Crystal Ceresa: Lucky Escape
23 sep 202320 okt 2023

Crystel Ceresa

Betalt indhold

Pressemeddelelse:

Galleri Christoffer Egelund er stolte af at kunne præsentere udstillingen Lucky Escape med Crystel Ceresa. Udstillingen er galleriets 4. soloudstilling med den schweiziske kunstner, hvis farverige portrætter og slående blomstermalerier under deres smukke overflade viser os, hvor meget vi i virkeligheden beskæftiger os med det at se ud. Udstillingen, der består af heltnye malerier, kan opleves i Bredgade 75 fra 23. september til 20. oktober 2023.

Oftest er formålet med et portræt at indfange den portrætteredes personlighed – at nå ind til noget dybt menneskeligt og dybt individuelt og indfange dette på lærredet. Det er da også, hvad Crystel Ceresas portrætter fremstår som ved første øjekast: Farverige personligheder, der hver på deres unikke måde skiller sig ud fra mængden og har mod og karakter til at møde beskuerens blik – personligheder, der bogstaveligt talt er larger than life og står som urokkelige mastodonter i deres selvsikkerhed. Dette er dog kun noget af sandheden.

Crystel Ceresa maler ikke bestemte personer, eller personer, hun kender. I stedet forestiller udstillingen Lucky Escapes portrætter ukendte personer fundet på internettet. Udstillingen bliver dermed en form for stikprøve, der viser portrættet, som det tager sig ud online, og det, vi bruger det allerflittigst til: at fremstille netop det billede af os selv, som vi gerne vil have, at omverdenen skal se. Med deres lysende, farvede hår og detaljerede tatoveringer, er der tale om personer, der i høj grad har tænkt over, hvordan de præsenterer sig over for omverdenen. Som en farverig rustning, der beskytter ens skrøbelige selvværd mod dømmende blikke, bliver den kuraterede onlinepersonlighed en narcissistisk facade, der eksisterer alene for at se ud. Har man indset dette, kan man nå at få sin Lucky Escape fra de skabte identiteters komplicerede spil.

Også dyrene er en kommentar på vores liv og identitetsskabelse på sociale medier. Med deres super-nuttede udtryk og de retroinspirerede, nærmest kitschede pangfarver giver de mindelser til 80’er-mode, gamle børnebøger og det tidlige internet. De bliver dermed inkarnationen af den higen mod det nostalgiske, der er karakteristisk for meget af vores eksistens på sociale medier. Ligesom det ultra-nuttede kawaii-univers bliver de et Peter Pan-agtigt forsøg på at fastholde det barnlige ved at opfinde et ideelt kæledyr, der både er elskeligt i sit udtryk og med på sjov og spas – sådan et kæledyr, som man ville ønske, man havde haft som lille.

Crystel Ceresas malestil afspejler hendes arbejde med det flygtige. Ved at gøre flittigt brug af airbrush opnår hun et diffust udtryk, hvor selv objekter, der er i maleriets fokusplan, synes delvist at opløses i udefinérbare tåger. At skifte mellem det skarpt fremstillede og det diffuse i et maleri er en klassisk måde at lede beskuerens opmærksomhed hen på det, man synes er vigtigt. Ved at lade hele sit motiv fremstille i forskellige grader af diffushed opnår Crystel Ceresa dermed et drømmende udtryk, hvor motivet synes at glide ind og ud af rækkevidde – det bliver æterisk og flygtigt, noget, der hele tiden skal jagtes, ligesom de personaer, vi så ihærdigt forsøger at skabe om os selv.

En vigtig del af Crystel Ceresas œuvre er blomstermaleriet. Blomstermaleriet er en genre, der gennem historien har været kvindens genre. Udelukket fra at deltage i studiet af nøgenmodeller og dermed udelukket fra at producere malerier med scener med mennesker, der udspiller en historie, var kvindelige malere nødsaget til at male de objekter, de havde til rådighed, herunder ofte blomster. I Crystel Ceresas kyndige hænder bliver blomstermaleriets feminine rødder forstærket tifold; i lyse og sarte nuancer af lyserød og lilla, og med hendes karakteristiske diffuse udtryk bliver iriser, pæoner og stolte kavalerer en del af et hyper-feminint univers, der er fyldt med det lette, det luftige og det yndige. Men i modsætning til mange traditionelle blomstermalerier er Crystel Ceresas blomster malet i mange gange deres naturlige størrelse. Lige som man er mest betaget af dem, synes det, at man næsten bliver opslugt af dem, som var de kødædende blomster, der lokker deres bytte til ved hjælp af illusionens kraft.

Dette spil mellem en glittet facade og dybere og forstyrrende lag, der er den egentlige essens, er således kernen i Crystel Ceresasarbejde. Her er man altid i tvivl om, om det man ser, er toppen af et isbjerg, der under overfladen rummer langt alvorligere dybder, eller om den dekorative overflade er motivets egentlige essens. Men som hun viser med Lucky Escape, kan det i høj grad betale sig at gøre det hårde arbejde, at forsøge at se bag de forførende facader, for det er først, når man kan se det opstillede som opstillet, at man i sandhed kan se sig selv og sin omverden.

Crystel Ceresa (født 1977) bor og arbejder i Genève, Schweiz. Hun har studeret ved École des Arts Décoratifs i Genève, og i 2004 blev hun uddannet Master of Art fra École Supérieure des Beaux-Arts i Genève. Ceresa har haft adskillige soloudstillinger og deltaget i flere gruppeudstillinger hos Galleri Christoffer Egelund og er en af galleriets faste kunstnere. Hun har modtaget støtte og priser fra betydelige fonde som Fondation Patino (FR) og Fundazione Schiaredo (CH) og i 2023 har hun vundet Genèves kommunale kunstfonds FMAC-pris. Derudover har hun udstillet i galleriet på tværs af Schweiz og Europa. Hendes værker indgår i prominente private og offentlige samlinger som AcademischMedisch Centrum, Amsterdam, Bank Julius Bär, Basel, Collection Yves Racloz, Genève og Collection Nicolas Torroni, Genève.​

Dette indhold er produceret i samarbejde med et udstillingssted som en del af udstillingstedets Artguide-abonnement hos kunsten.nu.
Kunsten.nus uafhængige redaktion har intet at gøre med indholdet.

Galleri Christoffer Egelund

Bredgade 75
1260 København K

Ons-fre 15-18
Lør 12-16 og efter aftale

Gratis entré

Kontakt

+45 33939200

Crystal Ceresa: Lucky Escape
23 sep 202320 okt 2023

Del

'Crystal Ceresa: Lucky Escape'

Facebook