Larissa Sansour: Heirloom
13 dec 201910 maj 2020

Anbefalet under Det skal du se! i uge 50

Den dansk-palæstinensiske kunstner Larissa Sansour skaber med sine science fiction-værker samtaler om historie, erindring og identitet efter en klimakatastrofe. Udstillingen Heirloom, der i år repræsenterede Danmark ved den prestigefyldte Venedig Biennale, præsenteres for første gang for et dansk publikum på Copenhagen Contemporary sammen med en række værker, der yderligere udbygger Sansours univers.

Larissa Sansour & Søren Lind: In Vitro (Still billede), 2019. Courtesy of the artist.

Heirloom præsenterer Sansours dragende mørke science fiction-film In Vitro og den store skulptur Monument for Lost Time. Begge værker er skabt i samarbejde med forfatter og kunstner Søren Lind og blev vist for første gang i den danske pavillon på Venedig Biennalen i 2019. Totalinstallationen fra Venedig er blevet særligt tilpasset Copenhagen Contemporarys hal 3. I tillæg hertil vises værktrilogien A Space Exodus (2009), Nation Estate (2012) og In the Future They Ate from the Finest Porcelain (2016), og tilsammen skildrer værkerne en dyster fremtid som en konsekvens af nutidige problemer.

In Vitro foregår i Betlehem i en ikke så fjern fremtid. En omfattende katastrofe har tvunget byens beboere til at søge eksil i underjordiske bunkere. I sådan en bunker møder vi værkets to hovedpersoner, den unge Alia og hendes aldrende læremester, Dunia, spillet af de internationale palæstinensiske filmstjerner Hiam Abbass og Maisa Abd Elhadi. Her forsøger de sammen med andre videnskabsfolk på ny at dyrke afgrøder og planter med en forhåbning om en dag at kunne genplante jordområder, hvis normaltilstanden genoprettes. Hvor Dunia og den ældre generation oplever livet under jorden som et midlertidigt eksil, er tilværelsen i bunkerne den eneste virkelighed, Alia kender til.

Alia er født under jorden og har aldrig set det sted, hun i fremtiden skal være med til at genskabe. Alligevel erindrer hun i detaljer scener fra livet før apokalypsen. Hendes egne minder er erstattet af de fortællinger, hun har fået fortalt, og som er indpodet i hende. Dialogen mellem de to kvinder udvikler sig til en samtale om minder, hukommelse og eksil. Kan det arvegods og de minder, som Alia har fået overleveret, overhovedet bruges til noget, når verden er ødelagt, og en ny skal genskabes? Giver det mening at holde fast i fortiden, reproducere dens myter og genskabe dens konstruktioner?

Alias erindringslager viser sig i filmen som en stor sort sfære. Den er en del af hendes forestillingsverden og repræsenterer hendes sammenbrudte hukommelse, fraværet af egne selvstændige minder og identitet. I udstillingen materialiserer denne sfære sig som den 5 meter høje kulsorte, kuglerunde skulptur Monument for Lost Time. Gulvet omkring skulpturen er beklædt med smukt dekorerede fliser, der ligeledes optræder i filmværket og vækker minder om den tabte tid før apokalypsen. Fliserne er håndmalede hos en flisemager på Vestbredden, hvor Sansour selv har rødder.

Heirloom, der på dansk kan oversættes til ‘arvestykke’, skildrer, hvad kollektiv hukommelse, eksil og nedarvede traumer betyder for vores identitet. Hvor In Vitro tager udgangspunkt i en konkret katastrofe med en geografisk placering i hjertet af Betlehem, så er undersøgelsen af temaerne splittelse, eksil og identitet universelle. Med sine poetiske og sanselige billeder skaber Larissa Sansour samtaler, som sætter aktuelle politiske og almenmenneskelige forhold i perspektiv.

Kilde: Copenhagen Contemporary

Copenhagen Contemporary

Refshalevej 173A
1432 København K

Ons: 11-18, tor 11-21, fre-søn: 11-18

OBS!!
Er lukket foreløbigt.

Opdateret 13 marts 2020.

Kontakt

+45 2989 7288

Larissa Sansour: Heirloom
13 dec 201910 maj 2020

Del

'Larissa Sansour: Heirloom'

Facebook