James Hyde: Observatory and Other Recent Paintings
20 nov 20152 jan 2016

Forgrund og baggrund, fotografi og maleri, form eller abstraktion – disse modsætninger er det bogstavlige og konceptuelle udgangspunkt, der ligger til grund for James Hydes malerier på egne fotografier.

James Hyde: Udstillingsview. Observatory and Other Recent Paintings. Foto. David Risley Gallery
James Hyde: Udstillingsview. Observatory and Other Recent Paintings. Foto. David Risley Gallery

Gennem de seneste tyve år har Hyde været en indflydelsesrig men undervurderet kunstner på New York og Brooklyns kunstscene og skabt værker, der tilgodeser den til tider udmattede arv efter den amerikanske efterkrigstids abstrakte maleri.

Siden 2003 har Hyde undersøgt mulighederne for at udfolde malerisk abstraktion på inkjet prints. Han benytter fotografiets flade som et topologisk område, og knytter maleriets substans sammen med baggrundens rumlige dimensioner for at skabe nye betydninger. I disse umiddelbare værker, benytter han abstrakte geometriske former til at bryde fotografiets semantiske fremstilling af verden. I modsætning til den amerikanske kunstner John Baldessari, hvis sammenstilling af fotografi og abstraktion eksisterer i samspillet med massemedierne, tager Hyde det digitale fotografis realisme og placerer det i samspil med de farverige abstrakte former, sætter det fotografiske udtryk på plads og gør det til et specifikt sted, mens spørgsmålet om fotografiets sandhed gentænkes.

Kilde: David Risley Gallery

David Risley Gallery

Bispevej 29
2400 København NV

Ons-fre 12-17, lør 12-15

Gratis entré

Kontakt

+45 26163671

James Hyde: Observatory and Other Recent Paintings
20 nov 20152 jan 2016

Del

'James Hyde: Observatory and Other Recent Paintings'

Facebook