Mørk humor

Mørk humor

Hanne Nielsen & Birgit Johnsen: The Moon, 2012. Fotografi fra serien Facing the Dark. Pressefoto.

Billedserie

Udstilling

Facing the Dark

16 okt 2012 30 okt 2012

Birgit Johnsen, Hanne Nielsen

Charlotte Fogh Gallery
Se kort og tider

Med en sjælden sans for balance mellem humor og alvor viser kunstnerduoen Hanne Nielsen & Birgit Johnsen værker med vægt på fotografiet.

Facing the Dark er titlen på kunstnerduoen Hanne Nielsen & Birgit Johnsens nye udstilling med foto- og videokunst på Charlotte Fogh Gallery i Aarhus.

Forventer man en tung og seriøs udstilling, hvor man skal stå ansigt til ansigt med mørket, tager man til dels fejl. Som så ofte i Nielsen & Johnsens værker kan man opleve en mørk – ja nærmest sort – humor.

Trekant med ører, 1997/2012. Fra serien Rabbit Molds. Lampdaprint på dipon. Pressefoto.
Trekant med ører, 1997/2012. Fra serien Rabbit Molds. Lampdaprint på dipon. Pressefoto.
Frosne kaniner
Det er tilfældet med fotoserien Rabbit Molds, som består af fotografier af skulpturer.

Skulpturerne er stærkt forenklede i et geometrisk formsprog, som kan brydes op i cirkler, trekanter og kvadrater. Eksempelvis værket Trekant med ører, som består af en trekantet kasse i træ.  

Så vidt så godt: Vi står og kigger på skulpturer i genkendelige, geometriske former. Men så afslører indholdet af kasserne sig selv, idet man aner et par strittende kaninører stikke ud.

Og ja – kassen skulle efter sigende indeholde en virkelig frossen kanin.

Halv bold med ører, 1997/2012. Fra serien Rabbit Molds. Lampdaprint på dipon. Pressefoto.
Halv bold med ører, 1997/2012. Fra serien Rabbit Molds. Lampdaprint på dipon. Pressefoto.

Det er ikke første gang, at kaninen optræder som figur i Johnsen og Nielsens værker, fx hovedpersonen frk. Langøre i den groteske fortælling Rabbitsuit fra 1997, hvor den forfængelig kanin frk. Langøre er så optaget af at forme sin krop i geometriske former fx kuber, kugler, kegler, at hun helt glemmer at passe på ræven.

Har Frk. Langøre nu 15 år senere mødt sin skæbne? Eller har den forfængelige kanin endelig mestret forvandlingens kunst og har omformet sig til sin elskede geometriske form, fastfrosset og udødeliggjort af kameraet ?

Vi ved det ikke. Som så mange gange før forvandler kunstnerne en genkendelig genstand til et bizart, humoristisk og absurd billede. Det er et enkelt greb, der med stor effekt leger med vores forventninger i mødet med kunstværket.

Smeltede snemænd
I videoværket Snemænd og damer introducerer kunstnerne os atter med et enkelt greb til en snemandsfamilies tragiske nedsmeltning. I værket følger vi seks snemænd, fra de står som nyopførte til det totale forfald.

De taber næsen, øjnene synker ind i ansiget og hovederne falder af. Til sidst ligger kun halstørklæder og huer tilbage i en pøl af vand.

Snemænd og Damer, 2010. Video. Pressefoto.
Snemænd og Damer, 2010. Video. Pressefoto.

Nedsmeltningen er kogt ned til otte minutter, men med nærbilleder og kameraeksponeringer formår kunstnerne at opbygge et suspense og en intensitet, der inviterer til identifikation med snemandsfamilien.

Off, 2006. Video. Pressefoto.
Off, 2006. Video. Pressefoto.
Fortrolig med mørket
Videoen Off viser det efterbillede, som stammer fra billedrøret i tv. På trods af at man slukker fjensynet, er det billede der fremkommer, før skærmen går helt i sort, paradoksalt nok et lysglimt. Her bearbejdet digitalt til nogle smukke abstrakte lysformer.

Tematikken lys/mørke leder hen til fotoserien, Facing the Dark, der lægger navn til udstillingen. Fotografierne er taget i Lille Vildmose, syd for Aalborg, som i følge kunstnernes undersøgelser, er det mørkeste sted i Danmark – et sted hvor stjernehimlen står tydeligst frem.

Fotografierne er taget i alt fra nattens totale mørke til morgenens tiltagende lys. I opstillingen hænger også nogle fotografier af seks spotlamper, som i kontrast til de øvrige mørke fotografier fremstår næsten blændende.

The Tree, 2012. Fotografi fra serien Facing the Dark. Pressefoto.
The Tree, 2012. Fotografi fra serien Facing the Dark. Pressefoto.
Artificial light gets a star to follow, 2012. Fotografi fra serien Facing the Dark. Pressefoto.
Artificial light gets a star to follow, 2012. Fotografi fra serien Facing the Dark. Pressefoto.

Vi kender selv fornemmelsen af at befinde sig i mørke. Efterhånden vænner øjnene sig til mørket, så man har lettere ved at orientere sig. Hvis lyset tændes og slukkes bliver der atter helt mørkt. De forstyrrende lys fra lamperne har samme virkning.

De meget smukke fotografier sætter spørgsmålstegn ved det moderne menneskes måde at leve og gebærde sig på i en verden, hvor lyset spiller en afgørende rolle for vores måde at indrette os på med kunstigt lys. Et lys som frarøver vores øjne en følsomhed til at se både nattens lys og mørke.

The morning light (Udsnit), 2012. Fotografi fra serien Facing the Dark. Pressefoto.
The morning light (Udsnit), 2012. Fotografi fra serien Facing the Dark. Pressefoto.

Der er mange temaer på spil på Facing the Dark, men fælles for værkerne er en undersøgelse af enkle og hverdagsagtige situationer og fortællinger sat i spil i et enkelt billedmateriale og ikonografi.

Resultatet er en smuk, mørk, absurd, eftertænksom og humoristisk udstilling, som demonstrerer kunstnerduoens evne til at skabe værker med en sjælden sans for balance mellem humor og alvor, logik og absurditet.

Hanne Nielsen (f. 1959) & Birgit Johnsen (f. 1958) er begge uddannet på det Jyske Kunstakademi 1990 og 1991. De har arbejdet sammen siden 1993 med video, dokumentarfilm og installationer.

Facing the Dark er kunstnernes første separate galleriudstilling, hvor hovedvægten er lagt på fotografiet.

Billedserie

Udstilling

Facing the Dark

16 okt 2012 30 okt 2012

Birgit Johnsen, Hanne Nielsen

Charlotte Fogh Gallery
Se kort og tider

Del artiklen

'Mørk humor'

Facebook