Det nye Brandts bytter om på kunsten

Det nye Brandts bytter om på kunsten

Mads Damsbo. Pressefoto.

Billedserie

Fyns Kunstmuseum
Se kort og tider

Samtidskunsten rykker ind i det tidligere Fyns Kunstmuseum, og den gamle klædefabrik får en samlingsfløj med den klassiske danske kunst og fotografierne fra Museet for Fotokunst. KUNSTEN.NU har talt med direktør Mads Damsbo om planerne for det nye Brandts i Odense.

Tidligere i år blev Kunsthallen Brandts, Museet for Fotokunst og Fyns Kunstmuseum lagt sammen i én institution under navnet Brandts, og Mads Damsbo blev direktør for det nye store museum efter fem år som direktør for Gl. Holtegaard uden for København.

Direktør for Brandts Mads Damsbo. Foto: Presse
Direktør for Brandts Mads Damsbo. Foto: Presse
I Odense er Mads Damsbo stadig i færd med at komme på plads på sit nye kontor i en af tilbygningerne til den gamle klædefabrik. Han undskylder rodet, da vi sætter os. Der står bl.a. en gammel transportvogn med bøger og kontorartikler.

Det er en stor og en lidt broget museumsinstitution, du er blevet direktør for. Hvad er dine planer for stedet?

”Det er at skabe en nytænkende museumsinstitution, som både er et museum og en kunsthal. Når du siger broget, så vil jeg sige, at det er et stort privilegium at have to samlinger – en klassisk dansk kunstsamling med 6000 værker og en international fotografisk samling på 9000 billeder fordelt på to adresser, bygningskomplekset her på Brandts Torv og den gamle museumsbygning på Jernbanegade.
Mit udgangspunkt har været at skabe én samlet institution ud af alle disse brikker, hvor Brandts Torv bliver selve motoren i institutionen og det sted, hvor vi laver større satsninger til et bredere publikum.”

Kunsten flytter
Det betyder, at en del af samlingen fra det tidligere Fyns Kunstmuseum flytter til den gamle klædefabrik ved Brandts Torv, mens nutidskunsten flytter ind i den gamle museumsbygning i Jernbanegade.

Fyns Kunstmuseum, facaden. Foto: Presse
Fyns Kunstmuseum, facaden. Foto: Presse
”Vi laver en samlingsfløj herovre, bl.a. for at vænne folk til, at stedet her har museumskaliber. Til gengæld laver vi en udstillingsbygning for samtidskunst i Jernbanegade. Det er et greb, jeg er bekendt med fra min tid på Gl. Holtegaard, som jo er en kunsthal indrettet i et landsted fra 1700-tallet. Her synes jeg, at samtidskunsten får en anden kant. Den gamle museumsbygning på Jernbanegade har nogle muligheder, som på mange måder er lidt skæve og lidt gammeldags. Det er samtidig et vidunderligt hus! Men med den nye kunst kan vi gøre bygningen bedre.”

Det brede og det smalle program
Mads Damsbo forventer ikke store publikumsmasser til nutidskunsten i den gamle bygning, bl.a. fordi stedet får et smallere program end udstillingerne på Brandts Torv.

”Det bliver ikke primus motor for det store publikum, men det vil muligvis få en større del af omtalen. Det bliver sådan, vi deler det op. De muligheder, der ligger i bygningerne og samlingerne – at vi kan lave et udstillingsprogram med samlingerne og også uafhængig af samlingerne – er virkelig fantastiske, synes jeg.”

Kunst, der forandrer dig og verden
Mads Damsbo bruger især én sætning, når han skal beskrive formålet med det nye Brandts: ”Vi vil vise kunst, der forandrer dig og verden.” Udstillingerne på Brandts skal være en del af den verden, der omgiver stedet.

”I min optik har billeder altid skabt forandring. For at få begreb om, hvordan billeder kan forandre verden behøver man blot at tænke på billederne af de to fly, der fløj ind i tårnene i New York. Sådan har billeder og kunst til alle tider forandret verden, og alene det, at der findes billeder af en begivenhed, forandrer også begivenheden. Billeder ikke bare er til pynt, og det handler ikke alene om dannelse, men om at billeder også har en konkret effekt.”

Fyns Kunstmuseum, installationsview. Foto: Presse
Fyns Kunstmuseum, installationsview. Foto: Presse

Brandts klædefabrik. Foto: Poul Pedersen
Brandts klædefabrik. Foto: Poul Pedersen

Visuel kultur
Det nye Brandts kommer derfor ikke kun til at handle om henholdsvis samtidskunst, fotokunst eller den klassiske danske kunsthistorie, men om ´visuel kultur´ og billeder i bred forstand.

”Vi vil forsøge at skabe kunst og udstillinger, som griber ind i hverdagskulturen og omvendt. Du kan også kalde det ”visuel kultur”. Det kunne f.eks. være vores kommende udstilling om tatoveringer, som er et rigtig spændende fænomen. Jeg har ikke nogen selv, men det er der rigtig mange, der har. Hvad er det for en billedform, og hvad sker der, når man sætter billeder på kroppen?”

Med andre ord en bredere idé om kunst?

”Ja, og der har vi også fotokunsten og fotografiet som fokusområde, som jo er vidunderlig i denne sammenhæng, fordi fotografiet er så omfattende en del af vores liv. De ting hænger rigtig godt sammen. ”

Samlingerne er jo os
Bliver der et større sammenspil mellem kunsthallen og de samlinger, som har været under Fyns Kunstmuseum og Museet for Fotokunst?

Ingangpartiet ved Brandts. Foto: Presse
Ingangpartiet ved Brandts. Foto: Presse
”Nu er samlingerne jo os, altså en del af Brandts. Der er ikke længere noget, der hedder Fyns Kunstmuseum eller Museet for Fotokunst. Det er Brandts. Det betyder, at vi frit kan gå ned i samlingen og hente et billede op, hænge det op eller lade være. Det ligger selvfølgelig lige for, at vi laver udstillinger, der går op tværs af historiske perioder. Det passer både godt med min måde at tænke på og de ressourcer, vi har her på stedet.”

Oppe under taget ligger Fyns kunstakademi på 4. sal. Har du planer om et tættere samarbejde mellem Brandts og akademiet?

”Ja, i øjeblikket  taler vi med dem om, hvordan det kan foregå, og hvilke muligheder der er. Ligesom Charlottenborg i København giver det nogle unikke muligheder, at man har et kunstakademi så tæt på. Det skal vi selvfølgelig udnytte til fælles gavn og så vidt som muligt. Men hvilke konkrete former, det lige får, er ikke op til mig alene.”

Billedserie

Fyns Kunstmuseum
Se kort og tider

Del artiklen

'Det nye Brandts bytter om på kunsten'

Facebook