I Jonas Kjeldgaard Sørensens praksis blandes det menneskelige, det dyriske og det teknologiske. I værket Drømmefortællinger (2019) performer kunstneren iført proteser som en blanding af får og menneske – somme tider i dialog med værket Broadcaster (2018) - et animatronisk fårehoved i silikone. Foto: Mai Keldsen.
Scala Naturæ fra Didacus Valades, Rhetorica Christiana (1579) viser den af Gud indstiftede naturens orden. Foto: Public Domain.
Jacob Peter Gowy: Ikaros fald, 1635–1637. Foto: Public Domain.
Spanske Moon Ribas fik i 2013 indopereret elektroder i sine fødder, som er koblet til seismiske sensorer. I performances som Waiting for Earthquakes (2013) omsætter hun denne "seismiske sans" til dans, der er dikteret af den seismiske aktivitet i jordskorpen. Foto: @Carlos Montilla // Art Director Rebeca Sueiro.
Moon Ribas. Seismic Garment. Foto: @Carlos Montilla // Art Director Rebeca Sueiro.
I Kristoffer Ørums performance lecture It Sings for Us of What We Might Become overtager uregerlige baggrunds-apps og hjælpeprogrammer langsomt foredraget, for til sidst at overdøve foredragsholderen helt. Foto: Mikkel Høgh Kaldal.
Under Skulpturprojekte Münster i 2017 kunne man opleve Hito Steyerls HellYeahfuckWeDie (2016) og Robots Today (2016), der stiller skarpt på vores forhold til robotteknologi og A.I.. Videoerne viser robotter fra Boston Dynamics, der slås, sparkes og forsøges væltet, når forskerne tester robotternes balanceevne.
Skulpturerne i forgrunden refererer til computerpioneren Karl Sims tidlige eksperimenter med at skabe digitale livsformer, der kunne løs primitive opgaver (Evolved Virtual Creatures (1994). Foto: Henning Rogge.
Planterne har indtaget Sydney Opera House i A Forest of Lines af Pierre Huyghe, 2008. Installationsview ved Sydney Opera House. Foto: PR, Bienal Sao Paulo 2016.
Pierre Huyghe: After ALife Ahead, Skulptur Projekte Münster, 2017. Foto: Ola Rindal.
Kunstneren Alicia King har via en amerikansk cellebank købt celler fra en 13-årig afroamerikansk pige, der døde i 1969, og i værket The Vision Splendid dyrket cellerne over et stillads i form af vampyrtænder og små knogler. Cellerne er udstillet som et lille monument i en bioreaktor, der holder dem sterile og samtidig kontinuerligt drypper næringsvæske ned over dem for at holde dem i live. Photo courtesy of the artist.