Bad Timing – or How to Write History Without Objects
25 aug 202322 okt 2023

Grafik: Beate Bloch Christensen (baseret på en tegning af Henriette Heise).

Betalt indhold

Pressemeddelelse:

Bad Timing—or How to Write History Without Objects udforsker historiens udeladelser og bearbejder det narrative fravær i kvinders bidrag til kunsthistorien. Med en kombination af historiske værker og nyproduktioner af fremtrædende samtidskunstnere sætter udstillingen fravær i forgrunden.

I 1920 åbnede Kvindelige Kunstneres Retrospektive Udstilling på Den Frie, hvor 200 kvindelige kunstnere udstillede næsten 700 kunstværker. I dag er mange af værkerne gledet ud af historien, og det samme gælder fortællingerne om de kvinder, der skabte dem. Denne forsvinden er udgangspunktet for udstillingen Bad Timing—or How to Write History Without Objects.

Udstillingen undersøger, hvordan man kan arbejde med det fravær af objekter, vi står tilbage med i historien om kvindernes udstilling og deres levede liv. Hvordan kan fraværet tage form og blive registrerbart? Ti fremtrædende samtidskunstnere tager fat på dette spørgsmål og udforsker på hver deres særegne måde fravær som fænomen.

Ulla von Brandenburgs enorme tekstilinstallationer udgør den strukturelle rygrad i udstillingen. De gigantiske værker griber ind i Den Fries ikoniske arkitektur og skaber nye rum i rummene. Inden for disse bløde vægge vidner mørke aftegninger på tekstilet om objekter, der ikke længere er til stede, og som vi nu kun kan spore som skygger af fortid.

Herudover giver fraværet sig til kende på flere måder i udstillingen. Det udforskes i de tomme, udtværede landskaber i Anna Munks malerier og i processen, hvormed verdenshavene har opsuget pigmenten fra Jota Mombaças stofværker og efterladt nye spøgelsesagtige indfarvninger. Det mærkes i Henriette Heises undvigende ‘flaneter,’ i Hannah Blacks hullede politirapporter og Atiéna R. Kilfas fritstående model af en trappeopgang. Man fornemmer fraværet i Marie Søndergaard Lolks valg af skrøbelige materialer, i Eliyah Mesayers portal-lignende tærskelinstallation og i illusionen om kuratoren Bob Smith.

Selvom udstillingens kuratoriske tilgang er fravær, indgår malerier, tegninger, skulpturer og andre kunstværker skabt af de kvinder, som deltog på udstillingen i 1920. Blomstermotiver, portrætter af kvinder og børn, interiører og stilleben, stilfærdige landskabsbilleder og mennesker fordybet i hverdagslige sysler er ophængt i en stor installation skabt af Lea Porsager i det centrale udstillingsrum. Her er billederne fra kvindernes levede liv, verden set igennem de kvindelige kunstneres øjne, placeret blandt Porsagers kalibreringskrydsskulpturer, der metaforisk afstemmer kunsthistoriens ubalancer.

Med Bad Timing manifesterer fraværet sig på en måde, hvor det ikke blot opleves som tomhed, men paradoksalt nok som rum fyldt med genstande og tableauer, der tematiserer fraværet. Udstillingen stræber efter at bidrage til opbygningen af et transhistorisk fællesskab og frembringer en tilgang til kuratering og kunsthistorie, der ikke venter på det rette øjeblik, men derimod afskaffer ideen om dårlig timing.

Dette indhold er produceret i samarbejde med et udstillingssted som en del af udstillingstedets Artguide-abonnement hos kunsten.nu.
Kunsten.nus uafhængige redaktion har intet at gøre med indholdet.

Den Frie Udstillingsbygning

Oslo Plads 1
2100 Kbh Ø

Tilgængelighed:

Niveaufri adgang - ja
Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - ja

Tirs-søn 12-18
Tors 12-21

Voksne: 70 Kr.
Studerende: 50 Kr.
Pensionister: 50 Kr.
Under 12 år: Gratis entré

Kontakt

+45 3312 2803

Bad Timing – or How to Write History Without Objects
25 aug 202322 okt 2023

Del

'Bad Timing – or How to Write History Without Objects'

Facebook