Ugens kunstner: Andreas Schulenburg

Ugens kunstner: Andreas Schulenburg

Andreas Schulenburg: Løve med downs syndrom, 2018. Foto: Andreas Schulenburg.

Andreas Schulenburg har gennem sin karriere manifesteret sig som en alsidig kunstner, der arbejder med en bred vifte af forskellige medier, fra filtskulpturer, filtbilleder og akvareltegninger til  keramik, animationsvideo og maleri. Hans værker er altid kendetegnet ved en tydelig visuel rød tråd, så man aldrig er i tvivl om, at han er kunstneren bag. Schulenburg er udstillingsaktuel og fremviser sit mangefacetterede værk på Viborg Kunsthal med udstillingen Together but still alone.

Schulenburgs mangfoldige værkproduktion demonstrerer de paradoksale sammenhænge, der ofte er indbygget i hans kunst. Der er tit modsætninger mellem materialernes appellerende udtryk og den gennemgående samfundskritik, som Schulenburgs værker indeholder. Og netop kontrasterne i materialer, såvel som i budskab, er væsentlige.

Andreas Schulenburg: Pingviner på ferie der har lagt nogle for store æg, 2018, keramikskulptur. Foto: Andreas Schulenburg.

Schulenburg leger med komiske sammenhænge og påpeger det absurde og ulogiske. Det ses bl.a. i hans farvestrålende keramikskulpturer i enkle og humoristiske former. Værkerne præsenterer umulige og uhørte konstruktioner, som det kan ses i skulpturværket Pingviner på ferie der har lagt nogle for store æg (2018). Her er pingvinerne muligvis faret vild på kloden eller også er kloden faret vild hos pingvinerne, når de står blandt palmetræer med deres alt for store æg, som de næppe kommer til at udruge?

Andreas Schulenburg: Politisk sovs, 2012, filt, (privateje). Foto: Andreas Schulenburg.

Kontrasterne mellem materiale og den samfundskritiske tone gør sig også gældende i Andreas Schulenburgs filtskulpturer. Et blødt, skrøbeligt materiale som filt, der normalt forbindes med husmodersysler giver på overfladen værkerne et uskyldigt udtryk, men man skal ikke lade sig narre: Fra værket Politisk Sovs (2012) flyder sovsen fra henholdsvis en blå og røde kande, men ender alligevel som en ensartet brun masse. De politisk ukorrekte neonskilte i installation Together but still alone (2019), provokerer med deres budskab om sex, fastfood og cigaretter, men afvæbnes i sidste ende af filtens blødhed. Det hele er skildret med en uhøjtidelighed, der ikke kun fører til latter, men også eftertanke.

I Andreas Schulenburgs seneste værkproduktion er han begyndt at udforske kalkmaleriet som medie. I værker, såsom Narkotika (2019) og Fake News (2019), er både teknikken og udtrykket hentet med inspiration fra de danske kirkers kalkmalerier, men tilføjet en nutidig ikonografi og temaer fra det 21. århundrede.

Andreas Schulenburg: Fake News, 2019. Foto: Andreas Schulenburg.

Her bliver logoer fra banker, nyhedsstationer eller narkotika brugt til at spidde det moderne menneskes tendens til at tildele disse en nærmest religiøs status.

Et altid genkendeligt kunstneriske aspekt hos Andreas Schulenburg er, at han anvender humor og et legende billedsprog. Dette bruger han til at videreformidle en samfundsmæssig og politisk ukorrekt tone, der konfronterer os med vores egen adfærd og vores nogle gange absurde handlemønstre – hans kunst føles dog aldrig fordømmende, men snarere evig undrende og nysgerrig.

Portfolio:

Andreas Schulenburg: Truth, 2017, 70x60x150 cm, keramik. Foto: Andreas Schulenburg.
Andreas Schulenburg: Brain Drain, 2015, 240x61x50 cm, filt på pu og flamingo. Foto: Andreas Schulenburg.
Andreas Schulenburg: 50 dollar, sitting bull, 60×80 cm, filt på filt, 2015. Foto: Andreas Schulenburg.
Andreas Schulenburg: Bilstörung, 70x50x5 cm, filt, 2009. Foto: Andreas Schulenburg.
Andreas Schulenburg: Flesh for cash, 2014, 110×40 cm, filt på filttæppe. Foto: Andreas Schulenburg.
Andreas Schulenburg: Hermes Vancouver, 2013. Foto: Hermes.
Andreas Schulenburg: Nein Bombe, 2012, 25x10x10 cm, filt. Foto: Andreas Schulenburg.
Andreas Schulenburg: Narkotika, 2019. Foto: Andreas Schulenburg.
Andreas Schulenburg: Mindfulnes, 2019. Foto: Andreas Schulenburg.
Andreas Schulenburg: Together but still alone, 2019, filt. Foto: Andreas Schulenburg.
Andreas Schulenburg: En lavine i en sukkerskål, 2014, 60x100x45 cm, filt på flamingo. Foto: Andreas Schulenburg.
Andreas Schulenburg: Olie tønde, 2019, 12x12x16 cm, keramik stentøj. Foto: Hans Alf Gallery.
Andreas Schulenburg: Spætte ugle træ, 2019. 30x13x13 cm, keramik stentøj. Foto: Hans Alf Gallery.

Del artiklen

'Ugens kunstner: Andreas Schulenburg'

Facebook