Georg Jagunov: Khlōra
29 sep 201629 okt 2016

De næste fire uger kan du opleve Georg Jagunovs skulpturelle installation Khlōra hos det nye udstillingssted Sabsay i indre København. Jagunov eksperimenterer med alternative medier og avanceret teknologi i sin kunst, hvilket stemmer overens med Sabsays målsætning om at vise national og international kunst, der eksperimenterer med nutidens muligheder for kunstnerisk udfoldelse.

På torsdag den 29. september åbner en ny soloudstilling af Georg Jagunov, der sammensætter flere forskellige komponenter og værker til ét samlet, narrativt rum. Ved at kombinere digitale projektioner, lyd, lys, skulptur og tekst, skaber Jagunov et multisensorisk, mørklagt rum, hvori udstillingens hovedværk – installationen Khlōra – udfolder og bevæger sig.

”Jeg vil gerne skabe et rum, der har sine egne regler og sin egen logik” siger Georg Jagunov, som fik idéen til Khlōra for to år siden efter at have set en dokumentarfilm om orkideer. Kunstneren sammenligner orkideens evne til at imitere og manipulere sine omgivelser med den mytologiske figur nymfens transformerende og forførende egenskaber.

”Inspireret af naturens evne til at kommunikere gennem form, farve og lyd, kombinerer Jagunov visuelle og auditive elementer i sin installation og undersøger derigennem, hvordan vores sanser kan påvirke hinanden i opfattelsesprocessen,” fortæller Johanne Steen fra Sabsay.

Foruden installationen Khlōra byder udstillingen på en håndfuld af Jagunovs andre værker, der spænder over skulpturer, tekst og en lyskasse.

Pressefoto.
Pressefoto.

Eksperimenterende og avanceret teknologi er en del af Jagunovs kunstneriske udfoldelse
Jagunov arbejder ofte med lyddesignere, forskere og teknikere til at udvikle sine installationsværker. Udstillingens hovedværk gør både brug af en specialdesignet motor, der får skulpturen til at bevæge sig samt avanceret ’projection mapping’-teknologi, der forvandler skulpturen til en tredimensionel projektionsoverflade i bevægelse.

Det er ikke første gang, Georg Jagunov kombinerer digitale projektioner og fysiske genstande. I 2014 viste Jagunov sit værk Cocoon på Buddenbrooks i København. ”Man har brug for tid, så tingene kan udvikle og udfolde sig. Jeg startede med puppen for to år siden, nu er det blomsten, og jeg har tilføjet bevægelse til skulpturen. Næste gang bliver det nok flere forskellige skulpturer i bevægelse eller måske et helt rum med loft, vægge og gulv,” siger Georg Jagunov og forklarer, at den kommende udstilling bygger videre på samme kunstneriske research som Cocoon.

Sabsay vil vise kunst fra en ung, international generation af kunstnere
Udstillingsstedet Sabsay åbnede maj 2016 og er beliggende centralt i København i Store Strandstræde. Formålet med udstillingsstedet er ifølge grundlæggeren at berige den danske kunstscene med nye navne og praksisser og at opfordre til fællesprojekter mellem internationale og lokale kunstnere og kuratorer.

Masha Sabsay, grundlægger af udstillingsstedet Sabsay, udtrykker formålet således: ”Vi ønsker at give en ny generation af spirende kunstnere et rum til at eksperimentere og sammensætte udstillinger, der skubber grænser og bryder med det vante.”

”Det er et godt hold at arbejde sammen med. Og det er utrolig interessant, at jeg kan være med til at forme initiativet,” siger Georg Jagunov og tilføjer, at Sabsays internationale udsyn er attraktivt og givende for kunstmiljøet.

Om Georg Jagunov
Jagunov er født i Rusland og opvokset i København, hvor han har boet og arbejdet siden 1998. Han dimitterede fra Det Danske Kunstakademi i 2011 og har tidligere studeret på Brera Art Academy i Milano fra 2007-2008. I august 2014 modtog han et tilskud fra Statens Kunstfond til et to-måneders ophold i Tokyo efterfulgt af en udstilling på 3331 Chiyoda Art Center.

Kilde: Sabsay

SABSAY

Store Strandstræde 19
1255 København K

Tir-fre 12-18, lør 11-15

Gratis entré

Georg Jagunov: Khlōra
29 sep 201629 okt 2016

Del

'Georg Jagunov: Khlōra'

Facebook