”Samtidskunstens potentiale er kæmpe stort i Danmark”

Billedserie

Udstillingssted

IMO

3 sep 2009

A Kassen, Kristoffer Akselbo, AVPD, Maiken Bent, Ferdinand Ahm Krag, Christina Malbek, Torben Ribe, Sara Hatla, Toke Lykkeberg

IMO
Se kort og tider

”Samtidskunstens potentiale er kæmpe stort i Danmark”

Kristoffer Akselbo ser et stort potentiale i dansk samtidskunst, men for få udstillingsplatforme tager den seriøst. Foto Solveig Lindeskov Andersen

Samtidskunsten savner ikke-kommercielle spillerum og større vovemod fra de danske museer. Det mener Kristoffer Akselbo, som er en af initiativtagerne bag det nye kunstnerdrevne udstillingssted IMO.

Museerne hænger i bremsen
”Det er helt sikkert, at der er museer, der i de seneste 10 år har dummet sig gevaldigt,” lyder det fra Kristoffer Akselbo, som i øjeblikket er aktuel som kurator og kunstner på det nye udstillingssted IMO (som er kort for In My Opinion), der placerer sig et sted imellem galleri og kunsthal.

”Man kom ud fra et ekstremt købe-boom i 80’erne, hvor man købte rub og stub af enkelte grupperinger, og noget af det har man måske fortrudt.”

Han uddyber, at konsekvensen af det har været, at der nu er kommet en forsigtighed på museerne. Der bliver stadig købt og vist ung kunst, men museerne holder sig lidt tilbage, indtil kunstnerne allerede er etablerede. ”Den forsigtighed har gjort, at det er svært at komme med på vognen,” siger han.

IMO viser Martin Falchs film instrueret gennem online-spillet World of Warcraft. Pressefoto
IMO viser Martin Falchs film instrueret gennem online-spillet World of Warcraft. Pressefoto

Ingen tør pege på kvaliteten
Kristoffer Akselbo mener, at de store danske museer har sovet i timen. Han peger på Olafur Eliasson som et eksempel på en kunstner, der først har fået store shows på de danske museer, efter at han længe var blevet vist i udlandet.

Colette. Pressefoto
Colette. Pressefoto

”Det virker lidt som om, at man herhjemme ikke selv tør pege på kvaliteten. Men hvis der er andre, der har peget i forvejen, så ved man, at det er kvalitet,” siger Akselbo og påpeger, at for mange kunstnere er Danmark det land, det er allersværest at blive anerkendt i.

Derfor søger kunstnerne mod udlandet, og det store potentiale, Akselbo mener ligger i dansk samtidskunst, får andre lande fornøjelsen af istedet.

Lokalpatriotisme når det er værst

”Man kan sige, at den danske kunstscene er mærkeligt lokal,” lyder analysen fra Akselbo. ”Der er en del danske kunstnere, der har gjort det godt i Danmark, som aldrig har taget det store skridt ud over landegrænserne,” siger han.

”Så har vi en del danske kunstnere, der har klaret cuttet i udlandet, men simpelthen ikke har fået lov til at blive anerkendt i Danmark,” fortsætter han og tager for alvor bladet fra munden:

”Og så har vi vores folkehelte som vi satanedeme er stolte af, men som bare ikke kan eksporteres, fordi det simpelthen er larmende dårligt. Det er trist, men det er altså sådan det er, hvis man skal tale rent ud af posen.”

Fem udstillingssteder åbner side om side på Carlsberggrunden. Foto Solveig Lindeskov Andersen
Fem udstillingssteder åbner side om side på Carlsberggrunden. Foto Solveig Lindeskov Andersen
Sådan så IMOs facade ud tre dage før åbningen. Foto Solveig Lindeskov Andersen
Sådan så IMOs facade ud tre dage før åbningen. Foto Solveig Lindeskov Andersen

Hellere lille og vågen
Akselbo medgiver, at museerne trods manglende vovemod viser interesse for samtidskunsten:

”Jeg tror egentlig heller ikke, at det er fordi de ikke ønsker det, men det er kompliceret. Det er jo et stort skib, der skal vendes,” siger han med henvisning til den enorme logistik og historik, der følger med på de store museer, og som gør det svært at skabe samtidskunstudstillinger, der peger fremad.

”Man kunne godt ønske sig at museerne satsede lidt mere, men spørgsmålet er jo i virkeligheden også, om det overhovedet er deres rolle,” lyder det retorisk fra Akselbo. Han savner flere spillere på banen; kuratorer, kritikere og kunsthaller, der tager samtidskunsten seriøst. I selve kunsten er han ikke i tvivl om, at potentialet er der.

Kristoffer Akselbo. Pressefoto
Kristoffer Akselbo. Pressefoto

Galleri-succes på godt og ondt
Samtidskunsten har ifølge Akselbo i en årrække været bundet til gallerierne:

”Det er som om, man som kunstner skal melde sig ind i klubben og nødvendigvis været tilknyttet et galleri,” siger kunstneren, der tog afgang fra akademiet på et tidspunkt, hvor gallerierne sugede alle de unge kunstnere, inklusive ham selv, ind med det samme.

Han mener, at der mangler flere platforme, hvor samtidskunsten kan vokse uden at være pakket ind i et salgbart format.

”Det er jo dejligt at der er nogen der vil købe ens ting, og man kan sagtens lave masser af spændende ting som sælger, men tankegangen er måske lidt anderledes i samarbejdet med et galleri, end når du selv definerer, hvad du synes, at du kan vise.”

I øvrigt mener jeg
Når IMO åbner på Carlsberggrunden, vil udstillingsstedet ikke stille sig på sidelinjen og råbe af de kommercielle gallerier. IMO vil være med til at sætte dagsordenen og definere et felt i dansk samtidskunst.

Ryan Trecartin. Pressefoto
Ryan Trecartin. Pressefoto

Det vil kunstnerne gøre ved at drive stedet dels som galleri, med den professionalisme der ligger i det, og dels som kunsthal med mulighed for at vise kunst, der ikke nødvendigvis er omsættelig.

Målet med IMO er, at trække fokus væk fra salgbarheden og over på kunstens indhold. Kunstnerne skal have mulighed for at udveksle nogle holdninger med deres projekter, forklarer Akselbo.

”Vi vil gerne lægge noget op til diskussion, men der skal ikke være endegyldige svar.”

Kristoffer Akselbo deltager i paneldebatten Samtidskunsten og selvforståelsen på Alt_Cph i Fabrikken for Kunst og Design fredag d. 18. september kl. 19.

Panel: Henriette Bretton Meyer (Overgaden), Merete Sanderhoff (kunsthistoriker), Bjørn Nørgaard (kunstner) og Kristoffer Akselbo (kunstner/IMO)

Moderator: KUNSTEN.NU (Matthias Hvass Borello)

IMO åbner d. 3. september med udstillingen POSE/EXPOSE, der viser værker af Kristoffer Akselbo, Colette, Martin Falch, Michel Journiac og Ryan Trecartin.
Udstillingen er kurateret af Kristoffer Akselbo og Toke Lykkeberg.

IMO er drevet af A Kassen, Kristoffer Akselbo, AVPD, Maiken Bent, Ferdinand Ahm Krag, Christina Malbek og Torben Ribe i samarbejde med Sara Hatla og Toke Lykkeberg.

Billedserie

Udstillingssted

IMO

3 sep 2009

A Kassen, Kristoffer Akselbo, AVPD, Maiken Bent, Ferdinand Ahm Krag, Christina Malbek, Torben Ribe, Sara Hatla, Toke Lykkeberg

IMO
Se kort og tider

Del artiklen

'”Samtidskunstens potentiale er kæmpe stort i Danmark”'

Facebook