24 x 80 m2 selvstyre

24 x 80 m2 selvstyre

Kling & Bang galleri (IS): Kingdom Eyjafjoll Koronahyperblá. (Pressefoto)

Billedserie

Udstilling

24 SPACES – en kakofoni

4 maj 2013 18 aug 2013

Malmö Konsthall
Se kort og tider

24 SPACES – en kakofoni er en del af Malmö Nordic 2013

Malmö Konsthall præsenterer en flot kakofoni af udstillinger, der er det nordiske demokrati værdigt. Det er idealistisk, ikke bare på kunstens vegne, men også på publikums, som i større udstrækning end normalt skal vælge, hvad de vil fordybe og engagere sig i blandt de mange bud på aktuel nordisk kunst.

Det norske udstillingssted Tidens Krav serverede lagkage til åbningen af 24 SPACES – en kakofoni. Måske holdt de også et lotteri. På væggen har de skrevet med store typer: ”Poesi i porcelæn. En fest. Og et lotteri. Og demokrati.” Så kortfattet kan essensen af Norden formuleres!

Tidens Krav (NO).  (Pressefoto)
Tidens Krav (NO). (Pressefoto)
Demokrati er et vigtigt element i denne udstilling, som udgør Malmö Konsthalls bidrag til en festival for nordisk kunst, Malmö Nordic 2013, der kører over hele sommeren og involverer 28 udstillingssteder og relaterede institutioner.

Faktisk løber demokrati helt konkret som en stiplet hvid tråd gennem Malmö Konsthall og deler udstillingsrummet op i 24 rum af 80 kvadratmeter.

Her har 24, fortrinsvis nordiske, ikke-kommercielle udstillingssteder, kunstakademier og kunstpublikationer fået tildelt selvstyre, og det administrerer de på hver deres måde.

Tidens Krav holder en fest, andre inviterer til debat og workshops, mens de allerfleste har satset på en kurateret udstilling med en eller flere kunstnere.

Oversigt til udstillingen 24 Spaces – en kakofoni.  (Pressefoto)
Oversigt til udstillingen 24 Spaces – en kakofoni. (Pressefoto)

Godt øjebliksbillede af nordisk samtidskunst
Som billede på aktuel nordisk kunst er udstillingskonceptet velvalgt og forfriskende.

Frem for at vise en enkel kunstner eller gruppe af kunstnere, trækker kunsthallen på talent og kompetencer fra kunstens vækstlag og idealister og får herigennem skabt et godt øjebliksbillede af nordisk samtidskunst, som ikke blot består af kunstværker, men også af de mennesker og aktiviteter, der udgør en meget afgørende dimension i det nordiske kunstliv.

Udstillingsbesøg på en ny måde
Det bliver som udstillingstitlen lover en kakofoni, der er det nordiske demokrati værdigt. Det er endda ret idealistisk.

Som jeg ser det, satser man på at skabe en ny kultur omkring et kunsthalsbesøg. Nu skal det ikke blot være en halvdagstur, hvor udstillingen tildeles en time, og resten af tiden spenderes i cafe og butik.

Derimod skal de besøgende selv aktivt sortere og navigere blandt udstillinger og helst også komme igen mange gange, og gerne deltage i diskussioner og begivenheder under udstillingens forløb.

Det vil være fedt, hvis det lykkes.

Kan publikum deltage i festen?
Konceptet forpligter dog i højere grad formidlingen, så man ikke lukker festen omkring aktørerne selv, men gør den tilgængelig for publikum, og dér er jeg usikker på, om man kan levere.

De deltagende institutioner har typisk skitseret et udstillingstema og lavet en liste over værker. Men i øvrigt virker det som om, at formidlingen skal sikres gennem publikums egen nysgerrighed og villighed til at lægge i hvert fald en time af deres tid i at fordybe sig i netop de specifikke 80 kvadratmeter.

Det danske udstillingssted Koh-i-noor demonstrerer demokrati, når alle otte kunstner-kuratorer præsenterer hver deres udstilling, arrangeret på ensartede borde. (Pressefoto)
Det danske udstillingssted Koh-i-noor demonstrerer demokrati, når alle otte kunstner-kuratorer præsenterer hver deres udstilling, arrangeret på ensartede borde. (Pressefoto)

Til pressevisningen var der entusiastisk mandsopdækning fra de fleste deltagende institutioner, og det skabte mulighed for en god dialog og uddybning af de enkelte præsentationer, men det er nok desværre de færreste deltagere, der kan levere en daglig repræsentant i hele udstillingsperioden.

Fra Norden og hele verden
Dette ”men” skal dog ikke fortolkes som en afvisning af idéen, og ej heller denne fine chance for at lære en række gode ikke-kommercielle udstillingssteder at kende. De kommer fra hele Norden og dertil er der et par stykker fra de baltiske lande samt det Glasgow-baserede Transmission Gallery.

Udstillingens kurator – og nu forhenværende chef for Malmö Konsthall – Jacob Fabricius havde helst også inviteret flere ikke-nordiske institutioner med, for Norden er jo ikke en lille lukket enklave. Men den demokratisk fordelte budgetramme gav ikke mulighed for en sådan udvidelse. Heldigvis er de udstillende kunstnere ikke bare fra Norden, men fra hele verden. Selv små idealistiske udstillingssteder arbejder i dag med global bevidsthed!

Seks kunstskolers afgangselever
Udstillingen giver også god mulighed for at få et indtryk af årets nordiske afgangselever. Der er udstillinger fra alle de fem svenske kunstakademier og det kgl. danske.

Kungliga Konsthögskolan, Stockholm (SE).  (Pressefoto)
Kungliga Konsthögskolan, Stockholm (SE). (Pressefoto)
Konstfack, Stockholm (SE).  (Pressefoto)
Konstfack, Stockholm (SE). (Pressefoto)

De to stockholmske institutioner – Konstfack og Kungliga Konsthögskolan – fremstår kuratorisk mest ambitiøse. Konstfack har integreret værkerne i møblementet af en fiktiv dagligstue, som agerer metafor for en diskussion af forholdet mellem det private og det offentlige.

Den Kungliga Konsthögskolas 80 kvadratmeter er heroverfor indrettet som et kontorlandskab med mødelokale, der under udstillingsperioden vil være centrum for møder, forelæsninger og diskussioner.

Installationsview, Valand Konsthögskola, Göteborg (SE).  (Pressefoto)
Installationsview, Valand Konsthögskola, Göteborg (SE). (Pressefoto)
Bobleplast og benspænd
Göteborgs kunstskole Valand indleder med at vise alle værker pakket ind i bobleplast.

De små gaver vil løbende blive pakket ud under udstillingsperioden og hængt op i skiftende udstillinger.

Også Malmö Konsthögskola har satset på skiftende udstillinger, her i form af 2-3 ugers soloudstillinger, mens Umeå Konsthögskola leverer en mere traditionel gruppe-ophængning, der bl.a. er præget af store semi-abstrakte landskabsmalerier.

Endelig viser tretten afgangselever fra Det Kgl. Danske Kunstakademi et benspænds-eksperiment, hvor de hver har haft fem dage til at ”svare” på en af deres medstuderendes værker med et nyt værk, som så har dannet inspiration for den næste i rækken. Det er et fint kollektivt greb i dette udstillingsregi, men strategien vidner også om, at de fleste kræfter pt. reserveres til afgangsudstillingen, der åbner på Charlottenborg i slutningen af maj.

De deltagende udstillingssteder:

1857 (NO)
Det Kongelige Danske Kunstakademi (DK)
Index – The Swedish Contemporary Art Foundation (SE)
kim? Contemporary Art Centre (LV)
Kling & Bang gallerí (IS)
Koh-i-noor (DK)
Konstfack, Stockholm (SE)
Konsthögskolan i Malmö (SE)
Kungliga Konsthögskolan, Stockholm (SE)
Lilith Performance Studio (SE)
NoPlace (NO)
OEI (SE)
PARENT (SE/IS)
Pist Protta (DK)
Ruler (FI)
SIC (FI)
The Gardens (LT)
The Living Art Museum (IS)
Tidens Krav (NO)
Toves Galleri (DK)
Transmission Gallery (GB)
Umeå Konsthögskola (SE)
Valand, Göteborg (SE)
VI, VII (NO)

24 SPACES – en kakofoni er en del af Malmö Nordic 2013

Billedserie

Udstilling

24 SPACES – en kakofoni

4 maj 2013 18 aug 2013

Malmö Konsthall
Se kort og tider

24 SPACES – en kakofoni er en del af Malmö Nordic 2013

Del artiklen

'24 x 80 m2 selvstyre'

Facebook