Belgisk Kunst – fra Boch til Magritte
10 feb 20241 sep 2024

RENÉ MAGRITTE, L’ÉTÉ, 1932, OLIE PÅ LÆRRED. COLLECTIONS DU MUSÉE D’IXELLES-BRUXELLES © COURTESY CH. HERSCOVICI © RENÉ MAGRITTE / VISDA 2023..

Anbefalet under Det skal du se! uge 6

Betalt indhold

Pressemeddelelse:

I Belgisk kunst – Fra Boch til Magritte ser vi på belgisk historie, kultur og identitet gennem kunstens prisme. Siden landets selvstændighed i 1830 har kunsten spillet en central rolle i at etablere en belgisk nationalidentitet. For selvom et nationalt fællesskab er usynligt, kan et lands geografi, historie, mad, musik og ikke mindst billedkunst være med til at sætte ord og billeder på denne komplekse størrelse.

I udstillingen dykker vi ned i de billeder, der igennem historien har været med til at forme den belgiske nationalidentitet, men vi dykker også ned i de værker, der hidtil har været overset i den kunstneriske kanon. Også i dialogen mellem den historiske kunst og samtidskunsten kan nye, vigtige nuancer blomstre frem og sætte spot på emner som erindring og drømme, identitetsskabelse og fællesskab.

– I et tæt samarbejde med Musée d’Ixelles, der råder over en af Belgiens vigtigste museumssamlinger, kan vi i udstillingen ”Belgisk kunst – Fra Boch til Magritte” præsentere værker af højeste kvalitet på Kunstmuseum Brandts. Det gør vi alt imens vi stiller skarpt på nye og oversete stemmer i den kunsthistoriske kanon. Nye vinkler belyses, og velkendte fortællinger nuanceres for tilsammen at udgøre et farverigt og facetteret billede på en kulturarv og national identitet i bevægelse. – udtaler Kunstmuseum Brandts’ direktør Stine Høholt.

GENFORTRYLLET HVERDAG
Trods landets størrelse har Belgien en udsøgt kunstnerisk tradition. I udstillingen Belgisk Kunst – Fra Boch til Magritte får den besøgende mulighed for at opleve flere af de mest populære kunstnere, som landet har fostret – heriblandt surrealisten René Magritte, hvis karakteristiske æbler, piber og bowlerhatte har sat et markant aftryk på brandingen af Belgien. Med sin særegne figurative malestil er Magritte blevet verdensberømt for at vende den genkendelige hverdag på hovedet, så vi kan se på vores omverden og hinanden med friske øjne.

Men den belgiske kunsthistorie gemmer også på andre fortællinger: Om det belgiske landskab, det belgiske folk og ikke mindst om det internationale udsyn, der har inspireret den belgiske kunst, kultur og identitet. I udstillingen stiller vi også skarpt på nye og oversete sider af belgisk identitet og kunsthistorie. For hvordan udvikler den belgiske kunsthistorie og selvforståelse sig, når vi også inkluderer oversete kvindelige kunstnere? Hvordan ser den ud, hvis vi taler om de spændinger, der i årtier har floreret mellem det franske Vallonien og flamske Flandern? Og ikke mindst når skyggesiderne af koloniseringen af Congo afdækkes?

KUNSTENS NUANCER
I udstillingen Belgisk kunst – Fra Boch til Magritte vil den historiske kunst vække genklang i belgisk samtidskunst. Mødet mellem de forskellige perioder og kunstneriske udtryk kan få nye nuancer frem i både fortidens og samtidens kunstværker.

Med nye perspektiver og vinkler på belgisk identitet og kultur bliver den kanoniserede fortælling om landets historie, identitet og kunst til en flerstemmig fortælling, der ligesom kunsten, er i konstant bevægelse og fuld af nuancer.

Om udstillingen siger museumsinspektør og kurator Linnea Szilas:
– Med udgangspunkt i Belgiens historie og kunst inviterer udstillingen os til at reflektere over vores eget nationale ståsted. Også Danmark er et lille land i en globaliseret verden, hvor spørgsmål om historiens blinde vinkler og kunstens repræsentation bør præge den kulturelle dagsorden.

NYE PERSPEKTIVER OG ILLUSTRERET KATALOG
Udstillingen ledsages af et rigt illustreret katalog, med fire artikler der hver især kaster nyt lys over belgisk kunsthistorie og identitet. Kataloget indledes af en artikel af udstillingens kurator, museumsinspektør Linnea Szilas, der sætter spot på nogle af de underbelyste perspektiver i belgisk
kunsthistorie som udstillingen tager fat på. Herefter følger en artikel ved kunsthistorikerne Lyse Vancampenhoudt og Julie Waseige, der belyser forholdet mellem to hovedskikkelser i den belgiske kunsthistorie; nemlig Jane Graverol og René Magritte. Endelig udfolder kataloget også to perspektiver på belgisk nationalidentitet i artikler skrevet af henholdsvis Claire Leblanc, direktør for Musée d’Ixelles, og kunsthistoriker og gallerist Anne Wetsi Mpoma.

Dette indhold er produceret i samarbejde med et udstillingssted som en del af udstillingstedets Artguide-abonnement hos kunsten.nu.
Kunsten.nus uafhængige redaktion har intet at gøre med indholdet.

Kunstmuseum Brandts

Amfipladsen 7
5000 Odense C

Tirs-søn 10-17
Tors 10-20

Voksen 130,-
Børn (0-17 år) 0,-
Studerende 75,-
Grupper (min. 12 pers.) kr. 90,-
Sanseudstilling 30,- (skolebørn kr. 20, og undervisere kr. 50,-)

Kontakt

+45 65207000

Belgisk Kunst – fra Boch til Magritte
10 feb 20241 sep 2024

Del

'Belgisk Kunst - fra Boch til Magritte'

Facebook