Udvalgte efterårsfornemmelser holder sig til det nære

Udvalgte efterårsfornemmelser holder sig til det nære

Fokus på hjemmet i Hanna Decker: Rooms - Home with a dog, 2013. Foto: Kristian Handberg.

Vis billedserie

Udstilling

Kunstnernes Efterårsudstilling 2014

3 okt 2014 9 nov 2014

Maikie Macleod Worning, Ida Harboe Westergaard, Margit Vasby Alberte, Line Toftsø, Marie Jagd Sørensen, Gitte Svendsen, Mikael Stenström, Tom Snak, Susanne Schmidt-Nielsen, Sarah Schackinger, Frej Rosenstjerne, Rikke Kühn Riegels, Alexandra Reimann, Dagmar Radmacher, Stephanie Linseisen del Pozo, Kim Lenschow, Søren Pihlmann, Jens Ulrich Petersen, Susanne Pedersen, Pernille Pontoppidan Pedersen, Vibe Overgaard, Tanja Nis-Hansen, Henrik Nielsen, Tomas Skovgaard, Søren Mûhldorff, Ragna Mouritzen, Mie Hørlyck Mogensen, Pascal Mayet, Søren Maarbjerg, Mariane Lyngsø, Tine Lindvig, Søren Lilholt, Marianne Juul Larsen, Anne-Mai Sønderborg Keldsen, Sara Nanna Jørgensen, Anette Jensen, Mads Egeberg Hvidtfeldt, Sisse Hoffmann, Karl-Emil Heiberg, Sys Simmelhack Hansen, Hans Kjær-Hansen, Meeto Worre Kronborg Grevsen, Veronika Geiger, Kåre Leander Ringling Frang, Else Duedahl, Frøns Dryer, Hanna Decker, Lene Lykke Davidsen, Shine Robert Christensen, Marie Caspersen, Manuel Canu, Rosamunde Dora Brüsch, Ida Brockmann, Bue Bredsdorff, Jens-Ole Bock, Pi Bartholdy, Katja Angeli, Villiam Miklos Andersen

Den Frie Udstillingsbygning
Se kort og tider

Hjemmet og materialerne går igen som hovedtemaer på Kunstnernes Efterårsudstilling 2014. De mange udvalgte værker er kompetente og ret underholdende. De holder sig dog til overskuelige formater og nære temaer, og lidt mere eksperiment og konsekvens kunne savnes.

Efterårstema?
Efteråret er en tid, hvor man traditionelt søger mod hjemmets rammer og bliver bevidst om omgivelsernes materialitet, når bladene ligger tykt, hvor man går, og kroppen sanser temperaturskift, mere nedbør og mørke. Det synes at aspejle sig i årets udgave af Kunstnernes Efterårsudstilling. Skal der findes en rød tråd igennem de mange forskellige værker, er det et fokus på “hjem”, som det konkrete hus sammen med det nære og private, og selve materialerne i ren eller sammensat form.

Udstillingsview med værker af Pernille Pontoppidan Pedersen i forgrunden. Foto: Kristian Handberg
Udstillingsview med værker af Pernille Pontoppidan Pedersen i forgrunden. Foto: Kristian Handberg

114. censurerede udstilling
Den traditionsrige censurerede udstilling i den Frie Udstillingsbygning finder sted for 114. gang, og af 1984 indsendte værker er 138 antaget. Et sådant udvalg er svært at bedømme samlet og skal antage et vist broget præg.

Her er der netop ikke noget styrende tema, en ensartet skoling eller kunstnerne selv, der har fået lov til at bestemme deres værkers placering og kontekst.

Villiam Miklos Andersen: Installatorisk Digt. Foto: Kristian Handberg.
Villiam Miklos Andersen: Installatorisk Digt. Foto: Kristian Handberg.

Materialerne i sig selv dominerer
Et åbenlyst resultat er relativt overskuelige formater. Her er ingen totalinstallationer, der kræver hele rum,  teknisk komplicerede multimedieværker eller researchbaserede større fortællinger. 

Til gengæld bruges blandede materialer i overskuelige formater meget. En titel som “Installatorisk digt” i blandende materialer er ganske sigende. En del af disse værker er lidt svære at forholde sig til, endsige forstå. Jeg vælger at se dem som undersøgelser og fremhævninger af selve materialerne. Der er fotos af de blotte ting, malerier af selve materialerne, skulpturelle ophobninger af materialer og de flyder bogstavelig talt ud over rummet, som i Manuel Canu: From Wall to Floor, eller ansigtet, som i Alberte Ida Harboe Westergards videoværk Natural Beauty.

Udstillingsview. Til højre Manuel Canu: From Wall to Floor. Foto: Kristian Handberg.
Udstillingsview. Til højre Manuel Canu: From Wall to Floor. Foto: Kristian Handberg.

Hjemmet i fokus og forfald
Mange værker fokuserer på hjemmet. Der er billeder af dagligstuer, køkkener og villahaver, dukkehus-agtige modeller af huse, og hjemlige møbler. Ikke at hjemmet nødvendigvis er et trygt og hjemligt sted i værkerne. Ofte er det forfaldent og forgængeligt, eller uhjemliggjort i sære kræfters vold, som i modtageren af KE Prisen 2013 Kristian Touborgs gode malerier.

Bue Bredsdorff: Huset i Sønderho (detalje). Foto: Kristian Handberg.
Bue Bredsdorff: Huset i Sønderho (detalje). Foto: Kristian Handberg.
Udstillingsview. Til højre Kristian Touborg, vinder af KE 2013 Prisen: (Im)permanence. Foto: Kristian Handberg.
Udstillingsview. Til højre Kristian Touborg, vinder af KE 2013 Prisen: (Im)permanence. Foto: Kristian Handberg.

En fin fortolkning af hjemmets betydning og små detaljer ses i Bue Bredsdorffs tegnserie-agtige ‘graphic essay’ Huset i Sønderhå og Husumgade 30. Her modstilles tilsyneladende den nuværende bolig i København med barndomshjemmet i Thy gennem små detaljer i materialerne.

Ud over det nære
Det nære fylder altså en del, både som de forhåndenværende materialer og med hjemmet og det personlige som tema. Selvom de fleste værker holder niveu og ofte er ganske kompetent udførte, savnes der i helheden lidt større armbevægelser og udsyn, ud over hjemmets rammer, så at sige. Der er mange køkkenvaske og tegninger af hverdagsting, men hvor er indtryk udefra og de vovede eksperimenter?

Et værk, der bevæger sig udenfor og engagerer sig i en del af verden, er Marie Jagd Sørensens minder om et hus. Igen er et hus temaet, men denne gang har kunstneren sat sig for at undersøge et forladt hus i Leipzig ved at kontakte diverse lokale og bede dem fotografere det. Resultatet er virkeligt spændende og er fint præsenteret i et gammelt arkivskab.

Marie Jagd Sørensen: minder om et hus. Foto: Kristian Handberg.
Marie Jagd Sørensen: minder om et hus. Foto: Kristian Handberg.
Marie Jagd Sørensen: minder om et hus (detalje). Foto: Kristian Handberg.
Marie Jagd Sørensen: minder om et hus (detalje). Foto: Kristian Handberg.

Jeg vil også fremhæve Mie Hørlyck Mogensens video og tilhørende stedsspecifikke tegning på væggen, der selvironisk og morsomt forestiller sig den perfekte kunstnerfremtid. Det er et rammende værk for en udstilling, hvor kunstnerdrømmene prøves af!

Et enkelt, humoristisk værk som Søren Maarbjergs Undervejs med havnekaj er også et velgørende indslag.

Som vanligt er Kunstnernes Efterårsudstilling en varieret og interessant forestilling. Den er på én gang et frikvarter fra de etablerede navnes store udstillinger og skarpt tematiserede kurateringer og samtidigt en afgørende udstilling for mange, drevet af passion for kunsten.

Søren Maarbjerg: Undervejs med havnekaj-. Foto: Kristian Handberg.
Søren Maarbjerg: Undervejs med havnekaj-. Foto: Kristian Handberg.
Tegninger af det perfekte kunstnerliv. Mie Hørlyck Mogensen: 'Sådan mo det hænge sammen. Foto: Kristian Handberg.
Tegninger af det perfekte kunstnerliv. Mie Hørlyck Mogensen: ‘Sådan mo det hænge sammen. Foto: Kristian Handberg.

Censorpanelet har i år bestået af: Malene Bach, Jesper Christiansen, Torben Sangild, Marianne Jørgensen og Signe Vad.

KE PRISEN uddeles hvert år til et værk, der særligt fremhæver sig på udstillingen. KE PRISEN 2014 er gået til Mie Hørlyck Mogensen.

Endvidere modtog Manuel Canu CCA ANDRATX PRISEN for værket From Wall to Floor.

Kommentarer