Al Masson: On Closing Up – Møstings Hus

Al Masson: On Closing Up – Møstings Hus

A.P.M.: U.T., ca. 1907-1913. Foto: Tobias Kiel Lauesen.

Da kunstneren Al Masson for snart mange år siden ankom til Danmark, blev han gennem en bekendt introduceret til kunstneren A.P.M (f. 1883). Mange af A.P.M.s værker havde levet en skjult tilværelse, gemt bort hos en ældre dame på Frederiksberg Allé. En stor del af værkerne var af homo-erotisk karakter og som ung, homoseksuel kunstner, følte Al Masson en umiddelbar forbundethed med A.P.M.

For ganske få år siden ville skæbnen, at Al Masson arvede de mange værker af A.P.M. Al Masson har til udstillingen kombineret egne værker med værker af A.P.M. Udstillingen henleder indirekte opmærksomheden på de mange mænd og kvinder, der gennem århundreder er blevet kasseret, censureret eller tilintetgjort på grund af familiepres, heteronormativitet, religion eller patriarkalsk tradition.

Kilde: Møstings Hus.

Udstillingsview. Al Masson: On Closing Up. Foto: Torben Eskerod.
Al Masson: Ceramics, 2020. Foto: Torben Eskerod.
A.P.M.: U.T., ca. 1907-1913. Foto: Tobias Kiel Lauesen.
Udstillingsview. Al Masson: On Closing Up. Foto: Torben Eskerod.
A.P.M.: U.T., ca. 1907-1913. Foto: Tobias Kiel Lauesen.
Udstillingsview. Al Masson: On Closing Up. Foto: Torben Eskerod.
Udstillingsview. Al Masson: On Closing Up. Foto: Torben Eskerod.
Udstillingsview. Al Masson: On Closing Up. Foto: Torben Eskerod.
Udstillingsview. Al Masson: On Closing Up. Foto: Torben Eskerod.
A.P.M.: U.T., ca. 1916-1920. Foto: Al Masson.
A.P.M.: U.T., ca. 1916-1920. Foto: Al Masson.
A.P.M.: U.T., ca. 1907-1913. Foto: Tobias Kiel Lauesen.
A.P.M.: U.T., ca. 1907-1913. Foto: Tobias Kiel Lauesen.
A.P.M.: U.T., ca. 1907-1913. Foto: Tobias Kiel Lauesen.
A.P.M.: U.T., ca. 1907-1913. Foto: Tobias Kiel Lauesen.
Udstillingsview. Al Masson: On Closing Up. Foto: Torben Eskerod.
Udstillingsview. Al Masson: On Closing Up. Foto: Torben Eskerod.

Del artiklen

'Al Masson: On Closing Up – Møstings Hus'

Facebook