Rita Ackermann: Forsvindingens æstetik
22 okt 201622 jan 2017

Anbefalet under Det skal du se! uge 42
Rita Ackermann slog igenom på New Yorks konstscen i början av 1990-talet med sina stilrena men samtidigt suggestiva skildringar av kvinnokroppen. Hennes stora målningar av nymflika flickor tecknade med linjer som frammanar både skönhet och fulhet blev mycket uppmärksammade och gav henne en plats i samtidens kulturliv. Dessa tidiga verk har tjänat som utgångspunkt för hennes serie målningar med samlingstiteln The Chalkboard Paintings (Svarta tavlan målningarna).

Utställningen på Malmö Konsthall – Ackermanns första i Skandinavien – utforskar relationen mellan dessa båda serier, skapade med mer än tjugo års mellanrum, och bjuder in betraktaren att uppleva de olika skikten i verken. Den uttrycksfulla linjen, gestaltningen av kroppen, de gåtfulla och djärva gesterna bidrar var för sig till dikotomin mellan det vackra och det våldsamma. Att se det som är synligt och känna det som inte syns, att ana mellanrummen och försvinnandet. Det successiva upplösandet av varje likhet med en mänsklig gestalt, på randen till intet.

Rita Ackermann har nyligen själv beskrivit hur hon arbetar med dessa ”svarta tavlan målningar”:

”Verken är skapade genom upprepade utsuddningar. Tillkomstprocessen är densamma som det som sker på svarta tavlan i ett klassrum. En form eller bild tecknas på den svarta eller gröna tavlan; för att sedan suddas ut inför nästa lektion. Eftersom jag börjar med att grunda dukarna med griffelfärg måste de spännas upp på väggen. Utsuddningarna är kraftfulla och fysiska. Jag upptäckte att ju mer manisk utsuddningen är, desto mer synlig blir ibland teckningen under skikten av borttvättat kritdamm. Det ömtåliga och anspråkslösa hos det påtagligt ”simpla” materialet – kritan – visar sig vara det som gör mest motstånd.” 

Rita Ackermann: Meditation on Violence I, 2014
Rita Ackermann: Meditation on Violence I, 2014

Hennes klassiska skolning vid den ungerska konstakademin i Budapest och hennes intresse för filosofi, i synnerhet Paul Virilio och hans diskussioner kring perceptionens och försvinnandets logistik, har påverkat hennes liv och konst. Figurerna som framträder i hennes verk är i grunden klassiskt komponerade, men samtidigt djupt förankrade i samtida konceptuella perspektiv.

Rita Ackermann föddes 1968 i Budapest. Efter att ha avslutat sina studier flyttade hon i början av 1990-talet till New York, där hon fortfarande bor och arbetar. Hennes verk har visats på en mängd separat- och grupputställningar runt om i världen.

Kilde: Malmö Konsthall

Malmö Konsthall

S:t Johannesgatan 7
SE-205 80 Malmö

Tilgængelighed:

Niveaufri adgang - ja

Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - ja

Tirs-søn 11-17
Ons 11-19

Gratis entré

Kontakt

+46 (0)40 34 60 00

Rita Ackermann: Forsvindingens æstetik
22 okt 201622 jan 2017
Kurator

Del

'Rita Ackermann: Forsvindingens æstetik'

Facebook