Stifter af KUNSTEN.NU: “Det betyder meget at få anerkendelse fra det faglige billedkunstmiljø.”

Stifter af KUNSTEN.NU: “Det betyder meget at få anerkendelse fra det faglige billedkunstmiljø.”

KUNSTEN.NUs stifter, Jan Falk Borup, modtager N.L. Høyens Medalje fra Akademiraadet.

KUNSTEN.NUs stifter Jan Falk Borup modtager N.L. Høyens Medalje fra Akademiraadet, som gives for “en indsats af høj kvalitet inden for forskning, fortolkning eller formidling af de skønne kunster”. Det er et vægtigt skulderklap til KUNSTEN.NU, og i den anledning mødtes Angelika Dahl Serritzlew, formand for bestyrelsen i KUNSTEN.NU (Kunsten Media Fonden), med Jan Falk Borup for at tale om det projekt og det arbejde, han nu bliver hædret for.

Angelika Dahl Serritzlew (ADS): Anledningen til, at vi sidder her i dag, er, at du har fået N.L. Høyens Medalje, og den får du for det formidlingsarbejde, som du har lavet for kunstscenen i Danmark. Stort tillykke! Jan, hvad havde du af tanker og visioner, og hvad var din motivation for at begynde det her projekt tilbage i 2004?

Jan Falk Borup (JFB): Dels var der nogle personlige, og dels var der nogle faglige årsager. Jeg havde taget min bachelor i billedkunst i London og valgte at tage min overbygning i Aarhus. Aarhus havde en meget spændende kunstscene, hvor man hurtigt kunne komme fra ide til egentlig projekt. Altså der var en kunstscene, men den opfattelse var der overhovedet ikke i byen. Så jeg lavede aarhus.nu som et kunstprojekt med billeder fra udstillinger, en kalenderoversigt og små nyhedsbreve for at vise, at der var en scene. Det hele var der, men det var fortællingen, som var røget af sporet, altså selvforståelsen.

Jeg gjorde det for at vise miljøet, omverdenen og københavnerne, at Aarhus havde en kunstscene. Det var ikke tænkt som et langvarigt projekt, og i 2005 gik det op for mig, at projektet havde overtaget mig. Vi voksede til et lille netværk, en kollektiv platform, men det var svært at få en god økonomi i det. Så da jeg i 2007 tog til København pga. mine familieforhold, jeg skulle være far, gav jeg bestyrelsen i aarhus.nu teten til at bære projektet videre.

ADS: Hvordan gik det så fra aarhus.nu til KUNSTEN.NU? Hvordan voksede det landsdækkende projekt frem?

JFB: Da jeg kom til København, kunne jeg ikke rigtig give slip på projektet. Ole Bak Jakobsen, som også er vores nuværende redaktør, blev ansat til at styre tøjlerne i Aarhus, og senere spurgte jeg Matthias Hvass Borello, om han ville være med til at etablere en redaktion i København, og på den måde fik vi etableret KUNSTEN.NU som et landsdækkende medie i 2008.

ADS: Igennem årene er KUNSTEN.NUs positionering gået fra at være lokal til national, fra ‘græsrod’ til en markant aktør, en man kan regne med og orientere sig efter. Hvordan ser du den udvikling?

JFB: Kulturredaktionerne er løbende blevet beskåret på landets aviser. Men vi har været med til at opretholde et fokus på kulturformidling og kunstkritik, og det skal vi blive ved med. Vi skal fastholde, at kunstkritik og formidling er vigtig, så man stadig kan orientere sig om, hvad der sker, både på et fagligt plan og et interesseplan.

Gruppefoto af Kunsten Media. Øverst fra venstre: Administrerende direktør for Kunsten Media Jan Falk Borup, redaktør for kunsten.nu Ole Bak Jakobsen, leder af Cph Art Week Pernille Sander, salgsansvarlig Emil Schou Andresen, redaktionssekretær for DesignETC Susanne Hviid, redaktionssekretær for kunsten.nu Sandra Vangberg, tidl. redaktionssekretær for DesignETC Stine Nørgaard Lykkebo (på barsel). Nederst fra venstre: Kunstnerisk leder for Cph Art Week Aukje Lepoutre Ravn, redaktører for Kunsten Medias kommende scenekunstportal Mette Garfield og Rie Hammer og redaktør for kunsten.nu Matthias Hvass Borello. Foto: Redaktør for DesignETC Charlotte Jul

ADS: I dag er KUNSTEN.NU blevet en organisation, som laver et alsidigt formidlingsarbejde for billedkunsten, med årlige kunstfestivaler i Aarhus (Art Weekend Aarhus) og i København (Cph Art Week). Men vi rækker også ud til andre kulturområder og huser nye digitale platforme, både for design (designetc.dk) og snart også for scenekunsten. Hvad ser du af muligheder i de nye samarbejder?

JFB: Det, KUNSTEN.NU kan bidrage med i forhold til andre kulturområder, er, at vi har en god forståelse for, hvordan man driver et online site. Vi har en viden om, hvordan man tænker forretningsmodeller og får en økonomi til at hænge sammen, og det kan vi applikere over til andre fagområder. Den faglige formidling er der ansat fagredaktører til med viden om design og scenekunst. Jeg ser et potentiale i, at kulturformidling bliver forstået forskelligt indenfor de forskellige faggrupper, og det kan være gavnligt for KUNSTEN.NU som kunstfagligt medie, dvs. at blive inspireret af andre måder at tænke formidling på. Og jeg tror, at man på tværs af fagredaktionerne bliver i stand til at inspirere hinanden ift. nye samarbejder og nye måder at formidle på.

ADS: Afslutningsvis, hvad betyder den her anerkendelse for dig?

JFB: Det er fagmiljøet, som giver mig N.L. Høyens Medalje. Jeg kommer jo fra billedkunsten, og på en måde lod jeg mig føre over i det felt, der handler om, at der er et behov for en platform, hvor man kan diskutere billedkunsten, og hvor den bliver formidlet. Og at jeg nu bliver anerkendt af billedkunstnere for, at jeg gjorde det – at jeg har skabt noget, som har betydning for billedkunsten – det har en stor betydning for mig.

Læs om alle Akademiraadets medaljetildelinger her

Del artiklen

'Stifter af KUNSTEN.NU: “Det betyder meget at få anerkendelse fra det faglige billedkunstmiljø.”'

Facebook