Maria og Natalia Petschatnikov om fragile – en udstilling du ikke kan opleve

Maria og Natalia Petschatnikov om fragile – en udstilling du ikke kan opleve

Maria og Natalia Petschatnikov, fragile, installationsvue, 2020-2021. Foto: Thomas Grændahl.

På Kunsten.nu giver vi indblik i nogle af de udstillinger, som er lukkede pga. coronakrisen. I denne artikel fortæller den russiske kunstnerduo, tvillingesøstrene Maria og Natalia Petschatnikov, og kurator og kunstformidler Camilla Davidsen om udstillingen fragile på Viborg Kunsthal.

Kan I fortælle lidt om jeres udstilling, som vi på grund af coronakrisen ikke kan opleve lige nu?

”Vores udstilling fragile på Viborg Kunsthal udforsker den kontroversielle verden indenfor porcelæn. Under vores residency-ophold i Viborg i 2018, opdagede vi en lille antikforetning. Gennem det store butiksvindue lagde vi mærke til udvalget af blå og hvid-malede porcelænsfigurer: legende børn, vilde dyr, mytologiske karakterer og meget andet. Perfekt udførte og skinnende objekter som har eksisteret i mange år men som samtidig viser stor skrøbelighed.

Vi begyndte at interessere os for disse samleobjekter og de traditionelle porcelænsfigurer blev genstand for vores research, hvilket resulterede i en serie af skulpturer forestillende overdimensionerede replikaer af porcelænsfigurerne. Disse objekter er tydeligvis efterligninger, selvom de med deres porcelæn-agtige udtryk gør et godt forsøg. Objekterne er belagt med et lag harpiks til slut, som giver et skinnende udtryk.

Under vores arbejdet med dette projekt, har vi erfaret, at der nærmest ikke findes et materiale, som er så tvetydigt i sit udtryk, som porcelæn er det: skrøbeligt og robust, smukt og kitsch, dyrt og værdiløst, europæisk og udenlandsk.

Maria og Natalia Petschatnikov, fragile, installationsvue, 2020-2021. Foto: Thomas Grændahl.
Maria og Natalia Petschatnikov, fragile, installationsvue, 2020-2021. Foto: Thomas Grændahl.

Udstillingsrummet, som er et gammelt destilleri, inspirerede os til at kombinere disse skinnende objekter med lastpaller, papkasser og lignende materialer, vi fandt på museet. Vi ønskede at skabe en tilstand af flygtighed: måske en proces, hvor noget blev pakket ind eller ud.

Ordet Fragile, som står skrevet på pakkasserne, forekommer også på andre overflader. Vi ville gerne placere objekterne i forskellige rumlige situationer og dermed i hvert sit narrativ, hvorfor de hver især har deres egen form for piedestal.

Det andet udstillingsrum på 1. sal bliver brugt til at vise tegninger og studier, vi har lavet til projekter og er skabt som et studierum.

Eftersom udstillingen er lukket, forestiller vi os, at figurerne liver op, udforsker rummet, bytter plads og måske gør noget usædvanligt. Meget lig en historie af H. C. Andersen, som er god til at give liv til verdens objekter.”

Maria og Natalia Petschatnikov, fragile, installationsvue, 2020-2021. Foto: Thomas Grændahl.
Maria og Natalia Petschatnikov, fragile, installationsvue, 2020-2021. Foto: Thomas Grændahl.

Er der planer om at forlænge udstillingen eller vise den senere?

Hertil svarer kurator og kunstformidler på Viborg Kunsthal Camilla Davidsen: ”Der arbejdes på sagen og på en eventuel forlængelse af udstillingen. Det hele er jo ret afhængigt af situationen og smittetallenes udvikling, og hvornår vi kan få lov til at åbne igen. fragile er en udstilling, der er blevet skabt i Viborg under Maria og Natalias residency-ophold for to år siden, og mange viborgensere glæder sig til at kunne opleve den.

Indtil da prøver vi at navigere i det, så godt vi kan. Prøver at finde alternative måder at formidle på, så der stadig bliver adgang til kunst i høj kvalitet, om end på en helt anden måde end vi havde ønsket. De trykte udgivelser bliver også endnu mere værdifulde: Så kan udstillingerne formidles derigennem. Der udkommer et katalog til fragile i start marts.”

Maria og Natalia Petschatnikov, fragile, installationsvue, 2020-2021. Foto: Thomas Grændahl.
Maria og Natalia Petschatnikov, fragile, installationsvue, 2020-2021. Foto: Thomas Grændahl.

Hvis I kort skulle karakterisere jeres kunstneriske praksis, hvad vil I så lægge vægt på?

”Vi fokuserer som oftest på situationer eller emner fra vores dagligdag. Meget ligesom under arkæologiske feltarbejder tror vi på, at små ubetydelige genstande ofte kan afspejle vigtige sociale processer. Vores arbejde er altid baseret på egne oplevelser. Vi ser os selv om rejsende – og i visse tilfælde som outsidere. Dette perspektiv gør, at vi kan blive overraskede over visse ting, vi aldrig har oplevet før.”

Fragile, Viborg Kunsthal af Maria and Natalia Petschatnikov.

Hvordan påvirker situationen jer og jeres kunstneriske praksis i Danmark såvel som i andre lande?

”Coronasituationen har helt klart påvirket vores arbejde. Vi synes det er svært at navigere i de konstant ændrede planer, udskudte udstillinger, rejserestriktioner og karantænepåbud. Ligesom alle andre er vi påvirket af reduktionen i de sociale kontakter, man må have med venner og kollegaer. Sommetider har vi svært ved at få de rigtige materialer tilsendt i tide, da mange butikker også har lukket.

Maria og Natalia Petschatnikov, Garden Porcelain, 2020. Foto: Maria og Natalia Petschatnikov.
Maria og Natalia Petschatnikov, Garden Porcelain, 2020. Foto: Maria og Natalia Petschatnikov.

På den anden side er vi glade for at kunne bruge mere tid i vores atelier, siden mange af vores undervisningsprojekter er aflyste eller udsat pga. lukning af kulturinstitutioner. Et andet positivt aspekt er, at mange tyske gallerier er meget kreative i deres udstillingsprojekter, ved f.eks. at organisere projekter udendørs, i byparker eller andre interessante steder, for at undgå store indendørs forsamlinger.

Vi får desuden mulighed for at lave et nyt projekt Garten Porzellan for Galeire am Körnerpark i Berlin. Dette projekt er for øjeblikket at opleve udenfor Viborg Kunsthal.

Vi er meget taknemmelige for, at også de danske gallerister gør deres bedste for at promovere den lukkede udstilling. Vi har lært at fortælle om vores værker gennem korte dokumentarer, som kan ses i vinduerne på Viborg Kunsthal.

I vores projekt fragile, som vi startede før coronakrisen, har vi intuitivt foregrebet den usikkerhed og skrøbelighed, der er i den nuværende situation. Ødelagte porcelænsfigurerer symboliserer noget, der er forgængeligt og på samme tid noget, der altid er på mode og som fortæller en historie om fortiden.”

Maria og Natalia Petschatnikov, Garden Porcelain, 2020. Foto: Maria og Natalia Petschatnikov.
Maria og Natalia Petschatnikov, Garden Porcelain, 2020. Foto: Maria og Natalia Petschatnikov.

Maria og Natalia Petschatnikovs udstiller på Viborg Kunsthal - både indenfor med udstillingen fragile samt udendørs med Garden Porcelain, som kan opleves i kunsthallens have.

Del artiklen

'Maria og Natalia Petschatnikov om fragile – en udstilling du ikke kan opleve'

Facebook