Religionssatire på Storm P. Museet

Religionssatire på Storm P. Museet

Ukendt kunstner: Djævlen spiser paver og skider landsknægte (udsnit) Midten af 1500-tallet. Tilhører Statens Museum for Kunst. © SMK Foto

Løgn og latin - Spot, spe og religionssatire 1500-1900

28 feb 2014 18 maj 2014

Nicolai Abildgaard, Francisco Goya, Lucas Cranach

Storm P. Museet
Se kort og tider

Ny udstilling, Løgn og latin - Spot, spe og religionssatire 1500-1900, på Storm P Museet vil vise, at man gik til stålet i tidligere tiders religionssatire.

Hvem gør grin med hvem? Kan man gøre grin med magthaverne? Kan man gøre grin med kirken? Ja, mon ikke – og jo grovere, jo bedre. Sådan tænkte og gjorde man i hvert fald tidligere, da kirken var en vigtig magtfaktor i Europa. Her udfoldede satiren sig til et fabulerende, grovkornet og billedrigt univers. Katolikker og protestanter holdt sig ikke tilbage for at udstille modpartens svagheder og dobbeltmoral – med motiver som djævle, der æder munke, paver med æselører og gedebukkeben og lystne og grådige præster.

På Storm P. Museets særudstilling om religionssatire, som åbner fredag 28 februar, kan man komme helt tæt på populærkulturen fra årene 1500-1900. Gennem århundreder har folk i Europa brugt satiren til at kritisere og latterliggøre dem med magt og myndighed.

På udstillingen vises eksempelvis eksempler på, hvordan kunstnere som Lucas Cranach, Francisco Goya og Nicolai Abildgaard foldede sig ud som kritiske satirikere og bidrog med bidende og grænseoverskridende billeder i de verserende konflikter mellem kristendommens forskellige fløje.

Op igennem historien har forskellige religiøse fraktioner og trosretninger benyttet sig af religionssatiren som propagandamiddel. Fra reformationen over den franske revolution og den engelske religionspolemik til oplysningstidens ateister er satiren blevet anvendt til at håne modstandere og udstille deres fejl og svagheder. Og med 1500-tallets nye trykketeknik og senere 1800-tallets rotationspresse blev det muligt at nå ud til et langt større og bredere publikum og især trykte billeder blev et stærk våben.

Udstillingen fortæller historien om religionssatirens mange ansigter, og den viser et repræsentativt udsnit af de grafiske værker, som formede netop dette bidrag til europæisk kultur og historie. Lige fra den inkluderende komiske satire, den spydige propagandistiske satire til den kritiske oplysende satire – der alle har deres særegne udtryksform og måde at fremstille deres budskab på.

I forbindelse med udstillingen afholder museet tre Satire Saloner – se datoer og læs mere her

Løgn og latin - Spot, spe og religionssatire 1500-1900

28 feb 2014 18 maj 2014

Nicolai Abildgaard, Francisco Goya, Lucas Cranach

Storm P. Museet
Se kort og tider

Del artiklen

'Religionssatire på Storm P. Museet'

Facebook