Ansigt og identitet – en FACE udstilling
8 apr 20178 okt 2017

Anbefalet under Det skal du se! uge 14
Ansigtets kommunikation
Ansigtet kan beskrives som en membran imellem to menneskers bevidstheder. Det sender konstant signaler til omverdenen. Det er uhyre interessant at undersøge for billedkunstnere i deres stræben efter at forstå mennesket og eksistensen. Den aktuelle udstilling kan opleves som en kunstnerisk undersøgelse af forholdet mellem ansigt og en identitet. Værker af 15 billedkunstnere fra ind- og udland udgør udstillingens nutidige dimension. I kunsthistorien står ansigtet – særlig portrætkunsten – også stærkt, og dette belyses gennem otte ny-producerede korte formidlingsfilm.

Især i kunsten fra det 20. årh. og frem til i dag er portrætgenren udvidet: Et portræt ikke nødvendigvis lig med afbildningen af et ansigt og en afbildning af et ansigt er ikke nødvendigvis et portræt. Samtidskunstnere tilføjer os helt tydeligt med deres værker og tekster nye synsvinkler på forholdet mellem ansigt og identitet, mellem det ydre og det indre. Det forgår med nutidens mangfoldige udtryksformer. Og at kunstnere tager fat forskellige steder, vil man også se af denne udstilling.

Kunstnerrepræsentation
I alt 15 nulevende billedkunstnere og fotografer er repræsenteret med originalværker på udstillingen. Administrerende direktør for Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 Rebecca Matthews udtaler: ”Det er flot, at det er lykkedes i dette samarbejde at styrke den internationale kunstnerrepræsentation i programmet på KunstCentret Silkeborg Bad. Det tematiske format i Ansigt og Identitet giver en god platform for formidling af samtidskunstens anliggender”.

Anouk Kruithof: The Daily Exhaustion

Konkrete eksempler
Svenske Nils Ramhöj har i en gribende værkserie undersøgt dødsprocessens gradvise ændring af det fysiske ansigt. Serien hedder Bilder av en far og består af maleri på finér eller papir. Amerikanske Tony Oursler har gennem hele sit virke været optaget af netop ansigtet. Han skræller af og skærer ind til benet, så enkelte træk står løsrevne fra den kommunikation vi kender, oftest resulterende i foruroligende videoværker På udstillingen vises Occult, Kceps og Boss.

Danske Ulla Diedrichsen har også kontinuerligt arbejdet med ansigtet, men på en helt anden måde. Igen og igen har specifikt selvportrættet haft en central plads i hendes kunst. Til udstillingen er udvalgt en række arbejder i forskellige medier med skriget som den centrale gestus eller motiv (- som en ubevidst hilsen til Edvard Munch!). Den modsatte vej går danske Peter Bottger, der med gummihovederne i installationen Borgere i Washington DC sætter fokus på den anonyme ukendte andens ansigt.

Kroatiske Andreja Kulunčić involverer ofte publikum i sine værker og det sker også her. Med fokus på etiske problemstillinger forbundet med vores identitet tilskynder hun med interaktive elementer publikum til at reflektere og skabe et fælles portræt.  Tre meget forskellige kunstnere arbejder med tegningen. Den ene er danske Carl Krull, der i en række store blyanttegninger undersøger perceptionens vilje til at ville aflæse ansigtstræk og stemninger. En pendant vises med videoværket Folded af den unge litauiske kunstner Donatas Norusis. Den tredje er franskmanden Patrick Tresset, der med portræt-tegne- robotten Human Study #1 3RNP i teatralsk iscenesættelse diskuterer antagelsen om kunstnerens særlige geni og ”streg”.

Fotosektionen Memory – Dream – Emotion er kurateret af britiske Faye Dowling og præsenterer up-coming internationale kunstnere med en kombination af fotografi og foto-bogværker. Sektionen viser blandt andet hvordan portrættet har udvidet sig i forhold til den historiske tradition; de ydre fremtoning træder i baggrunden til fordel for at skabe et visuelt vindue til den indre bevidsthed og den moderne identitet. Erik Kessels (NL), Jason Evans (GB), Anouk Kruithof (NL), Thomas Maileander (F), Sergei Sviatchenko (DK), Katrien de Blauwer (B) og Hanna Putz (AT) er repræsenteret i denne sektion.

Antologi
Parallelt med udstillingen udgiver KunstCentret Silkeborg Bad antologien Ansigt og Identitet, 136 sider, rigt illustreret, med dansk/engelsk tekst. Publikationen sigte er at lade det overordnede tema – ansigtet – belyse tværfagligt. Antologien rummer således ikke alene specialiserede kunstfaglige artikler, herunder fx om portrættet som genre, men også artikler med filosofisk, psykologisk og naturvidenskabeligt perspektiv som fra disse fagligheders perspektiv belyser, hvordan vi møder og forstår ansigter. Her findes artikler af Ulla Haastrup, Julie Margrethe Nyrop, Alena Marchwinski, Christian Gerlach, Michael Rasmussen, mfl., samt ny-skrevne tekster og digte af Majse Aymo-Boot og Ingrid Mejer Jensen. Antologien dokumenterer samtidigt kunstudstillingen med visuelt materiale.

Udstilling og antologi er produceret med støtte fra Knud Højgaard Fond og Jyske Bank, samt i samarbejde med Fonden Aarhus 2017.

Kilde: KunstCentret Silkeborg bad

KunstCentret Silkeborg Bad

Gjessøvej 40
8600 Silkeborg

Marts:
Tirs-fre 11-16
Lør-søn 11-17

April:
Tirs-søn 10-17

Entré til udstillinger
Under 18 år: Gratis entré

Kontakt

+45 86816329

Del

'Ansigt og identitet – en FACE udstilling'

Facebook