LYDKUNST #8: Eric Andersen om Fluxus

LYDKUNST #8: Eric Andersen om Fluxus

En gruppe musikere og kunstnerne Arthur Køpcke, Wolf Vostell og Dick Higgins opfører Dick Higgins' Danger Music No. 13, 1962. (arkivfoto)

Vis billedserie

I dette afsnit af Lydkunst tager vi dig med til begyndelsen, til et tidspunkt i kunsthistorien, hvor en gruppe kunstnere skulle ændre forståelsen af hvad kunst kunne være, og bane vejen for, at vi i dag kan tale om lyd som kunst.

Dick Higgins opfører George Brechts Drip Music, 1961. (arkivfoto)
Dick Higgins opfører George Brechts Drip Music, 1961. (arkivfoto)

I november 1962 blev der afholdt Fluxus Festival i Nikolaj Kirke, og fra da af kan man for alvor tale om, at lydkunst gør et indtog på den danske kunstscene.

Respektløs kunst
Under festivalen blev publikum præsenteret for en ny kunst, der blandede musik, teater og billedkunst i en pærevælling, uden respekt for de eksisterende grænser.

Festivalen var den anden i en lang række festivaler rundt omkring i Europa. Festivalerne skabte en massiv debat og furore overalt hvor de blev afholdt, men ikke desto mindre har Fluxus haft en enorm betydning for, hvordan vi i dag forstår kunst.

På festivalen i Nikolaj Kirke, optrådte den ganske unge danske kunstner Eric Andersen på blot 19 år.

Ham kan du møde i dette afsnit, hvor han fortæller om festivalerne, om Fluxus, og om hvordan Fluxus ønskede, at kunst skulle være noget ganske andet, end det det var.

Blandt andre Eric Andersen (bag skiltet) og musiker Emmett Williams opfører George Brechts One Direction, 1961. (arkivfoto)
Blandt andre Eric Andersen (bag skiltet) og musiker Emmett Williams opfører George Brechts One Direction, 1961. (arkivfoto)

God Fornøjelse!

Podcasten er blevet til i samarbejde med kunsten.nu og med støtte fra Statens Kunstfond, Dansk Komponistforening og KODA's kulturelle midler.

Vis billedserie

Kommentarer

Del artiklen

'LYDKUNST #8: Eric Andersen om Fluxus'

Facebook