Gallerirevy København mar 2017: Bredgade-blues

Gallerirevy København mar 2017: Bredgade-blues

Ida Kvetny: Blue Brain Coral, installationsview, Galleri Kant. Foto: David Stjernholm

Billedserie

Maleriet rejser sig igen og igen fra graven. Publikum elsker de forførende illusioner på den todimensionale flade. Ida Kvetny, Lars Nørgård og Tom Anholt leverer pt. store æstetiske oplevelser i og omkring Bredgade i hjertet af København.

I denne gallerirevy handler det om tre maleriudstillinger i Bredgade-kvarteret. I de næste gallerirevyer kaster vi os over kunsten andre steder i København. Senere på foråret genåbner Nils Stærk og Nicolai Wallners gallerier i nye lokaler på Glentevej i NV. Hermed får vi endnu et spændende og vægtigt galleridistrikt i denne ny-gentrificerede bydel, som i forvejen huser gallerierne CAMP, David Risley og Christian Andersen. Kunsten lever i bedste velgående i København, både når det gælder de kunstnerdrevne og de privatejede gallerier.

Kvetnys hybride urbilleder
I Galleri Kant, St. Kongensgade 3, baggården vises pt. udstillingen Blue Brain Coral af Ida Kvetny (f. 1980), som for første gang udstiller solo i galleriet. Kvetny er uddannet i England og afsluttede sine studier i 2007 med en MA på Central Saint Martin’s i London.

Ida Kvetny: Blue Brain Coral, installationsview, Galleri Kant. Foto: David Stjernholm

For Kvetny er liv og kunst uløseligt forbundet i lighed med kunstnere som Pontus Kjerrman, Seppo Mattinen m.fl. Hendes billeder – og nu er der kommet en række nye keramiske skulpturer til – er multifokale og myldrende tætte som gobeliner. De bærer en strøm af drømme, miljøer, fortællinger og visioner, for Kvetny arbejder associativt. Den ene idé fører hende frem til den næste. Hun har forkærlighed for farven blå, og værkerne ligner folkekunst fra den tredje verden. Som hun selv forklarer, forsøger hun at ”udforske et ursprog, som går på tværs af tider, steder og kulturer. Jeg arbejder med fænomener og arketyper i en tid, hvor begreber som kollektiv underbevidsthed, lagring af hukommelse og kunstig intelligens danner en ny opfattelse af virkeligheden.”

Ida Kvetny: Blue Brain Coral, installationsview, Galleri Kant. Foto: David Stjernholm

Motiverne fra malerierne og de mange papirarbejder synes at træde ud i rummet og bliver til tekstiler, en enkelt animation med lyd og omtalte keramiske skulpturer. Således arbejder Kvetny fortløbende i mange medier, hvor de samme grundfigurer, de samme myldrende, mønstrede, patchwork-lignende motiver går igen i hybride former. Udstillingstitlen henviser til en blå hjernekoral, hvis overflade ligner en menneskehjerne. Den bliver også kaldt et blomsterdyr.  Det er en fin metafor for Ida Kvetnys hybride billedverden.

Ida Kvetny: Blue Brain Coral. Til 1. april. Galleri Kant, St. Kongensgade 3, gården.

Lars Nørgård: Painting Unraveling Machine, 2015

Bikubekaptajnen Nørgård
Lars Nørgård (f. 1957) er vendt tilbage til Asbæk, som han forlod i 2003, da galleriet stadig blev drevet af første generation. Nu indtager han de herskabelige rum med sine højenergiske malerier og enkelte organisk udseende terrakotta-potter eller keramiske skulpturer. Nørgård har denne vildt groende fantasi, der gør ham i stand til at spytte uendelig mange tegninger ud, hvor han griber tilværelsens absurde sider. I sine malerier arbejder han derimod lagvis og med mange slags maling og kemiske forbindelser på fladen. Men denne gang – måske fordi han i en årrække har arbejdet intenst med litografi – spiller stregen en ny og større rolle i hans nye, meget vitale malerier. Som idehistorikeren Morten Kyndrup skriver i det honninggule katalog: ”Bundlinjen er, at det ikke er et enten/eller, men et både og”… altså både figuration og abstraktion. Lad mig supplere: Der er altid figurreferencer hos Lars Nørgård, selv når han udtrykker sig allermest abstrakt-ekspressivt, ligesom der er antydningsvise rum og både et foran og et bagved i disse værker, som Kyndrup kalder ”eksploderet figuration”. Lars Nørgård er en mesterlig maler og bedre end nogensinde.

Lars Nørgård: Beehive Cockpit. Martin Asbæk Gallery. Til 25. marts. Katalog med tekst af Morten Kyndrup. Kr. 100,-

Lars Nørgård Beehive Cockpit, udstillingsview med keramisk skulptur, Martin Asbæk Gallery. Foto: Morten Kamper Jacobsen

Anholts palimpsester
Tom Anholt (f. 1987) er en britisk maler, som bor i Berlin. Nu udstiller han nye maleri- og papirkollager i Galerie Mikael Andersen, som han har arbejdet sammen siden 2012. Udstillingstitlen Sixty refererer ikke kun til galleristens nyligt overståede 60-års fødselsdag, men også til at det smukke katalog, som ledsager udstillingen, rummer gengivelser af 60 værker fra de senere år.

Tom Anholt: The Parable of The Journeyman, 2016

Umiddelbart synes Anholts billeder myldrende uoverskuelige, fordi de – ligesom Kvetnys – er fyldt med figurer og mønstre, der fylder hele fladen uden at samle sig i et centralperspektiv. Men når man zoomer ind, folder de sig ud og bliver levende for øjnene af en. De minder om miniaturemalerier i stort format. Galleriet oplyser, at Anholt kan spore sin familie tilbage til Persien, og at han har hentet kompositionsprincipperne i den raffinerede persiske kunst. Det er visuelt bevidst naivistiske billeder, der er fulde af historier fra alle aspekter af menneskelivet. Personligt er mit favoritbillede The Parable of the Journeyman (2016) i overvejende røde farver. Her parres, om jeg så må sige, en række dristige erotiske situationer med græssende får, krukker, træer, tårne – minareter? – og så en vandringsmand i hvide bukser, der oplever det hele. Super billeder.

Tom Anholt: Sixty. Galerie Mikael Andersen. Til 11. marts. Katalog med tekst Mark Gisbourne. Kr. 300,-

Billedserie

Del artiklen

'Gallerirevy København mar 2017: Bredgade-blues'

Facebook