Ugens kunstner: Pernille Egeskov

Ugens kunstner: Pernille Egeskov

Pernille Egeskov: Utopia, 2018. Foto: Isak Hoffmeyer

Billedserie

Pernille Egeskov arbejder i et poetisk univers, hvor hun skaber collager, opstillinger og installationer. Materialerne er alt fra objets trouvés, tekstiler med iboende betydninger og organisk materiale. På trods af at værkerne ofte fremstår abstrakte, gemmer de på fortællinger og bearbejder eksistentielle emner, der vedrører os alle.

Pernille Egeskov. Pressefoto.

Pernille Egeskov ser muligheder i ting, som andre for længst ville have afskrevet som betydningsløse eller måske endda have smidt ud. Det kan være alt fra et par gamle, hullede strømper, nedfaldne blade, en samling forstenede søpindsvin til en tvekønnet tandemcykel og meget mere.
For Pernille Egeskov er disse fulde af betydning, for de rummer historier fra og er tegn på det levede liv, hvilket er omdrejningspunktet for Egeskovs kunstneriske virke.

Ved at anvende disse genstande som materiale i sine værker, forandrer hun vores blik på dem, og synliggør deres kvaliteter og de iboende fortællinger. Et eksempel på dette er værket Longing/My Love/Lost fra 2011, der består af en æske med vokspapir, en æske med en tørret blomst og en silkelap med et broderi af menneskehår. Vokspapiret i den ene æske indeholder et tydeligt aftryk af den tørrede blomst i den anden æske, som om de hører sammen som låg og bund.

Pernille Egeskov:Longing/My Love/Lost, 2011. Foto: Anders Sune Berg

Silkelappen, hvor værkets titel er broderet med menneskehår, gør at værket eventuelt kan tolkes som en form for bearbejdelse af ulykkelig kærlighed. I værket kædes natur sammen med kultur, og hårbroderiet, der er en reference til en gammel kulturhistorisk tradition, hvor unge piger broderede små gaver til deres kærester af deres eget hår, gør, at flere forskellige personers historier og tidsligheder knyttes sammen.

Pernille Egeskov: Nye voksne, 2017. Foto: Isak Hoffmeyer.

Pernille Egeskovs interesse for historier – og særligt dem, der på en gang beskæftiger sig med noget både personligt og universelt, ses også tydeligt i værkserien Nye voksne fra 2017, der består af syv collager med forskellige fotos og transskriberede interviews. Værkserien og collagerne fungerer som et registrerende og fintfølende indblik i de tanker og følelser, der rumsterer i syv unge menneskers hoved og krop, idet de befinder sig midt i fasen eller i overgangen fra barn til voksen.

Arbejdet med tekstiler og særligt det greb, som Pernille Egeskov kalder for ”taktil erindring” står centralt i hendes værkpraksis. Et eksempel på dette er værket Occident fra 2019. Værket er en tekstilcollage sammensat af en række forskellige tekstiler, der på trods af deres forskellighed, danner et abstrakt, æstetisk udtryk, affødt af Pernille Egeskovs fintfølende sans for materialerne og deres indvirkning på hinanden, når de sammensættes i forskellige konstellationer.

Pernille Egeskov: Occident, 2019. Foto: Torben Eskerod.

I værket arbejder Egeskov med det, som hun selv kalder for ”taktil erindring”, for værket indeholder på én gang en fortælling om svundne tider, og samtidig alle de ting vi som beskuere kan komme til at tænke på, når vi betragter de forskellige tekstiler; en sommeraften, et minde om et betræk hos en bedsteforældrer, eller en helt tredje taktil oplevelse, der ligger lagret i hukommelsen.

Værket er en del af udstillingen Belonging, der vises på Bornholms Kunstmuseum i efteråret 2019. Udstillingen handler om tilhørsforhold – i første omgang i forhold til Bornholm, da det kunstneriske materiale er indsamlet på øen – men i arbejdet med at skabe de i alt 17 værker, har Egeskov bredt emnet ud, så det også gælder tilhørsforhold til krop, køn, familie, natur, kultur, tro og meget andet.

Portfolio:

Pernille Egeskov: Hjemstavn, 2019. Foto: Torben Eskerod.
Pernille Egeskov: Vi flyver længere end nogensinde, 2019. Foto: Torben Eskerod.
Pernille Egeskov:Relikvie (Relic), 2019. Foto: Torben Eskerod.
Pernille Egeskov: Ham, 2018. Foto: Torben Eskerod.
Pernille Egeskov: Revner og sprækker (installationsview), 2018. Foto: Isak Hoffmeyer.
Pernille Egeskov: Toucher, 2017. Æske med flip, handske og papir. Foto: Isak Hoffmeyer.
Pernille Egeskov: Rotation, 2016. Foto: Brian Buchard
Pernille Egeskov: Aromatic bath, 1000 lilies from the ceiling, 2016. Foto: Pernille Egeskov.
Billedserie

Del artiklen

'Ugens kunstner: Pernille Egeskov'

Facebook