Char Davies: Osmose (1995) og Ephémère (1998)
4 jun 202214 aug 2022

Char Davies: Tree Pond, Osmose (1995). Digital still captured in real-time through HMD (head-mounted display) during live performance of immersive virtual environment, Osmose. Pressefoto.

Anbefalet under Det skal du se! uge 22.

De immersive virtuelle kunstværker Osmose og Ephémère blev udviklet af Davies i VR teknologiens tidlige år og betragtes som de første eksempler på immersiv VR i kunst, og anses for at være hovedværker inden for den digitale kunsts historie.

Værkerne Osmose og Ephémère præsenteres på Fotografisk Center, mere end 25 år efter de blev skabt og efter en omfattende restaurering for at leve op til nutidens teknologiske standarder, men samtidig med et mål om at bevare de oprindelige værkers æstetik og atmosfære.

Udstillingen former sig som en totalinstallation, der byder på interaktive og individuelle immersive rejser med live lyd og video. I Osmose og Ephémère vil publikum kunne udforske abstrakte, lysende landskaber gennem egen vejrtrækning og balance. I Osmose er det muligt at fordybe sig i talrige verdener, lige fra et underjordisk rige bestående af rødder og klipper til et sted oppe over skyerne. I Ephémère forandrer omgivelserne sig i takt med de skiftende årstider, som er bygget op omkring et halvgennemsigtigt skovlandskab, hvor jord og krop er i bevægelse. For begge værker gælder det, at enhver, der oplever dem, vælger sin egen vej, så ingen rejse er ens. Det er også muligt at opleve værkerne uden at være iført VR-udstyr og dermed omsluttet af dem, da de immersive rejser, der foregår i realtid, kan ses gennem en billed- og lydprojektion i udstillingen.

Kilde: Fotografisk Center

Fotografisk Center

Staldgade 16
1699 København V

Tir-fre 12-18
Tor 12-20
Lør-søn 12-16

Entré til udstillinger

Kontakt

+45 3393 0996

Char Davies: Osmose (1995) og Ephémère (1998)
4 jun 202214 aug 2022

Del

'Char Davies: Osmose (1995) og Ephémère (1998)'

Facebook