Michael Armitage – Beretning fra en analfabet
10 jun 202117 okt 2021

Michael Armitage: Account of an Illiterate Man, 2020. Foto: Theo Christelis.

Fra juni 2021 præsenterer Ny Carlsberg Glyptotek soloudstillingen Michael Armitage: Beretning fra en analfabet med en af de mest interessante samtidskunststemmer inden for maleri, MICHAEL ARMITAGE (f. 1984).

Armitage, der er født i Kenya og uddannet fra Slade School of Art og Royal Academy of Arts i London, arbejder i spændingsfeltet mellem østafrikanske og europæiske traditioner, nøje udvalgt og frit sammensat i kunstnerens værker. I Armitages monumentale oliemalerier sammenvæves politiske begivenheder, popkultur, sociale medier, folklore og personlige erindringer med mytologi og drømmelignende billeder.

Med Michael Armitage – Beretning fra en analfabet er det første gang, man kan opleve en soloudstilling af kunstneres værker i Norden. Udstillingen viser en række af hans hovedværker samt helt nye værker indlånt fra både private samlere og prominente institutioner. Udstillingen bliver også den første nogensinde, hvor Armitage præsenteres i en stedsspecifik installation skabt med afsæt museets samlinger af 6000 års kunst og arkæologiske genstande. Udstillingen er kurateret i tæt samarbejde mellem Ny Carlsberg Glyptotek og kunstneren selv.

Dialoger mellem fortid og samtid

Armitage arbejder i dag både i Nairobi og i London, hvor han citerer begge byers historie og kultur og benytter dem som afsæt for sin kunstneriske produktion. Som billedkunstner vender han sig således både mod den vestlige avantgarde af kunstnere som Goya, Manet og Gauguin og mod østafrikanske, modernistiske kunstnere som Meek Gichugu (f. 1932, Ngecha, Kenya), Chelenge (b. 1961, Kericho, Kenya), and Jak Katarikawe (c. 1938–2018, Kampala, Uganda). Han blander forskellige kulturer og epoker, henter inspiration helt tilbage fra antikken, men altid uden at miste synet af aktuelle nyhedsmedier og politik fra hans fødeland Kenya.

Armitages mangesidige praksis udspiller sig også i hans teknik, hvor han ikke maler på konventionelt lærred men på Lubugo: et tekstilagtigt materiale med en lang tradition i Uganda, som kunstneren opdagede på et turistmarked i Nairobi. Det er fremstillet af bark fra figentræer, som forarbejdes ved at blive sat i blød, banket og tørret, og får huller og grove fordybninger, når det strækkes stramt ud. Det er på dette organiske materiale, at Armitages univers former sig som et landskab af rige og fortættede fortællinger.

Ny Carlsberg Glyptotek tilbyder stadig nye vinkler på de ældre samlinger. Til den kommende særudstilling har museet i samarbejde med Armitage adresseret kunstnerens vidtfavnende, kulturelle arv ved at arrangere en række nøje udvalgte dialoger mellem Armitages værker og hans inspirationskilder i form af værker fra museets rige samlinger. Udstillingen skaber en række originale og stedsspecifikke udvekslinger, hvor hovedværker fra den franske samling som Édouard Manets Kejser Maximillians henrettelse (1867), Berthe Morisots Ammen (1880) og Paul Cézannes Badende kvinder (1898/1902) kan opleves side om side med oldgamle ægyptiske dyr i granit og bronze samt antikke marmorskulpturer, der bl.a. fortæller myterne om guden Apollon og kong Juba II af Numidien.

Udstillingen tilbyder et refleksionsrum: Et univers, hvor oldtidens ikonografi og den kunsthistoriske kanon går i dialog med os selv, vores kulturarv og den politiske samtid, vi i dag lever i. Som Armitage selv formulerer det: ”Maleri er en måde at tænke noget igennem, forsøge at forstå en oplevelse eller en begivenhed lidt bedre og forsøge at kommunikere en del af et problem videre til andre”.

Kilde: Ny Carlsberg Glyptoteket

Glyptoteket

Dantes Plads 7
1556 København V

Tir-søn 10-17
Tor 10-21

Entré til udstillinger
Gratis entré om tirsdagen, ekskl. tidsbegrænsede udstillinger
Under 18 år: Gratis entré

Kontakt

+45 33418141

Michael Armitage – Beretning fra en analfabet
10 jun 202117 okt 2021

Del

'Michael Armitage - Beretning fra en analfabet'

Facebook