René Holm: Overgang
5 nov 20164 dec 2016

Hvad sker der, når kunsten nægter at lade sig kategorisere og i stedet skaber kombinationer af formater og idéer?

Hvordan bevæger kunsten sig frem – hypotetisk såvel som praktisk – og hvilke videre muligheder byder sig til som konsekvens? Dette er spørgsmål, som har luret siden den tidlige modernisme, og som især blev gjort præsente af avantgardisternes eksperimenter og fremvæksten af en postmoderne kunstforståelse, hvor alt var muligt og derfor tilladt.

Med udstillingen Overgang på Vestjyllands Kunstpavillon indskriver maleren René Holm sig i denne tradition. Som titlen antyder, stiller udstillingen skarpt på hybrider i kunsten, både i henhold til sammenføjning af kunstneriske greb og i forholdet til historiske perioder. Overgang tager udgangspunkt i to kunstneriske fremgangsmåder og viser, hvordan det klassiske oliemaleri tager sig ud i mødet med den kommercielle og digitaliserede æstetik, som samtidens mode- og livsstilsmagasiner er eksponenter for.

Overgang består af 126 udrevne, bemalede sider fra magasiner samt fire klassiske oliemalerier. Holm kalder selv udstillingen for sit ”kunstneriske tålmodighedsprojekt”, hvilket giver mening, eftersom den tog ham ti år at realisere. Mere end et årtis møjsommelig indsamling af alskens musik- og tatoveringsmagasiner, kunstaviser, modeblade og graffitibøger har dannet grundlag for Overgangs vildt forgrenede motivverden, der spænder fra portrætter af Lucian Freud og Ai Weiwei over Helle Thorning-Schmidt til Snoop Dogg og kunstnerkollegaen Christian Lemmerz.

I 2012 begyndte René Holm målrettet at arbejde med bemaling af de magasinsider, han fandt interessante nok til videre bearbejdning. Eksperimentet viste sig hurtigt at kredse om portrætterne, men det var på ingen måde givet på forhånd hvilke af disse, der ville fungere; mange forskellige faktorer spillede ind i udvælgelsen af subjektet. En spændende baggrund eller en usædvanlig komposition kunne, lige så godt som en stor personlighed i forgrunden, gøre udslaget og blive motor for værkets udvikling.

René Holm: Fra udstillingen Overgang
René Holm: Fra udstillingen Overgang

I sit arbejde med bemaling af magasinernes fotografier foretager René Holm to greb: en genfortolkning af nutiden samt en aktualisering af fortiden. Den aktualisering, som mode- og livsstilsmagasinerne lever højt på, river René Holm bogstaveligt talt ud og sætter ind i en ikke-tidslig dimension. Pludselig står billederne alene og nøgne som vidnesbyrd om den tid og sammenhæng, de engang var en del af. I udstillingen finder magasinernes blanke udtryk en ny sammenhæng i den tykke oliemaling, der flyder ud i papiret og bliver en del af omgivelserne. Et mix af materialer og dimensioner opstår her. Malerierne synes til tider komplette, gennemførte opstillinger, til tider forvrængninger af perception i henhold til dimensioner og rumforståelse.

Holm tager afsæt i en højdigitaliseret verden, hvor det kunstneriske udtryk synes mere grænseløst end nogensinde før. Aldrig har vi haft flere platforme at opleve kommerciel kunst på, og aldrig har vi været så blaserte i mødet med den.
René Holm skaber med Overgang et personligt tværsnit af sine inspirationskilder sat udenfor tid og rum, hvor kommerciel interesse smelter væk, og personerne, kendte såvel som ukendte, står frem som samtidens nyfortolkede ikoner.

Kilde: Karen Ægidius, kunsthistoriker (katalogtekst)

Tirs-søn 13-17

Entré til udstillinger
Under 18 år: gratis entré

Kontakt

+45 97172879

René Holm: Overgang
5 nov 20164 dec 2016

Del

'René Holm: Overgang'

Facebook