psykiske lidelse P3, som har bredt sig i Europa. De godt 30 ”nye patienter” er derfor indlagt til en fem timer lang screening i selskab med behandlingsstedets personale og faste beboere.

Synkronsvømning
Det er Signa Köstler (tidl. Sørensen), der sammen med den østrigske mediekunstner og performer Arthur Köstler har etableret performancegruppen Signa, som involverer sit publikum og arbejder i grænsefeltet mellem teater og billedkunst.

Signa: Ventestedet. Foto: Arthur Köstler.
Signa: Ventestedet. Foto: Arthur Köstler.

”Vores værker er efterhånden blevet optaget i teaterverdenen, men teater på en scene er faktisk lige så fremmed for mig som synkronsvømning. Jeg har hverken nogen teaterbaggrund eller forudsætninger for at sige, om det er teater,” siger Signa Köstler. Hun er bachelor i kunsthistorie og har siden 2001 skabt debat med sine performanceværker.

”Vores udgangspunkt har mere været billedkunstnerisk, og det lyder måske arrogant, men teatret i dets konventionelle form, hvor publikum sidder på række og kigger, interesserer mig ikke. Det er i det delte nu, magien opstår, og derfor har jeg svært ved at forstå, når man ikke benytter sig af det,” siger hun.

En forbandelse
Ud over den aktuelle forestilling Ventestedet, der kan opleves frem til den 14. december, står Signa bag værker som 57 Beds (2004), Seven Tales of Misery (2006) og ikke mindst Salò (2010), hvor gruppen forvandlede en gammel herskabsvilla på Østerbro til et orgie af vold og sex.

Læs om Salò her

Det første værk Signa Köstler i sin tid udstillede, Precious Fallen, blev utilfredsstillende for hende, fordi det ikke kom i spil med publikum. Siden har hun pålagt sig selv den ”forbandelse” at være i alle sine værker, som hun udtrykker det.

Precious Fallen handlede om de erfaringer, jeg havde gjort mig, da jeg arbejdede som champagnepige på natklubber i København. Jeg fandt ud af, at mine erfaringer skulle overføres i en anden form, som mere handlede om mødet og iscenesættelsen af intimitet. Jeg var nødt til at udforske den forhandling, der finder sted mellem performer og tilskuer,” fortæller hun.

Signa: Ventestedet. Foto: Arthur Köstler.
Signa: Ventestedet. Foto: Arthur Köstler.

Stalkerteater
Men mødet mellem performer og tilskuer, fiktion og virkelighed, kan også være grænseoverskridende. Det blev det i hvert fald for journalist og tv-vært Adrian Lloyd Hughes, da han som en del af forestillingen ”Ventestedet” efterfølgende blev ringet op privat af en Signa-performer. Hughes rettede skarp kritik mod performancegruppen, og på Facebook skrev han:

”I fredags fik jeg måske det mest grænseoverskridende groteske telefonopkald jeg har modtaget i henved 20 år (…) Man går til en teaterforestilling (…) og så formaster performeren sig til at ringe mig op en uge efter kl. 20:09 for at fortsætte hendes fiktion. Signa har nu udviklet en ny typeteater: Stalkerteateret! Føj for fanden hvor er jeg edderspændt rasende på dem.”

Signa Köstler har svært ved at forstå Hughes’ kritik.

”Det er hverken vores intention at være overgrebsagtige eller at stalke folk, og det, synes jeg, egentlig også er klart. Han har selv givet sit telefonnummer under forestillingen, og derfor forstår jeg ikke, at han føler sig krænket. Og der er heller ikke nogen andre, der har reageret på den måde,” påpeger hun.

Signa: Ventestedet. Foto: Arthur Köstler.
Signa: Ventestedet. Foto: Arthur Köstler.
Så hvor langt kan man gå i performancekunstens navn?
”Hvorfor skal en forestilling kun vare nogle få timer og foregå i ét rum? Alene i vores værker har det tidligere været mere vidtgående, hvor vi eksempelvis er taget hjem til publikum privat, og der findes jo mange tilfælde i kunsthistorien, hvor privatsfæren bliver undersøgt,” siger Signa Köstler.

Hun nævner til eksempel franske Sophie Calle, der tog arbejde som stuepige og fotograferede hotelgæsters private ejendele og brugte dem som kunstværker.

Det er ifølge Signa Köstler meget individuelt, hvad publikum får ud af at tage del i en forestilling som ”Ventestedet”.

”Jeg håber selvfølgelig, at folk kommer i en eller anden tilstand af refleksion, men som måske ikke nødvendigvis er behagelig… at der finder en eller anden eksistentiel rystelse sted, hvad det så end betyder,” siger hun.

 

Signa er en kunstnergruppe, som er etableret i København af Signa og Arthur Köstler.
Signa Köstler (tidl. Sørensen) er født i 1975 i Aarhus og har siden 2001 skabt performanceinstallationer. Hun er bachelor i kunsthistorie, mens den østrigske mediekunstner og performer Arthur Köstler er født i 1972 og uddannet ved kunstakademiet.
Signa skaber stedsspecifikke performanceinstallationer, som ud over Danmark har fundet sted i lande som Ukraine, Bulgarien, Tyskland og Spanien.
Gruppen er aktuel med forestillingen "Ventestedet", der spiller på Grøntorvet i Valby frem til den 14. december 2014.
Derudover står gruppen bag værker som ”57 Beds” (2004), ”Seven Tales of Misery” (2006) og ”Salò” (2010). Sidstnævnte endte i en mediestorm, da gruppen forvandlede en gammel herskabsvilla på Østerbro til et orgie af vold og sex.
Billedserie

Forestilling

Ventestedet

23 okt 2014 14 dec 2014

Forestillingen foregår ved Torveporten 10/Grønttorvet, Valby.

Se nærmere info og spilletidspunkter på: www.republique.dk

Del artiklen

'Signa inviterer publikum ind i fiktionen'

Facebook