Mads Holm og Paula Duvå: Jeg ser på krig
7 apr 201729 apr 2017

Anbefalet under det skal du se! uge 14
Udstillingen Jeg ser på Krig er et samarbejde mellem billedkunstnerne Mads Holm og Paula Duvå og består af fire fotografiske værksamlinger, der undersøger dét at være en del af et samfund i moderne krig - at se på krig. Læs mere

Info

Banja Rathnov Galleri & Kunsthandel

Museumsbygningen
Kastelsvej 18
2100 København Ø

Ons-fre 12-17.30, lør 12-16

Kontakt

+45 30110132

Mads Holm og Paula Duvå: Jeg ser på krig
7 apr 201729 apr 2017
Mads Holm og Paula Duvå: Jeg ser på krig
7 apr 201729 apr 2017
Anbefalet undet Det skal du se! uge 14
Man ser på fremtidig militærtræning i Europa og på de daglige måltider, der indtages i et udrejsecenter i Danmark. Udstillingen er også en undersøgelse af hvordan det enkelte individ oplever og forholder sig til billeder af krig – hvordan krigsinstitutioners påvirkning af samfundet opleves i hverdagen, i kroppen, i maden, i måden hvorpå man ser og i den personlige tvivl. 
Udstillingen er et forsøg på at varetage det fotografiske billede. Jeg ser på Krig kigger på det der sker før og efter de egentlige krigshandlinger, viser hvordan det kan opleves på afstand af den der ikke har en egentlig krigserfaring, kigger ud i fremtiden og undersøger tvivlen hos beskueren af billedet. Udstillingen prøver at sidestille det fotografiske øje med den der beskuer billledet, og kan fungere som en træning i at kigge på verden omkring os, og de strukturer der styrer den. 
Mads Holm: Schnoggersburg IV, 2016

Mads Holm og Paula Duvå er begge uddannet fra Glasgow School of Art i 2016. Deres fotografier har forskellig karakter, men deler en række fællestræk, da de er optaget i virkeligheden, men virkeligheden bruges også som en kulisse eller en art fiktion – et rum for undren omkring det der ses på. Begge bruger fotografiet til at undersøge samfundet omkring, til at stille spørgsmål til dets struktur og betvivle det. Både Mads og Paulas praksisser behandler politiske emner og undersøger hvordan man forholder sig til disse personligt og gennem billedet. Det enkelte fotografi kan stå alene og være en repræsentation af en hændelse, men værket opstår i rummet i dialog med andre fotografier af andre hændelser. 

Jeg ser på Krig består af tekstdokumenter og fotografier. Fotografierne er optagelser af et militærtræningsområde i Nordtyskland, et kampfly, en horisont set gennem et flyvindue, et menneske i dyreudklædning, plasticposer og skrald i sollys på forsædet af en bil, juicebrikker symmetrisk placeret på hylden i Carrefour, supermand på gaden, et stort og brusende vandfald, et konserveret menneskeorgan, en bilmesse, et britisk kystvagtskib liggende ved hotel Blue Sea ved kysten i Mytilini på Lesbos, en tangofest, en torpedo på en dansk fregat, et telt brugt til at huse nyankommne asylansøgere i Næstved, et landskab set fra et passagerfly, infrastruktur, blomster, en højgravid mave, strejkende mænd på gaden, en sprungen airbag, appelsiner, en lysinstallation til formindskelse af jetlag i et passagerfly, kaktusplanter, en affaldspose indeholdende en tom vandflaske og appelsinskralder i et passagerfly, en udstilling om det ydre rum, dagens ret i Udrejsecenter Sjælsmark nord for København. 
Mads Holm (f. 1990), er billedkunstner og arbejder hovedsageligt med fotografi, ofte akkompagneret af tekst. Mads er uddannet fra Fatamorgana i 2009, International Center of Photography i 2011 og har for nyligt afsluttet sin BA (hons.), first class i Fine Art Photography på Glasgow School of Art. Mads har bl.a. udstillet på Fotografisk Center, den Danske Ambassade i London og på Stills Gallery i Edinburgh. 
Paula Duvå (f.1991), er billedkunstner og arbejder med fotografi, video og tekst. Paula er uddannet fra KBH Film- og Fotoskole i 2011 og har for nyligt afsluttet sin BA (Hons.), first class i Fine Art Photography på Glasgow School of Art. Paula har bl.a. udstillet på Pingyao International Photography Festival i Kina og Six Foot Gallery i Glasgow og er redaktør af magasinet visAvis – voices on asylum and migration. 
Udstillingen er støttet af Dansk Journalistforbund.
Kilde:  Banja Rathnov Galleri & Kunsthandel