Ugens kunstner – Lilibeth Cuenca Rasmussen

Ugens kunstner – Lilibeth Cuenca Rasmussen

Lilibeth Cuenca Rasmussen, being human being, 2014, Nikolaj Kunsthal, performance med kunstnerens forældre. Foto: Frida Gregersen.

Billedserie

Udstilling

being human being

24 okt 2014 25 jan 2015

Lilibeth Cuenca Rasmussen

Nikolaj Kunsthal
Se kort og tider

Fernisering den 23. okt. kl. 17.00.

Hun er halvt dansk, halvt filippinsk og helt sin egen. Lilibeth Cuenca Rasmussen har om nogen slået døren ind til performancekunsten. Og ikke kun til den hjemlige kunstscene. Også udlandet og Danmarks højere uddannelsesinstitutioner har fået øjnene op for hendes performative transformationer.

Lilibeth Cuenca Rasmussen under udarbejdelsen af udstillingen being human being i Nikolaj Kunsthal. Foto: Frida Gregersen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen under udarbejdelsen af udstillingen being human being i Nikolaj Kunsthal. Foto: Frida Gregersen.

Lilibeth Cuenca Rasmussen blev født i Manila på Filippinerne i 1970 som datter af en dansk far og en filippinsk mor. Da hun var otte år, flyttede familien til Danmark. Denne dobbelte etnicitet er ofte omdrejningspunktet i den universelle fortælling, mange af hendes værker indeholder. Gennem en både kritisk og humoristisk tilgang til emner som identitet, kultur, religion, race, køn og sociale relationer skaber Cuenca Rasmussen performances, der rummer stærke følelser og forvandlinger.

Ordene
Cuenca Rasmussen har gennem sine tidligste performances udviklet sit eget markante udtryk, hvor hun dels synger eller rapper sine fortællinger, dels spiller alle historiens roller. Samtidig gør hun brug af virkemidler som video, kostumer og stringent scenografi.

Det ses i værker som Cock Fight (2006), Ego Song (2006) og Artist’s Song (2007). Her har ordets og sprogets mening en central betydning, og det gør sig gældende i hele Cuenca Rasmussens værkproduktion.

Lilibeth Cuenca Rasmussen, Cock Fight, 2006. Installation og videoperformance. Foto: Jesper Jon Sørensen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Cock Fight, 2006. Installation og videoperformance. Foto: Jesper Jon Sørensen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Artist’s Song, 2007. Performance, Ny Carlsberg Glyptotek. Foto: Lasse Bak Mejlvang.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Artist’s Song, 2007. Performance, Ny Carlsberg Glyptotek. Foto: Lasse Bak Mejlvang.
I Afghan Hound (2011) imiterer Cuenca Rasmussen via musik, sang og koreografi fire forskellige (og undertrykte) stemmer fra Afghanistan. Iklædt et spektakulært kostume lavet af hår, inspireret af hunderacen afghansk mynde, fortæller hun en historie om magt, kønsidentitet og kulturelle konstruktioner i en mandsdomineret verden. Værket fik en del international bevågenhed. Blandet andet fordi Afghan Hound indgik i den danske pavillon på Venedig Biennalen i 2011, der havde overskriften Speech Matters.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Afghan Hound, 2011. Foto: Anders Sune Berg.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Afghan Hound, 2011. Foto: Anders Sune Berg.

Materialet
I det nyere Gaia-projekt (2013) tager Cuenca Rasmussen udgangspunkt i egen krop og historie. Med hjælp fra sin mor, far og datter, undersøger hun individets tilknytning til det sted, det er født, og således kan man sige, at hun gør sig fri af ordene og giver materialerne og den fysiske krop mere plads.

Lilibeth Cuenca Rasmussen, Gaia #1 Danmark, 2013, Sorø Kunstmuseum, Performance. Foto: Andreas Robenhagen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Gaia #1 Danmark, 2013, Sorø Kunstmuseum, Performance. Foto: Andreas Robenhagen.

I sin soloudstilling Inbetweeness (2014) på Horsens Kunstmuseum tidligere på året fortsætter hun dette større fokus på materialet og det tredimensionelle. Hun opererer stadig med tidslighed og flygtighed, men hvor der før intet var tilbage efter en performance, arbejder hun nu mod, at hendes kropslige og tidslige tilstedeværelse ender ud i fysiske værker.

Fokus er her på det materielle og “det efterladte” fra de performative handlinger fremfor kun performancen i sig selv.

Lilibeth Cuenca Rasmussen, Inbetweeness, 2014, Horsens Kunstmuseum, Performance/Udstilling. Foto: Anders Sune Berg.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Inbetweeness, 2014, Horsens Kunstmuseum, Performance/Udstilling. Foto: Anders Sune Berg.

Kroppen
Lilibeth Cuenca Rasmussen er på sin vis frygtløs; hun tør drive performancekunsten langt. Hun tildeler de materialer, hun bruger, en særlig symbolik og integrerer dem i sin fysiske krop. Hun skaber kunst bogstavelig talt med både krop og sind.

I værket Inbetweeness kunne man således opleve malerier lavet af kærnemælk, linolie og kalkblanding på ostelærred, som Cuenca Rasmussen gennem en performativ proces havde haft i munden, ”spist” og spyttet ud på billedfladen. Her var også udstillet ”sneengle” lavet af kalk, kokos og sand – kalk for Stevns og opvækst, kokos for Filippinerne og ophav, og sand som en henvisning til de sandstrande, der omgiver både Danmark og Filippinerne.

Lilibeth Cuenca Rasmussen, Inbetweeness, 2014, Horsens Kunstmuseum, Performance/Udstilling. Foto: Anders Sune Berg.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Inbetweeness, 2014, Horsens Kunstmuseum, Performance/Udstilling. Foto: Anders Sune Berg.

Aktuel udstilling
Lige nu kan Cuenca Rasmussen opleves i Nikolaj Kunsthal med udstillingen being human being, der udspringer af hendes nylige rejse til Etiopien og kredser om menneskets søgen efter og fremstilling af dets naturlige ophav.

Gennem en rituel performancerække, hvor Cuenca Rasmussen inviterede både sin familie og andre kunstnere til at deltage, skabtes værkerne. Udstillingen består af både performative, skulpturelle, maleriske og auditive elementer og kan ses som en delvis viderebearbejdning af Inbetweeness.

Lilibeth Cuenca Rasmussen, being human being, 2014, Nikolaj Kunsthal, performance med danser Kasper Ravnhøj. Foto: Frida Gregersen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, being human being, 2014, Nikolaj Kunsthal, performance med danser Kasper Ravnhøj. Foto: Frida Gregersen.

Portfolio

Lilibeth Cuenca Rasmussen, being human being, 2014, Nikolaj Kunsthal, performance med billedhugger Kirsten Justesen. Foto: Frida Gregersen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, being human being, 2014, Nikolaj Kunsthal, performance med billedhugger Kirsten Justesen. Foto: Frida Gregersen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, being human being, 2014, Nikolaj Kunsthal, performance med kunstnerens forældre. Foto: Frida Gregersen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, being human being, 2014, Nikolaj Kunsthal, performance med kunstnerens forældre. Foto: Frida Gregersen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, being human being, 2014, Nikolaj Kunsthal, performance med Jeannette Ehlers. Foto: Frida Gregersen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, being human being, 2014, Nikolaj Kunsthal, performance med Jeannette Ehlers. Foto: Frida Gregersen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Lucy, 2014, Nikolaj Kunsthal (Kulturnat 2014) Performance. Foto: Frida Gregersen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Lucy, 2014, Nikolaj Kunsthal (Kulturnat 2014) Performance. Foto: Frida Gregersen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Lucy, 2014, Nikolaj Kunsthal (Kulturnat 2014) Performance. Foto: Frida Gregersen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Lucy, 2014, Nikolaj Kunsthal (Kulturnat 2014) Performance. Foto: Frida Gregersen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Inbetweeness, 2014, Horsens Kunstmuseum, Performance/Udstilling. Foto: Anders Sune Berg.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Inbetweeness, 2014, Horsens Kunstmuseum, Performance/Udstilling. Foto: Anders Sune Berg.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Gaia #1 Danmark, 2013, Sorø Kunstmuseum, Performance. Foto: Andreas Robenhagen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Gaia #1 Danmark, 2013, Sorø Kunstmuseum, Performance. Foto: Andreas Robenhagen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Gaia #1 Danmark, 2013, Sorø Kunstmuseum, Performance med kunstnerens far og datter. Foto: Andreas Robenhagen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Gaia #1 Danmark, 2013, Sorø Kunstmuseum, Performance med kunstnerens far og datter. Foto: Andreas Robenhagen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Afghan Hound, 2011. Performance, Den Danske Pavillion, Venedig Biennalen ”Speech Matters”. Foto: Thilo Frank.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Afghan Hound, 2011. Performance, Den Danske Pavillion, Venedig Biennalen ”Speech Matters”. Foto: Thilo Frank.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Afghan Hound, 2011. Performance, Den Danske Pavillion, Venedig Biennalen ”Speech Matters”. Foto: Thilo Frank.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Afghan Hound, 2011. Performance, Den Danske Pavillion, Venedig Biennalen ”Speech Matters”. Foto: Thilo Frank.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Afghan Hound, 2011. Foto: Anders Sune Berg.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Afghan Hound, 2011. Foto: Anders Sune Berg.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Artist’s Song, 2007. Performance, Ny Carlsberg Glyptotek. Foto: Lasse Bak Mejlvang.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Artist’s Song, 2007. Performance, Ny Carlsberg Glyptotek. Foto: Lasse Bak Mejlvang.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Ego Song, 2006. Video og performance. Foto: Jesper Jon Sørensen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Ego Song, 2006. Video og performance. Foto: Jesper Jon Sørensen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Cock Fight, 2006. Installation og videoperformance. Foto: Jesper Jon Sørensen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Cock Fight, 2006. Installation og videoperformance. Foto: Jesper Jon Sørensen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Absolute Exotic, 2005. Video og performance. Foto: Ulrik Jantzen.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, Absolute Exotic, 2005. Video og performance. Foto: Ulrik Jantzen.

Navn: Lilibeth Cuenca Rasmussen

Født 1970, Manila, Filippinerne

Bor og arbejder nu i København, Danmark

Uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 1996-2002

Seneste performances og soloudstillinger:
- Inbetweeness, Horsens Kunstmuseum
- Mobile Mirrors, Christian Larssen Gallery, Stockholm
- Anger ist Power Museet for Samtidskunst, Roskilde
- GAIA #3, Wundergrund Festival & Eventministeriet, Skuespilhuset, København

Aktuel med udstillingen being human being: 24. oktober 2014 - 25. januar i Nikolaj Kunsthal

Hjemmeside: www.lilibethcuenca.com

Billedserie

Udstilling

being human being

24 okt 2014 25 jan 2015

Lilibeth Cuenca Rasmussen

Nikolaj Kunsthal
Se kort og tider

Fernisering den 23. okt. kl. 17.00.

Del artiklen

'Ugens kunstner - Lilibeth Cuenca Rasmussen'

Facebook