En enkelt til Oslo, tak!

En enkelt til Oslo, tak!

Pressefoto, Kunsthal Charlottenborg

Forfejlede investeringer, kulturministeriel indblanding og enøjethed har før ført til enkeltbilletter til Oslo. Bo Nilsson har fejlet i sin ledelse af Kunsthal Charlottenborg, men tidligere Kulturminister, Brian Mikkelsen (K), har vel også vist sig værdig til en Oslo-billet.

Oslocisme
Allis Helleland tog turen efter kritisabel ledelse på Statens Museum for Kunst, men nationalgalleriet i Oslo fik efter kort tid også nok. Nu er stillingen i Oslo måske attraktiv for den fyrede Bo Nilsson?
I oldtidens Grækenland hed det ostracisme – en retslig praksis til eksilering af magthavere, hvor navnene på kandidaterne blev ridset i potteskår (gr.ostraka). I dag tager man båden til Oslo.

Bo Nilsson står måske på dækket lige nu og ånder lettet op mellem Oslofjordens omfavnende klippeskær? Men hvis det er tilfældet, og Brian Mikkelsen ikke står ved siden af, er der sket en fejl. Rigsrevisionen er dog gået ind i sagen nu, hvilket forhåbentlig placerer ansvaret på rette bord?

Nok har økonomisk evne og ledelse ikke været i top hos den svenske direktør, men ansvaret for den økonomiske ramme, ansættelsen uden om bestyrelsen og den fatale affejning af en ellers nøje gennemarbejdet rapport af ministerens egen arbejdsgruppe med Elisabeth Toubro, Bjørn Nørgaard og Karsten Ohrt i stolene ligger tungt på den tidligere kulturministers bord.

Brians dømmekraft
– var der åbenbart ikke noget i vejen med. Han havde skam ikke brug for et ekspert-udvalg. "Nej, nej.. Nu finder vi vores mand (han skal helst ikke forstå alt, hvad vi siger..) og giver ham lidt snor og et lille økonomisk råderum, så skal det nok gå, og så får vi lukket munden på dem, der konstant taler om kunsthal i København."
Sådan kunne man snildt have forestillet sig scenariet i forbindelse med det kritisable og politisk topstyrede indgreb på Charlottenborg. Et par rigtige citater fra den sidste tid kunne måske være på sin plads:

»Man har ikke tænkt sig om, da man lavede den kunsthal«, siger Sys Hindsbo, ny Forkvinde i bestyrelsen for (Kunsthal?) Charlottenborg den 18. november i Politiken.

»Bo Nilssons reaktion var jo naturlig, når han blev bedt om at lave en kunsthal. Så var han nødt til at rydde hele butikken og starte fra nul og bygge et nyt lokalt og internationalt netværk op. Han skulle tiltrække udstillinger af international klasse, men det har der aldrig været penge til. Ministeriet har ikke været villig til at give ham de midler, der skal til for at drive en moderne kunsthal«, siger Bjørn Nørgaard den 20. november i Politiken.

Forsømt arbejdsgruppe
Dagen efter siger samme Nørgaard:
»I realiteten skrottede ministeren vores betænkning – i hvert fald de væsentligste elementer i den. Vi gjorde tydeligt opmærksom på, at Charlottenborg ikke egner sig til at være kunsthal. Når ministeren ikke lytter til sit eget udvalg og handler i modstrid med betænkningen, så burde alle advarselslamper blinke«, siger Bjørn Nørgaard.

Direktør på Statens Museum for Kunst, Karsten Ohrt, der var formand for arbejdsgruppen dengang bakker Nørgaard op:
»Vi tænkte os godt om. Vi indkaldte hele kunstlivet for at høre deres mening om det her, og vi lavede en god rapport«, siger han til Politiken og henviser til de forbilledlige, statsadministrerede kunstnerhuse i Oslo (ja tænk engang) og London.
»Man besluttede sig så for at lave en kunsthal, og det var ikke, hvad vi anbefalede. København mangler et kunstnernes hus. Og Charlottenborg er bygget som et kunstnerhus. Det ligger sammen med Kunstakademiet på Kongens Nytorv. Det er en enestående placering. Vi mente, at fokuspunktet skulle være det kunstneriske blik, hvad kunstnerne syntes var spændende. Ikke, at man skulle smide kunstnersammenslutningerne ud«, siger han.

Forsømt klarsyn
Den nuværende Kulturminister Carina Christensen er, til trods for efterrefleksionens klarere lys, tæt på at skyde Charlottenborg, sig selv(?) og den næste direktør endnu en kugle for panden, når hun gentager Brian Mikkelsens fejlslag, ser stort på Bo Nilssons pinlige exit og endnu engang nægter at lytte til arbejdsgruppens rådgivning.
»Jeg tror stadig på visionen om Charlottenborg som international kunsthal. Stedet har et kæmpestort potentiale, og København har brug for det. Lige her og nu drejer det sig om at få rettet op på Charlottenborgs økonomi og få institutionen i gang igen. Den proces vil Kulturministeriet fuldt ud støtte,« siger Carina Christensen den 20. november.

Det er heldigvis ikke Kulturministeren, der har det sidste at sige i denne sag. Rigsrevisionen er nu gået ind i sagen, og nu indkalder Carina Christensen efter lidt betænkningstid endelig arbejdsgruppen igen for at diskutere Charlottenborgs fremtid som kunsthal, kunstnerhus eller noget helt tredje. En ting er sikkert, ansvaret bør placeres på rette bord, og denne gang ikke blot forskubbes til Norge.

Heldigvis er Charlottenborg-debatten nu åbnet igen og kunstnerne måske i forhånd?

Del artiklen

'En enkelt til Oslo, tak!'

Facebook