Linda Bjørnskov: Monkey Mind (udsnit), 2014. Olie på lærred, tråd, 179 x 210 cm. På Fina Kamara's Story and me, Vendsyssel Kunstmuseum. Courtesy Linda Bjørnskov
Hvordan er det at have volden tæt ind på livet? Og hvordan konfronterer og videreformidler man fortællinger om vold? På Fina Kamara's Story and me på Vendsyssel Kunstmuseum viser Linda Bjørnskov værker, der i collagens udtryk og med udgangspunkt i to kvinders fortællinger, reflekterer over vold, magt og tilgivelse.
I mønstrede flader, farvestærke sammenstillinger af motiver, og penselstrøg, der lader malingen dryppe ned ad lærredet, opstiller Linda Bjørnskov scenarier, der beretter om vold og afmagt på tværs af landegrænser.
Som titlen tilkendegiver, er der tale om kvinden Fina Kamaras fortælling og kunstnerens egen, der begge har rod i oplevelser, hvor voldens kompromisløshed trængte ind i hver deres privatsfære. I 1990’erne udsættes Kamaras borgerkrigshærgede hjemland, Sierra Leone, for overfald fra oprørsbevægelsen RUF, der angriber såvel regeringssoldater som civile. Og inden for samme tidsramme udsættes Bjørnskov for et knivoverfald af sin daværende kæreste i gymnasietiden.
I Bjørnskovs samfundskritiske og politiske malerier, væves de to personlige historier sammen i refleksioner over død og savn, magt og magtesløshed, tilgivelse og retfærdighed, samt vold og vestens tabuiserede forhold til voldsofre.
Linda Bjørnskov (f. 1973, Bryrup) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (2006). Hun bor og arbejder i København.
Hun har bl.a. haft soloudstillinger på Bie & Vadstrup, ARCO Madrid i 2010, og på Galerie Moderne (The Whispering of Max Gluckman's Bridge Paper, 2013).