Mogens Bøggild: Naturiagttagelser – fra en billedhuggers skitsebog
23 mar 201828 apr 2018

Grundige naturstudier af mennesker og dyr må siges at være det bærende i det værk Mogens Bøggild har efterladt sig. Han var en af de store billedhuggere i det 20. århundrede og virkede en tid lang som lærer og professor på Kunstakademiets Billedhuggerskole. I en tid, hvor skulpturen ikke bare skulle ned fra soklen, væk fra monumentaliteten, lægge afstand til traditionen og være moderne, virker Bøggilds arbejder ude af sin samtid, samtidigt med at de fremtræder rå og sande. Hans talrige studier viser hvordan han utrætteligt lod sig inspirere af både den klassiske hellenistiske skulptur, af den romerske og neapolitanske mosaikkunst, samt ikke mindst af naturen og de vilde dyr i Zoologisk Have. Med en sjælden indlevelse i stoffet og med en omhu for detaljerne, skildrede han bjørne, løver, ørne, hjorte, slanger, svaner, grise, køer, heste og menneskefigurer uden at tabe helheden af syne. Hans tegnede og modellerede skitser eller ”notater” på stedet, optog ham næsten mere end de færdige værker, og fungerede som en støtte for hukommelsen, når han skulle arbejde videre med de naturalistiske og mytologiske motiver i stor skala. Hans hastighed i nedfældelsen på skitseblokken, og hurtighed i arbejdet med leret, vidner om et sikkert – og med hans erfaring – også bevidst valg: at skildre og fokusere på det spændingsfyldte øjeblik. På dramaet og øjeblikket, når det sker…

Pressefoto

Han arbejdede hele livet med tegningen og leret, men også med gips, granit, bronze, og med mosaik, og rundt om i landet kan man se hans udsmykninger. Mest kendt er Bjørnebrønden i Nykøbing Falster, Grisebrønden i Århus, Radiofoniskulpturen i København, Hjort og ørne og Frederiksborghesten i Hillerød, Ørnebrønden i Sønderborg og To søstre i Glostrup, samt den polykrome og enestående mosaikskulptur Slange der æder en kanin fra 1937, som i dag er på Designmuseum Danmark. Et andet smukt eksempel på hans mosaikkunst er den kæmpestore gulvmosaik fra Århus Rådhus, der i 1998 blev genopsat af Erik Varming på en væg i Forskerparken i Århus. Man kan med god ret sige at Mogens Bøggild er sit værk. Med en sensibilitet skildrede og fastholdt han sine figurers komplicerede bevægelser med en detaljerigdom, der både er tro mod materialet og repræsentationen, og for beskueren fremstår både skitser og færdige værker i dag fuldgyldige – og rige på (syns)oplevelser.

På udstillingen vises mindre skulpturer, akvareller og tegninger. Det er hovedsagligt skitser og de giver et sjældent indblik i et arbejdes begyndelsesstadier, der hvor inspirationen med en lethed omsættes til stregen på papiret og til håndens aftryk i det våde ler. Det er efterladte arbejder, der nu er givet fri til at vise offentligheden.

Mogens Bøggild (1901-1987) blev uddannet billedhugger på Kunstakademiet i København i årene fra 1919 hos E. Utzon-Frank, og debuterede på KE i 1920. I 2013 viste Thorvaldsens Museum skitser og forarbejder til de offentlige udsmykninger. Han var professor på Kunstakademiets Billedhuggerskole fra 1955-71. Mogens Bøggild modtog Eckersberg medaillen i 1930, Thorvaldsen medaillen i 1940 og tildeltes Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens hæderspris i 1963. Fra 1967 modtog han den årlige statsydelse.

I udstillingsperioden er åbningstiderne onsdag – fredag kl. 12-17 og lørdag kl. 11-15. Der er lukket skærtorsdag og langfredag.

Kilde: Banja Rathnov Galleri & Clausens Kunsthandel

Banja Rathnov Galleri og Clausens Kunsthandel

Studiestræde 14, 1. sal
1455 København K

Ons-fre 12-17
Lør 11-15

Gratis entré

Kontakt

+45 3011 0132

Mogens Bøggild: Naturiagttagelser – fra en billedhuggers skitsebog
23 mar 201828 apr 2018

Del

'Mogens Bøggild: Naturiagttagelser - fra en billedhuggers skitsebog'

Facebook