Ole Tersløse: Lost in the Clouds
10 dec 20165 mar 2017

Når englænderne siger, at man er “lost in the clouds”, er man forvirret eller magtesløs i forhold til en problemstilling, man ikke kan overskue.

Som titel på Ole Tersløses (f. 1971) kommende soloudstilling på Vendsyssel Kunstmuseum, Hjørring, Danmark, kan udtrykket forstås metaforisk, som man traditionelt gør i engelsktalende samfund, men det kan også opfattes helt konkret.

Udstillingen består af en række store, computerskabte billeder, der viser børn i situationer, de ikke kan overskue, og som resulterer i en form for eksistentiel forvirring hos dem. De er derfor “lost in the clouds” i overført betydning. Men de er det også helt bogstaveligt, for på langt de fleste af billederne opstår forvirringen hos børnene pudsigt nok i deres møde med en skyformation.

En lillebror kigger op på sin unaturligt store storebror, men da storbrors hoved er dækket af en sky, kan lillebror ikke afkode hans hensigter, og han forbliver en gåde for den lille. Et andet barn sidder på en sky og forsøger at fiske, men fiskesnøren er ikke lang nok til at nå ned i vandet, og han fisker derfor formålsløst i den tomme luft. En mediterende dreng oplever, at vækstprocessen kortslutter, og hans hoved opløses i en paddehattesky.

Ud over den omtalte billedserie indgår der på udstillingen også en skulptur med titlen New-born Revenge. Skulpturen forestiller en halvt opløst menneskefigur, der flyder ud af et revnet æg. Den nyfødte holder en pistol rettet mod beskueren.

Der spilles på klare, men samtidigt tvetydige referencer til billederne. Pistolen optræder ikke blot i skulpturen, men også på et billede af en suicidal dreng, der ved et uheld rammer en lille undseelig fugl i selvmordsforsøget. Har fuglen lagt det kæmpemæssige æg, der indgår i skulpturen (analogt med datidens statuer, der var meget større end de personer, de afbilder)? Og vil den “nyfødte” hævne drabet på sin “mor”? Der leges både med kunsthistoriske konventioner og bevidst skæve betydningsdannelser mellem de enkelte værker.

Folk har tit undret sig over Tersløses betegnelse “computerskabt billede”. I modsætning til hvad man umiddelbart skulle tro, indgår der aldrig fotografisk materiale i hans billeder. Hvert billedelement (barn, fugl, pistol osv.) modeleres op i avancerede 3D-computerprogrammer og sættes sammen, så de danner billedets motiv.

Skulpturen er lavet i de samme computerprogrammer og printet som et enormt 3D-print. Pistolen, som indgår både i billedet og i skulpturen, er computerteknisk præcist det samme objekt. Den er blot fremstillet i to dimensioner, når den indgår i billedet og tre dimensioner, når den indgår i skulpturen. Tersløse kan derfor skabe et ejendommeligt flow fra det ene medie til det andet, men hver gang han genbruger noget, danner det nye betydninger. “Det samme” bliver altid til noget andet.

Ole Tersløse spiller konsekvent på beskuerens tvivl og usikkerhed. Hver gang, man tror, at man forstår pointen i hans billedkunstneriske spil, udfordrer spillet os på en ny måde. “Reglerne” bliver hele tiden omformuleret til trods for kunstnerens enkle og afklarede billedsprog.

Ole Tersløse: Child Catching a Falling Cloud, 2016
Ole Tersløse: Child Catching a Falling Cloud, 2016

 

Lost in the Clouds refererer derfor ikke blot til den aktuelle billedserie, men kan bruges som en forståelsesramme for hele Tersløses produktion, idet han opsøger forvirringen, usikkerheden og tvetydigheden. Hans kunst er en bestræbelse på at indfange det gådefulde og magisk uforklarlige, som opstår, når tilsyneladende enkle kunstneriske greb og motiver åbner op for en verden, der viser sig at være langt mere kompleks, end vi troede.

Artist Talk: 12. februar kl. 14.00

Kilde: Vendsyssel Kunstmuseum

Vendsyssel Kunstmuseum

P. Nørkjærs Plads 15
9800 Hjørring

Tir-søn 11-16

Entré til udstillinger
Under 18 år: gratis entré

Kontakt

+45 98924133

Ole Tersløse: Lost in the Clouds
10 dec 20165 mar 2017

Del

'Ole Tersløse: Lost in the Clouds'

Facebook