Still fra Præsten og konkylien, Germaine Dulac, 1927. Begærets skaldyr – surrealismens optagethed af sex og besættelse fik et tidligt udtryk i Dulacs banebrydende film. (Pressefoto)
Selvportræt (som vægtløfter), Claude Cahun, 1927 (© Jersey Heritage Collections). Queerbevidsthed 60 år før tid! (Pressefoto)
29 rue d’Astorg, Dora Maar, ca. 1936 (© Dora Maar). Et surrealistisk hovedværk betydningsfuldt navngivet efter kunstnerens atelieradresse. (Pressefoto)
Perletaske, Sophie Taeuber-Arp, 1918. Genreblandingen og det kommercielle islæt er en af årsagerne til den lange glemsel kunstneren har oplevet. (Pressefoto)
Tango-Magic-City, Sonia Delaunay, 1913. Med sin mand, Robert, udviklede Sonia Delaunay orfismen, hvor farverne skaber dynamik og bevægelse. (Pressefoto)
Rum-komposition, Katarzyna Kobro, 1928. De spinkle pladers rumdannende effekt i Kobros værk peger frem mod langt senere skulptur som eksempelvis Robert Jacobsens. (Pressefoto)