Jordforbindelser – Dansk maleri 1780-1920 og det antropocæne landskab
14 jan 201821 maj 2018

Spor af mennesker i kunst og landskab
Udstillingen Jordforbindelser viser, hvordan landskabet har ændret sig de seneste 200 år. Vi lever i en tid, hvor klimaet forandrer sig, og mennesket sætter spor overalt. Udviklingen tog fart i 1800-tallet. Dengang fik vi ny viden om landskabets historie og de ressourcer, det gemte. Landskabsmaleriet blev til og sammen med videnskaben formede kunsten vores måde at se naturen på. På udstillingen hjælper kunsten os med at forstå naturen på ny og anerkende vores egne medskabende kræfter.

Udstillingen byder på en perlerække af landskabsmalerier af C.W. Eckersberg,
Johan Th. Lundbye, Vilhelm Hammershøi og Fynboerne fra 1800-tallet og ind i starten af 1900-tallet, alle indlånt fra danske museer og private samlere. Disse kunstnere fortolkede landskabernes store forandringer i tæt dialog med naturvidenskaben, og sammen med naturvidenskabelige genstande knyttet til geografi, geologi og landbrugsudvikling fortæller malerierne historien om menneskets aftryk i landskabet. Kunsten i dag tilfører nye perspektiver på landskabsmaleriet, idet to markante samtidskunstnere, Camilla Berner og Rune Bosse, er blevet inviteret til at skabe værker til udstillingen.

Pløjemand og konserves
Faaborg Museum er det første udstillingssted og viser udstillingen frem til den 21. maj 2018. Derefter fortsætter den til Fuglsang Kunstmuseum, Ribe Kunstmuseum og Den Hirschsprungske Samling.

Faaborg Museum bidrager med hovedværker af Fynboerne. Blandt andet det ikoniske maleri af Peter Hansen, Pløjemanden vender. Netop dette maleri viser nutidens dilemma med hensyn til klimaforandringerne. Vi er nødt til at rydde og oppløje jorden for at kunne leve af den, men samtidig forandrer vi naturen og sætter naturkræfter i gang, som vi ikke kender den fulde rækkevidde af.

Faaborg Museum er en del af dette dilemma. Museet blev til på initiativ af konservesfabrikant Mads Rasmussen, der omsatte lokal frugt og grønsager til industrielle produkter som ketchup. Samtidig købte han Fynboernes landskabsmalerier. Som i dag var natursynet præget af både naturudnyttelse og naturskønhed, og Mads Rasmussen købte både malerier, der viser den utæmmede natur i Svanninge Bakker og skildringer af det stærkt opdyrkede landskab omkring Faaborg.

Peter Hansen: Pløjemanden vender, 1900-1902. © Faaborg Museum

Kunst og natursyn
Udstillingen diskuterer vores natursyn og bygger bro mellem de fire museer og de naturområder, som omgiver dem. For Faaborg Museum er det Svanninge Bakker, mens det for Fuglsang Kunstmuseum er Skejten. Ribe Kunstmuseum ligger tæt på Vadehavet, og Den Hirschsprungske Samling er omgivet af Østre Anlægs bynatur.

Udstillingen ønsker at vise nye forbindelser mellem kunst og videnskab, og tre markante stemmer i nutidens debat om klima og natursyn giver deres besyv med. I udstillingen vil Frank Erichsen, Minik Rosing og Jesper Theilgaard således diskutere kunst og klima gennem specialproducerede video-podcasts.

Forskningsbaseret bogudgivelse
Forud for projektet ligger flere års forskning, som også formidles i bogen, Jordforbindelser, der er udgivet i samarbejde med Aarhus  Universitetsforlag. Bidragyderne er: Gry Hedin, Henrik Kragh Sørensen, Thor J. Mednick, Gertrud Oelsner, Jens Aage Søndergaard, Anette Stavensø Møller og Laura Søvsø Thomasen.

Kilde: Faaborg Museum

Faaborg Museum

Grønnegade 75
5600 Faaborg

Tir-søn 11-16

Entré til udstillinger
Børn og unge under 18 år: Fri entré

Kontakt

+45 62610645

Jordforbindelser – Dansk maleri 1780-1920 og det antropocæne landskab
14 jan 201821 maj 2018

Del

'Jordforbindelser – Dansk maleri 1780-1920 og det antropocæne landskab'

Facebook