James Rosenquist: Painting as immersion – amerikansk popkunstner
14 apr 201819 aug 2018

Lørdag den 14. april åbner ARoS særudstilling med den amerikanske popkunstner James Rosenquist. Udstillingen præsenterer over 50 værker og er den hidtil største James Rosenquist-udstilling i Europa.

“Det bliver en fantastisk udstilling, hvor vi præsenterer et meget omfattende udvalg af James Rosenquists værker. Dette er blandt andet gjort muligt via et tæt samarbejde med Museum Ludwig i Køln og James Rosenquist Studio” siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

Sammen med Andy Warhol og Roy Lichtenstein var Rosenquist fra 1950’erne med til at etablere popkunst som kunstretning. Han er blandt andet kendt for sine enorme formater, som han begyndte at arbejde med i 50’erne og 60’erne. Inspirationen havde han fra sit arbejde som billboard-skiltemaler i den amerikanske reklamebranche. Rosenquists værker er ofte tre til fem meter høje og ti meter lange – et enkelt måler endda 27 meter.

“Rosenquist vil bryde med maleriets flade, så det føles som at gå ind i en illusion. Derfor benytter han sig af disse massive og overvældende, nærmest opslugende, store billedflader, som han i visse tilfælde bygger op som hele rum. Her bliver man som beskuer omsluttet af værket og får mulighed for, visuelt, at dykke ned i maleriet” siger overinspektør og kurator for udstillingen Lise Pennington, ARoS.

Om udstillingen
Udstillingen på ARoS rummer over 50 værker, en del arkivmateriale og hidtil usete collager. Den er bygget op omkring tre af Rosenquists centrale og mest monumentale helhedsinstallationer: Horse Blinders (1968), som fra 2015 til 2017 har undergået en gennemgribende konservering, Horizon Home Sweet Home (1970), som med sine spejl-paneler og dramatiske tåger af tøris for alvor giver fornemmelsen af billedet som illusion, og det overvældende tredelte værk The Swimmer in the Econo-mist (1997-98) ejet af Guggenheim New York, som strækker sig over 27 meter. De tre helhedsinstallationer bliver suppleret med andre centrale værker fra Rosenquists tidlige produktion i starten af 60’erne og frem til 2011.

James Rosenquist: Swimmer in the econo-mist (Painting 3), 1997-98. Oil on canvas, 402 x 610 cm. Solomon R. Guggenheim Museum (c ) Estate Of James Rosenquist, VG Bild-Kunst, Bonn, Visda, 2017.

Om kunstneren
James Rosenquist (1933 – 2017) er født i North Dakota. Han gik på kunstakademiet i Minnesota. I 1950’erne flyttede han til New York, hvor han omgikkes kunstnerne fra generationen før popkunsten (de abstrakte ekspressionister). Han delte atelier med andre af USA’s kendte kunstnere som Ellsworth Kelly og Agnes Martin, hvorigennem han lærte Robert Rauschenberg og Jasper Johns at kende.

I disse år dominerede forfattere som Jack Kerouac og Allan Ginsburg den amerikanske litteratur, mens Dean Martin, Jerry Lewis og Thelonious Monk var fremtrædende indenfor underholdning og jazzmusik i det miljø, hvor Rosenquist færdedes. Han arbejdede som skiltemaler i Brooklyn og på Manhattan, og han malede de samme motiver igen og igen. Selv sagde han: Jeg malede billboards over hver en kiosk i Brooklyn i en sådan grad, at jeg kan male en Schenley whiskyflaske i søvne.

ARoS Aarhus Kunstmuseum

Aros Allé 2
8000 Aarhus C

Tir-søn 10-17, ons 10-22

Entré på udstillinger
Under 18 år: gratis entré

Kontakt

+45 87306600

James Rosenquist: Painting as immersion – amerikansk popkunstner
14 apr 201819 aug 2018

Del

'James Rosenquist: Painting as immersion - amerikansk popkunstner'

Facebook