Ugens kunstner: Esben Weile Kjær

Ugens kunstner: Esben Weile Kjær

Installationsview: Power Play. Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Tobias Valentin.

Esben Weile Kjær er stadig studerende på kunstakademiet, men har allerede en lang række udstillinger og performances bag sig, og er lige nu aktuel med udstillinger på hele tre store kunstinstitutioner. I dynamiske præsentationer undersøger kunstneren ungdoms- og festkulturens sociale koder, der er virksomme i spændingsfeltet mellem autoritet og underkastelse, frihed og regler.

Kendt for sine medrivende performances som eksempelvis BURN og SUN og projektet Window Shopper står Esben Weile Kjær i efteråret 2020 bag to sammenhængende soloudstillinger på henholdsvis Kunstforeningen GL STRAND og Copenhagen Contemporary. Her udforsker han temaer som natteliv, magt, ungdom, frihed og popkulturens produktionsstrategier.
Med indlån fra strategier fra et bredt udsnit af oplevelsesøkonomien afprøver og nivellerer han de hierarkier, der kendetegner traditionelle modsætninger mellem sub- og mainstream-kultur.

Dette greb er også tydeligt i hans tredje solopræsentation dette efterår: Udstillingen Campaign på Museet for Samtidskunst i Roskilde, der består af store bannere med statements og fotos skabt i samarbejde med modefotografen Casper Sejersen og stylist Oliver Fussing. Campaign er nemlig både en udstilling i sig selv og samtidig en reklamekampagne for Weile Kjærs to andre udstillinger: Power Play på GL STRAND og Hardcore Freedom på Copenhagen Contemporary

I efterårets udstillinger udforsker Esben Weile Kjær specifikt ungdoms- og festkulturens sociale koder med det dynamiske forhold mellem autoritet og underkastelse, frihed og regelbundenhed, der finder sted her – og som yderligere tilføres en dimension ved at lade kunstinstitutionens forventningsrum definere rammerne.

Power Play i Kunstforeningen GL STRAND fungerer både som udstilling og som scene. Elementer som sexmøbler og teenageværelsecollager er hentet fra klub- og ungdomskulturen, men er sat i scene og formgivet ud fra skulpturelle og installatoriske overvejelser. På den måde lader kunstneren kunsten og populærkulturen mødes i et animerende og medrivende projekt med hver deres sæt af normer og forventninger.

Installationsview: Power Play. Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Tobias Valentin.
Performere under Power Play. Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Tobias Valentin.

Centralt i udstillingen står en stor skulptur skabt af truss, som kendes fra alverdens scenebyggerier. Den er formgivet i et rutsjebane-lignende forløb, men også med klare referencer til modernistisk skulptur og aktiveret af lyd og bevægelige lamper som moving heads og vindmaskiner i det, kunstneren beskriver som en “lysballet eller en performance udført af teknologi”.

På den måde sættes den besøgendes gang i udstillingen i scene af skulpturen, ligesom den altid er et selvstændigt performende element.

En gang om ugen præsenteres Weile Kjærs performance Coming of Age, hvor performere og Weile Kjær selv, er klædt i fragmenter af militær- og offentlig myndighedsudstyr, der udspiller en subkulturel klædetaktik.

”Jeg kommer selv fra en punk-baggrund, og jeg har altid været begejstret for, hvordan forskellige ungdomskulturer har taget symboler og brugt dem mod deres oprindelige hensigt,” forklarer han. ”For eksempel vil en politijakke på en person med grønt hår skabe et visuelt budskab om subversion snarere end støtte til de fast definerende samfundsinstitutioner.”

Videoen Industries of Freedom, der er skabt i samarbejde med Freja Sofie Kirk, går tæt på natklubben Privilege på Ibiza. Ansatte og publikum indtager hver deres rolle – på den ene side som dem, der skaber og sætter rammerne for illusionen om fri hedonistisk nydelse, og dem der udlever illusionen under de retningslinjer, der er sat. Filmen har særlig fokus på, hvordan performancegruppen Ultra Angels’ kroppe bliver arkitektonisk materiale på samme niveau som f.eks. belysning eller dekorative skulpturer i den overordnede scenografi. Videoen præsenterer på den måde et utraditionelt dokumentarisk blik på kompleksiteten i natklubbens oplevelsesøkonomi, samtidig med at den inddrager og benytter udtryk, som vi kender netop fra oplevelsesøkonomien igennem fx musikvideoer.

Esben Weile Kjær: Dance with the Devil: Foto: David Stjernholm.

Esben Weile Kjærs interesse for sammenfald af strategier og udtryk i den pluralisme af udtryk og hensigter, som vores samtids kulturformer udgør, har han tidligere afsøgt i flere projekter og udstillinger, herunder specifikt hvordan mønstre inden for forbrugskultur og kapitalisme væver sig ind i kunsten i disse år. I 2019 skabte Weile Kjær i samarbejde Anna Weile Kjær udstillingen Dance With the Devil, der satte fokus på forbrugskultur og dens manipulerende måde at lokke forbrugeren til merforbrug.

Esben Weile Kjær arbejder bl.a. med arkitektur og rum og de formål, de er blevet tildelt. Heriblandt undersøger han, hvad der sker med rummene, når de bliver frarøvet muligheden for at gøre det, de har til hensigt. I disse tider, hvor mange klubber og spillesteder står tomme pga. COVID-19, tilføres udstillingerne på GL STRAND og Copenhagen Contemporary endnu en dimension. Her præsenteres festen og natklubbens koreograferede frihed i regi af institutioner, der fortsat tillader samvær, trods restriktioner.

Portfolio:

 

Performere under Power Play. Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Tobias Valentin.
Performere under Power Play. Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Tobias Valentin.
Installationsview: Power Play. Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Tobias Valentin.
Performere under Power Play. Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Tobias Valentin.
Installationsview: Power Play. Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Tobias Valentin.
Installationsview: Power Play. Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Tobias Valentin.
Esben Weile Kjær: Burn.
Esben Weile Kjær: Burn.
Esben Weile Kjær: Dance with the Devil: Foto: David Stjernholm.
Esben Weile Kjær: Dance with the Devil: Foto: David Stjernholm.
Esben Weile Kjær: Dance with the Devil: Foto: David Stjernholm.
Esben Weile Kjær: Have you ever been afraid, performance, Den Frie, 2019. Foto: Malle Madsen.
Esben Weile Kjær: Have you ever been afraid, performance, Den Frie, 2019. Foto: Malle Madsen.
Esben Weile Kjær: Sun, Code Art Fair, 2018. Foto: I Do Art Agency.
Esben Weile Kjær: Sun, Code Art Fair, 2018. Foto: I Do Art Agency.

Om Esben Weile Kjær (f. 1992): Er under uddannelse på Det kgl. Danske Kunstakademi og har en baggrund som dj samt en uddannelse i Music Management fra Det Rytmiske Musikkonservatorium. Han arbejder med flere medier, herunder skulptur, video og performance og undersøger i sin praksis bl.a. individet og fællesskabets dannelse, rolle og interaktion i regi af populærkulturen og kulturindustrien.

Udstillingen Power Play vises på Kunstforeningen GL STRAND frem til 14.10.2020.

Udstillingen Hardcore Freedom åbner på Copenhagen Contemporary d. 23.10.2020.

Del artiklen

'Ugens kunstner: Esben Weile Kjær'

Facebook