Alexander Tovborg: Troens ridder
1 okt 20168 jan 2017

Alexander Tovborg har i de senere år indtaget en markant position nationalt såvel som internationalt med sin interesse for det mytiskes og det religiøses betydning for vores selvforståelse i dag. I sin praksis undersøger Tovborg blandt andet, hvordan vi forholder os til religioners og mytologiers symbolik. Det sker gennem et varierende, kunstnerisk udtryk, som spænder på tværs af medier som maleri, tegning og skulptur. Til sin kommende soloudstilling i Kunstforeningen GL STRAND, tager Tovborg udgangspunkt i den bibelske fortælling om Noahs Ark og syndfloden, og hvordan denne myte genoplives i nutidige sammenhænge i et populærkulturelt format.

Alexander Tovborg: Troens ridder, 2015/2016. Her opstillet i Ribe. Pressefoto.
Alexander Tovborg: Troens ridder, 2015/2016. Her opstillet i Ribe. Pressefoto.

En stor frise løber væggen rundt i ovenlysgalleriet på 3. sal og viser farverige scener fra den gammeltestamentlige fortælling. Frisen udgør et scenisk bagtæppe for udstillingens centrale værk, en monumental skulptur bemalet og udformet som en hoppeborg i et formsprog med inspiration fra tidligere afbildninger af Noahs Ark. Værkerne er skabt til GL STRANDs udstillingsrum og bemalet med Tovborgs karakteristiske farvepalet og symbolprægede formsprog. Men det er et udsædvanligt materiale, gul pvc, som Tovborg anvender til både frisen og hoppeborgen og i udstillingens scenografi – et materiale, som især kendes fra legelandsuniverset. Materialet er gennemgående i udstillingen og dets syntetiske karakter bidrager til at give værkerne og rummet en markant og
intens, sanselig fremtoning.

Hoppeborgen, der også udgør udstillingens titelværk, har inden udstillingen fået tilført en særlig betydning ved at fungere som folkeligt forlystelsesmiddel. Tovborg opstillede således i løbet af et år arken ved byfester og mærkedage rundt om i landet. Her kunne værket benyttes af to personer ad gangen, der aktivt kunne involvere sig i mytens fortælling om de udvalgte på arken. Tovborg deltog selv i begivenhederne og bidrog væsentligt til værkets performative helhed. Værket vender nu tilbage til sit oprindelige udgangspunkt som kunstværk i udstillingen i GL STRAND, hvor arkens rejse rundt i landet og mødet med dens brugere kan opleves i en formidlende dokumentarfilm.

Titlen, Troens ridder, er inspireret af Søren Kierkegaards bog Frygt og Bæven. Troens ridder er hos Kirkegaard en form for samfundskarakter, der ikke føler angst og udelukkende handler på baggrund af sine idealer og stærke tro. I det lys beskriver titlen forholdet mellem troen og tvivlen. Tovborgs udstilling behandler idéen om netop dét at tro gennem et motiv og et bibelsk udgangspunkt. Ifølge Tovborg skabes værkerne i deres helhed i mødet mellem et religiøst symbolsprog og populærkultur i form af hoppeborgens funktion som forlystelsesmiddel.

Om kunstneren
Alexander Tovborg (f. 1983 i København) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi og fra Staatliche Akademie der Bildenden Künste, Karlsruhe. Tovborg har en lang række markante nationale såvel som internationale solo- og gruppeudstillinger bag sig. Tovborg har været indstillet til Carnegie Art Award og er repræsenteret i flere væsentlige internationale gallerier og i Danmark af Galleri Nicolai Wallner.

Kilde: Kunstforeningen GL STRAND

Kunstforeningen GL STRAND

Gl. Strand 48
1202 København K

Tir-søn 11-17, ons 11-20

Entré til udstillinger
Under 16 år: Gratis entré

Kontakt

+45 3336 0260

Alexander Tovborg: Troens ridder
1 okt 20168 jan 2017

Del

'Alexander Tovborg: Troens ridder'

Facebook