Leif Kath: Jubilæumsudstilling
5 okt 20191 dec 2019

Med forfatteren Ernest Hemingways ord kan man sige, at Leif Kath kender kvaliteten af sin kunst ved at se på dét, han udelader. Det kræver mod og en klar tankegang. Leif Kaths kunst udspringer af lidenskabelig koncentration. Han er ikke en mand, der råber højt om sin kunnen. Han lader billederne tale. Og det gør de i et overbevisende klart, non-figurativt og smukt sprog med vibrerende liv. Det drejer sig med kunstnerens egne ord om at “reducere og koncentrere”. Og hans værker er de senere år blevet tiltagende intense og spændstige i deres udtryk.

Leif Kath. Pressefoto.

Vi træder ind i det centrale i det kunstnerisk skabende univers, når vi står over for malerier, tegninger, grafik og skulpturer af Leif Kath. For han tør dvæle ved det vibrerende, skabende felt. Som han selv karakteristisk udtrykker det, nærmer han sig det centrale, kreative udgangspunkt med ”nysgerrighed og ydmyghed”. Vi står over for værker af en kunstner, der rummer en sjælden kombination af stor følsomhed og evne til at udelukke al unødvendig støj.

Værkernes stilistiske klarhed og præcision vidner om uhyre bevidste valg af billedelementer og farvesammenstillinger. Inspirationen opstår ofte i det nære, i oplevelsen af arkitektur eller nyskabende værker i kunsthistorien men også på længere udlandsophold, som på Civitella Ranieri i Italien i et internationalt, kreativt miljø. Yderligere fornemmer man – når man iagttager Leif Kaths raffinerede og ofte minimalistiske malerier og grafiske arbejder, der åbner for et åndeligt rum – et slægtskab med enkelheden og roen i japanske træsnit og japansk kunsthåndværk. Koncentration er netop et nøgleord i japansk kunst og kunsthåndværk, hvor det ikke drejer sig om fornyelse men om fordybelse.

Der går stærke, røde tråde – både mere konkret og i overført betydning i Leif Kaths kunst. Han genoptager ofte motiver, som han tidligere har arbejdet med og bearbejder dem på nye måder. Som den vigtige, grafiske serie Jardin de Versailles, 1978, som tager udgangspunkt i parkrummet i Versailles med kegleformede buske, en skulptur og markant perspektiv. Den drømmeagtige stemning i de enkelte ætsninger, hvor motivet er mere eller mindre fremtrædende, giver et scenisk, filmisk præg. Kompositionen i Versailles-serien synes at danne basis i flere af Leif Kaths senere værker, hvor han arbejder ud fra et centralt punkt. Det ses i en række linoleumssnit fra 2008/2009 med vibrerende bevægelser, der sender beskuerens blik ind mod centrum. Mod et skabende udgangspunkt.

Leif Kath var medstifter af den grafiske sammenslutning Trykkerbanden i 1971, og har siden bevæget sig fra det figurative til det stærkt forenklede udtryk. Afsættet for Leif Kaths kunst er en blanding af undren og taknemmelighed. I værker i intime formater skaber han stor skønhed og dynamiske rum ved hjælp af rene snit og små forskydninger, mens han holder sig helheden for øje. Han indkredser dét, man kunne kalde mulighedernes rum, snarere end han serverer pointer. Han tør gribe ud efter det uudsigelige. Derfor er det så fascinerende at følge med i hans kunstneriske produktion.

Som beskuer af Leif Kaths kunst kan man føle, at man er på bølgelængde med ham. Det betyder ikke, at det skal råbes ud.

Kilde: Eva Pohl, Morsø Kunstforening

Morsø Kunstforening

Holmen 7C
7900 Nykøbing Mors

Tir-søn 12-17

Entré til udstillinger
Under uddannelse: gratis entré

Leif Kath: Jubilæumsudstilling
5 okt 20191 dec 2019

Del

'Leif Kath: Jubilæumsudstilling'

Facebook