Kvindelige aftryk i tre dimensioner

Kvindelige aftryk i tre dimensioner

Charlotte Thrane: Gode gamle fejl, 2017. Lycra. Foto: Morten Barker

Viborg Kunsthal præsenterer netop nu 3D Female – en skulpturudstilling med værker af ni kvindelige samtidskunstnere skabt i samarbejde med kurator og kunstner Louise Sparre. Vi bringer her en billedserie fra udstillingen, som kan opleves til og med den 25. februar 2018.

Fælles for udstillingens deltagende kunstnere er, at de alle arbejder i tre dimensioner med objektet og skulpturen. De tredimensionelle værker kan anskues som et modsvar til al den tid, vi tilbringer foran todimensionelle elementer som f.eks. computere, mobiltelefoner og fladskærme. Med udstillingen sættes der dermed fokus på det fysiske, materialiteten og en kropslig forankring i en foranderlig verden.

Tredimensionalitetens muligheder og begrænsninger afsøges på forskellig vis med afsæt i kroppen, formen, objektet og sanseligheden. Kunstnerne anvender et bredt spektrum af materialer, der blandt andet inkluderer papkasser, metal, silke, gips, PVC-print, makeup, beton, foto, stof og ler.

De bidragende kunstnere bringer desuden deres egen, subjektive forståelse af tredimensionalitet, kropslighed og tilstedeværelse i verden ind i værkerne – og derved er deres fælles køn ligeledes et tema i udstillingen.

3D Female præsenterer værker af Sian Kristoffersen, Annesofie Sandal, Charlotte Thrane, Johanne Skovbo Lasgaard, Lene Baadsvig Ørmen, Pernille Kapper Williams, Marianne Jørgensen, Valerie Collart og Louise Sparre. Udstillingen kan opleves i Viborg Kunsthal indtil den 25. februar.

Kilde: Viborg Kunsthal

Se billeder fra udstillingen 3D Female herunder:

Marianne Jørgensen: Green Dark, 2017. Træ og mos. Foto: Morten Barker
Lene Baadsvig Ørmen: Heads and Tails, 2017. Akryl, glasfiber, spraymaling, rustfrit stål, stof og sand. Foto: Morten Barker
Lene Baadsvig Ørmen: Heads and Tails, 2017, detalje. Akryl, glasfiber, spraymaling, rustfrit stål, stof og sand. Foto: Morten Barker
Sian Kristoffersen: Stamen, Stigma, Style, Ovary, 2017. Jesmonite, silikone og ler. Foto: Morten Barker
Johanne Skovbo Lasgaard: Hazy Memory Pool 1-2, 2017. Latex og pigment. Foto: Morten Barker
Johanne Skovbo Lasgaard: Hazy Memory Pool 1-2, 2017, detalje. Latex og pigment. Foto: Morten Barker
Valérie Collart: Enigme 1, Enigme 2 og Enigme 3, 2017. Gips, stof og forskellige materialer Montrer i kastanje og laminat. Foto: Morten Barker
Valérie Collart: Clinamen, 2017. Mursten, gips, stof og reb. Foto: Morten Barker
Annesofie Sandal: Passive Aggressive Habitat, 2017. Bronze og stearin. Foto: Morten Barker
Louise Sparre: Fabric Objects, 2017. Stof og træ. Foto: Morten Barker
Johanne Skovbo Lasgaard: Float, 2017. Gipsgaze (til venstre) + Charlotte Thrane: Gode gamle fejl, 2017. Lycra (til højre). Foto: Morten Barker
Annesofie Sandal: Passive Aggressive Habitat, 2017, detalje. Bronze og stearin. Foto: Morten Barker
Sian Kristoffersen: Stamen, Stigma, Style, Ovary, 2017. Jesmonite, silikone, ler. Foto: Morten Barker
Pernille Kapper Williams: They Way We Were, 2017. Makeup på lærred. Foto: Morten Barker
Pernille Kapper Williams: It’s All for You, 2017. Makeup på lærred. Foto: Morten Barker
Annesofie Sandal: Affirmation, 2017. Glaseret stentøj (til venstre) + Annesofie Sandal: You speak with conviction, but I can’t hear your heart beat, 2017. Brugt pap og metal folie (til højre). Foto: Morten Barker
Annesofie Sandal: Cry Baby, 2017. Sneakers og glaseret stentøj. Foto: Morten Barker
Louise Sparre: Subject Object, 2017. Kobber, aluminium, skumgummi og tricot. Foto: Morten Barker
Marianne Jørgensen: HVID, 2017. Gips. Foto: Morten Barker

Kommentarer

Del artiklen

'Kvindelige aftryk i tre dimensioner'

Facebook