Årets præmieringer fra Statens Kunstfond

Årets præmieringer fra Statens Kunstfond

Der ulmer en potent uhygge på den markedsplads SIGNA (Signa og Arthur Köstler) har installeret i udstillingsstedet Simians kælder i Ørestaden. For udstillingen præmieres SIGNA med 50.000 kroner. Foto: Brian Kure / GRAYSC

Statens Kunstfond præmierer hvert år en række markante udstillinger. Her følger et sammendrag af årets præmieringer, der blandt andet tæller en fristende og frastødende markedsplads, et hjemmebygget køkken på en trailer og et pulserende, rytmisk videoværk.

Iselin Forslund Toubro

Iselin Forslund Toubro præmieres med 50.000 kroner for udstillingen ET RIDT MOD DET TOMME på Overgaden. Udstillingen består af en film og en installation, der hænger nøje sammen med filmen. Den 32 minutter lange film er en humoristisk og absurd fortælling om fællesskaber og idealer, hvor man følger en gruppe idealistiske og søgende unge mennesker, der rejser rundt med et hjemmebygget køkken, monteret på en trailer. Installationen består af to dele: Én, der er bygget af mobilkøkkenet fra filmen. Én anden, der består af et langt bord med symaskiner, bunker af stoffer og håndtegnede skabeloner af abstrakte værktøjsformer og en række små anordninger, der er knyttet til det stoflige og sanselige håndarbejde. Elementerne fremstår som kulisser og rekvisitter fra filmens univers, så film og installation kommer til at fremstå som en sammenhængende konkret og absurd fortælling om en søgen efter det autentiske via uopnåelige idealer.

SIGNA

SIGNA præmieres med 50.000 kroner for udstillingen The Market på Simian. Der ulmer en potent uhygge på den markedsplads SIGNA (Signa og Arthur Köstler) har installeret i udstillingsstedet Simians kælder i Ørestaden. Når man kommer ind på markedspladsen, ligger der pastelfarvede bunker af tøj i en rodebunke med skadedyr i toppen, der måske har bygget rede i bunken. Her ligger lyserøde kamme snorlige på billigt skjoldet stof, og her står blå plasticflasker på rad og række, ligesom der er en hel sektion kun med gamle toupéer. Indkøbsmarkedets flatterende og fristende salgsobjekter møder her dets vrangside af social udsathed og uhumskhed. SIGNA formår med utrolig æstetisk præcision at skabe en meget livagtig oplevelse af markedspladsens dobbelte position, hvor både fristelse og frastødning konstant veksler i øje og krop.

Markus von Platen, Christian Vindelev, Toke Flyvholm og Jan S. Hansen

Markus von Platen, Christian Vindelev, Toke Flyvholm og Jan S. Hansen præmieres med hver 25.000 kroner for deres nye udstillingssted SIMIAN. Det nye kunstnerdrevne udstillingssted SIMIAN i Ørestad, der åbnede den 5. september 2020, er på mange måder anderledes end de fleste af de mange kunstnerdrevne udstillingssteder, der er dukket op i løbet af de seneste 10 år. Det er kæmpestort, hele 1300 m2, og oprindeligt etableret som en underjordisk cykelkælder. Det er lokaliseret i en ny bydel, hvis egen oprindelseshistorie er konfliktfyldt, og hvis byplan og arkitektoniske udformning har været genstand for en mangeartet kritik. De præmieres for deres kunstneriske ambitioner, for deres mod, villighed og energi til at starte dette generøse udstillingssted og dermed tilføre kunstscenen i Danmark en markant, ny platform, samt for at yde et bidrag til udviklingen af et problematisk bymiljø.

Sonja Lillebæk

Sonja Lillebæk præmieres med 50.000 kroner for udstillingen NIVEAU på Sydhavn Station. Allerede når man ankommer til stationen, mødes man af bankende dakke dak rytmer og bølgende røgskyer, der siver ud fra Sonja Lillebæks udstilling. Udstillingsrummet domineres af et pulserende videoværk, der udspiller sig på en femdelt skærm, hvis paneler er forskudt i forhold til hinanden, og udstillingens problematisering af begrebet ”niveau” i både et personligt og et samfundskritisk perspektiv manifesteres her i iscenesættelsen af selve oplevelsessituationen. Sonja Lillebæk har skabt en udstilling, der rejser alvorlige, eksistentielle og kritiske spørgsmål på en måde, som får en til at føle, man ikke er alene, og værkets humoristiske overskud, med rytmer og røde lys, er i stand til at friste rejsende af alle observanser og niveauer.

Lærke Lauta

Lærke Lauta præmieres med 50.000 kroner for udstillingen Meditations in an Emergency på Kunsthal Rønnebæksholm. Udstillingen er en imponerende og betagende præstation, hvor man som beskuer nærmest svømmer igennem en flydende strøm af farve, fortælling, rum og tid. Lautas maleri bevæger sig igennem modernismens analytiske felter for maleriet: fladen og farven, figuration og abstraktion, sansning og begreb. Hun bevæger sig til randområderne, hvor billedfladen gradvist opløses og bliver til løsthængende, bløde planer, installeret i udstillingsrummet, eller billedrummet til monokrome flader. Eller hun skifter medie, og åbner både rum og fortælling som i videoværket The River, hvor tiden synes ophævet, og dog er alt i konstant bevægelse.

Anna Stahn

Anna Stahn præmieres med 50.000 kroner for udstillingen Stars in the Hair på Alice Folker Gallery. En ung kvinde ligger og læser på en madras på gulvet. Hun har sort page og røde læber. Hun ligger på maven med hænderne koket under hagen. Den unge kvinde er hovedpersonen i den fortælling, som udstillingen tager form af. Hun bor her, og vi er gæster i hendes taglejlighed. Entréen er tapetseret med små sko i keramik – alle den unge kvindes mange sko. I køkkenet er der østers på fad, inde i stuen står håndtasker på hylder og gulv, mens der ligger kærlighedsbreve på en radiatorhylde. Alt sammen i tung og lidt klodset keramik, der på den ene side nærmest damper af et ungt kvindelivs længsler, men på den anden side etablerer et æstetisk konsekvent greb, der tilhører en bevidst fortæller. Anna Stahn er nok nyuddannet, men formår med udstillingen på en poetisk og raffineret måde at sætte komplekse problematikker i spil, der grundlæggende handler om unge kvindeliv – og de kræfter, der hele tiden trækker i dem.

Sophia Kalkau og Ursula Andkjær Olsen

Sophia Kalkau og Ursula Andkjær Olsen præmieres hver med 50.000 kroner for udstillingen Ung som bly på Kunsthal Rønnebæksholm. Udstillingsrummene fremtræder med ny-klassisistisk stramhed og farvesætning, men det stramme og det rene giver resonans til et projekt, hvor sproget og skulpturen på overraskende og gribende måde åbner til både det univers, alle mennesker har til fælles, og til de egne af det, der er bundet til kvinders biologi. I mødet med Andkjær Olsens håndmalede tekster, der dækker flere vægge, lyden af hendes stemme, der fremsiger digte, og Kalkaus abstrakte, geometriske skulpturer, fotografi, grafik og animationsfilm omsluttes beskueren af et intenst og stofmættet betydningsrum. Udstillingen formår at tale til os alle som eksisterende, i tiden, i rummet, i forandringen.

Ebeltoft Kunsthal

Ebeltoft Kunsthal præmieres med 50.000 kroner. I yderkanten af Ebeltoft finder man – i et gammelt industrikvarter tæt ved havnen – Ebeltoft Kunsthal. Allerede uden for kunsthallen mødes man af kunsten i form af en række mammutter malet direkte på kunsthallens ellers ikke arkitektonisk imponerende facade. Nu er den med mammutter på rad og række omdannet til én stor kunstnerisk manifestation af Henrik Plenge Jakobsen. Kunsthallens program byder på både kunstudstillinger og oplæsninger og har desuden et inspirerende udvalg af de nye kunstudgivelser – ikke for ingenting drives stedet af bogentusiast og forlægger for Antipyrine Mathias Kokholm.

Kilde: Statens Kunstfond

Del artiklen

'Årets præmieringer fra Statens Kunstfond'

Facebook