Forgrund og baggrund, fotografi og maleri, form eller abstraktion – disse modsætninger er det bogstavlige og konceptuelle udgangspunkt, der ligger til grund for James Hydes malerier på egne fotografier.
Gennem de seneste tyve år har Hyde været en indflydelsesrig men undervurderet kunstner på New York og Brooklyns kunstscene og skabt værker, der tilgodeser den til tider udmattede arv efter den amerikanske efterkrigstids abstrakte maleri.
Siden 2003 har Hyde undersøgt mulighederne for at udfolde malerisk abstraktion på inkjet prints. Han benytter fotografiets flade som et topologisk område, og knytter maleriets substans sammen med baggrundens rumlige dimensioner for at skabe nye betydninger. I disse umiddelbare værker, benytter han abstrakte geometriske former til at bryde fotografiets semantiske fremstilling af verden. I modsætning til den amerikanske kunstner John Baldessari, hvis sammenstilling af fotografi og abstraktion eksisterer i samspillet med massemedierne, tager Hyde det digitale fotografis realisme og placerer det i samspil med de farverige abstrakte former, sætter det fotografiske udtryk på plads og gør det til et specifikt sted, mens spørgsmålet om fotografiets sandhed gentænkes.
Kilde: David Risley Gallery
Bispevej 29
2400 København NV
Ons-fre 12-17, lør 12-15
Gratis entré
+45 26163671