Carola Grahn: Trädgränsen – Wanås Konst

Carola Grahn: Trädgränsen – Wanås Konst

Carola Grahn: Namahisvárri, 2022. Foto: Anders Norrsell, Wanas Konst.

Billedserie

I flere nye installationer udforsker kunstneren Carola Grahn vores forhold til naturen og det potentiale, som det samiske verdenssyn og levevis rummer. I traditionelle samiske kosmologier er mennesker en del af naturen snarere end herskere over den, og alt i universet er indbyrdes forbundet og indbyrdes afhængigt. Grahn giver ikke nogen lette svar. I stedet inviterer hendes værker gennem materialitet til kritiske og nysgerrige refleksioner over vores brug eller misbrug af naturen. Gennem brugen materialer fra skovbruget ved Wanås Gods og placeringen af hendes værker i skulpturparken på Wanås stiller kunstneren spørgsmål ved retten til ejerskab og anvendelse af jord, værdisætningen af dets ressourcer og peger på forskellige forståelser af at høre til et sted. Grahn fremkalder det samiske verdensbillede, som en kreativ ressource til refleksion og fremtidstænkning. Udstillingstitlen, Trädgränsen (trægrænsen) er med vilje åben for flere fortolkninger. Den placerer skoven som en tærskel, som en indgang til alternative måder at sanse og forstå det naturlige landskab og verden i det hele taget.

Kilde: Wanås Konst.

Carola Grahn: Namahisvárri, 2022. Foto: Anders Norrsell, Wanas Konst.
Carola Grahn: 51 m3fub, 2023. Foto Anders Norrsell, Wanas Konst.
Carola Grahn: 51 m3fub, 2023. Foto Anders Norrsell, Wanas Konst.
Carola Grahn: 51 m3fub, 2023. Foto Anders Norrsell, Wanas Konst.
Carola Grahn: 51 m3fub, 2023. Foto Anders Norrsell, Wanas Konst.
Carola Grahn: Och till Lavskrikan, 2023. Foto Anders Norrsell, Wanas Konst.
Carola Grahn: Och till Lavskrikan, 2023. Foto Anders Norrsell, Wanas Konst.
Carola Grahn: Vearalden Olmai, 2023. Foto: Anders Norrsell, Wanas Konst.
Carola Grahn: Vearalden Olmai, 2023. Foto: Anders Norrsell, Wanas Konst.
Billedserie

Del artiklen

'Carola Grahn: Trädgränsen – Wanås Konst'

Facebook