Bachelor Project ’23
9 sep 20235 nov 2023

Peter Brøchner, Cascade, 2023. Foto: Kirstine Autzen

Betalt indhold

Pressemeddelelse:

Kroppens indre skønhed, materialets skulpturelle kvaliteter og sammenhængen mellem lyd og glas. Det er nogle af de emner, de nyuddannede kunsthåndværkere med speciale i glas undersøger i deres afgangsprojekter, som fra 9. september kan opleves på Glas – Museet for glaskunst.
Det er en tilbagevendende tradition at vise årets bachelorprojekter fra Det Kongelige Akademi på Glas i Ebeltoft. Projekterne er kulminationen på tre års studier på skolen i Nexø, som hører til blandt Europas små, men førende uddannelsesmiljøer inden for glas og keramik. Centralt i uddannelsen er skolens værksted, hvor de studerende lærer at beherske materialet og former deres eget udtryk. ”Vi er stolte over at vise afgængerne fra Det Kongelig Akademi. Jeg elsker at opleve den årlige afgangsudstilling, fordi den altid byder på overraskelser. Vi glæder os til at vise vores gæster de nye talenter, der bringer nye ideer og tanker til feltet,” fortæller museets direktør Mikkel Hammer Elming. I år indeholder udstillingen ’Bachelor Project’ 23’ projekter skabt af tre afgangselever, som har specialiseret sig i glas: Peter Brøchner, Manon Hilléreau og Ricardo Cristino Vaz. I udstillingen deler de deres overvejelser om materialets muligheder i en nutidig sammenhæng og giver hver især spændende bud på forskellige måder at arbejde med glas.

Peter Brøchner tager udgangspunkt i glassets unikke materialemæssige egenskaber. I projektet ’Cascade’ transformerer han industriglas til skulpturer, der vidner om processen, som har fundet sted i ovnen. Her stables keramiske elementer op som fundament for flade stykker af glas, der
balancerer på toppen. Når glasset varmes op, bliver det blødt og løber ned over konstruktionen. I de færdige skulpturer er materialets flydende bevægelse fastfrosset i en kaskade af glas. Projektet bygger på en filosofi om ligeværdighed mellem skaber og materiale, og skulpturen
udtrykker, ifølge Peter Brøchner, materialets natur, vilje og kraftfuldhed.

Manon Hilléreau er optaget af kroppen og de skjulte lag, der gemmer sig under huden. Hendes bachelorprojekt ’Foramens’ (af latin foramen åbning, især i knogler, sener eller ledbånd) udtrykker kroppens indre skønhed og skrøbelighed gennem massive objekter, der består af flere
lag glas med kerner i nuancer af rødt og lyserødt. Hilléreau former elementerne i varmt glas. Efterfølgende sandblæses de, så de får en silkeagtig overflade, skæres igennem og poleres, så de indre lag bliver synlige. Manon Hilléreau sammenligner processen med en dissektion, der blotlægger kroppens skjulte muskulatur og funktioner. Glas er, ligesom kroppen, levende, foranderligt og komplekst. Det er samtidigt ideelt til at udtrykke vores skrøbelighed, siger hun.

Med sit bachelorprojekt ’Sound Through Glass’ kombinerer Ricardo Cristino Vaz sin interesse for lyd med glas. ”Lyden kan være irriterende, interessant eller blot endnu et af mange lag. Jeg forsøger at opfatte friktionen som noget, der kan udforskes som en del af livet”, fortæller Ricardo
Cristino Vaz om sit projekt. Det består af en lydskulptur i glas og en videoperformance. I videoen trækker han en serie glasstænger hen over gulvet. Vibrationerne, som opstår gennem bevægelsen, løber gennem glasset og transformeres til lyd. I udstillingen inviteres publikum til at røre ved glasset, som reproducerer lyden fra videoen og herved skaber en interaktiv oplevelse, der blander forskellige kunstarter.

Dette indhold er produceret i samarbejde med et udstillingssted som en del af udstillingstedets Artguide-abonnement hos kunsten.nu.
Kunsten.nus uafhængige redaktion har intet at gøre med indholdet.

Glas – Museet for glaskunst

Strandvejen 8
8400 Ebeltoft

Marts: Ons-søn 10-16
April: Alle dage 10-16

Entré til udstillinger

Kontakt

+45 86341799

Bachelor Project ’23
9 sep 20235 nov 2023

Del

'Bachelor Project ’23'

Facebook